Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters aankoop advies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Filters aankoop advies

Hallo,

Ik zou graag wat advies hebben over het aankopen van filters.
    Ik zou graag een filter willen kopen waar ik dat mooie water mee kan fotograferen. Zodat ik met een lange sluitertijd kan werken.

Nu wil ik deze aanschaffen voor mijn kitlens 18-55mm maar nu wil ik over een half jaar (ongeveer) ook nog een groothoeklens aan schaffen.

Is er een oplossing dat ik een filter koop die ik ook met mijn groothoeklens kan gebruiken of raden jullie aan om dan toch 2 aparte te kopen? Ik denk namelijk dat de diameter van de groothoek breder zal zijn dan die van mijn kitlens.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt!
    Canon 7D / Tokina 11-16mm f/2.8 / Canon 85mm f/1.8
    www.jerrydeblok.nl

Re: Filters aankoop advies

koop een vierkante filter (http://www.fotoshopaalten.nl/filters...c-139_205.html)
    en koop dan ringen die passen op je verschillende lenzen. Zo hoef je maar 1 filter aan te kopen.
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Dat is natuurlijk een optie. Maar Cokin is daarin zo de laag(ste) hierin. Wil je deftige kwaliteit in zo'n filters moet je bij Lee gaan kijken. Toch verkies ik gewone filters boven zo'n vierkantige.
      Als je voor gewone filters wilt gaan, zal je toch voor eentje voor je kitlens moeten gaan en eentje later voor je groothoek. Je weet waarschijnlijk niet welke groothoek je later gaat kopen dus ook de diameter niet. Je kan dus voor je kitlens een goedkopere filter kopen, en later met je groothoek deftige kwaliteit.
      Als je wel weet welke groothoeklens je gaat kopen, en dus ook de filtermaat weet, kan je die maat kopen, en dan met step down (of is het up?) ringen deze op je kitlensje zetten. Al verkies ik toch filter per lens, ik moet al dat gedoe met tussenringen niet hebben.

Oh ja, de filter die je wilt is een ND (neutral density) filter. Heb je in verschillende 'donkertes': 1stop, 2 stops, 3 stops, 6 stops, 10 stops. Correct als er meerdere zijn

EDIT: maar natuurlijk om te experimenteren en bij te leren ofzo kan je gerust zo'n cokin setje kopen. Is volgens mij wel leuk om te experimenteren Weet niet of het zo is, maar draait dat houdertje voor die cokin filters niet mee als je focust? (Als je 'barrel' dan ook draait als het focust/zoomt. Wat bij de kitlens wel zo is.)
      Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
      https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Bedankt voor de reacties!

Hier heb ik zeker wat aan.
        Ik denk dan toch dat ik een filter voor mijn kitlens en later een filter voor mijn groothoek ga aanschaffen.
        www.jerrydeblok.nl

Comment

Weten jullie ook met welk filter dit effect is gemaakt?

www.jerrydeblok.nl

Comment

Grijsfilter, zorgt voor een reductie voor het aanwezige licht waardoor je sluitersnelheid omlaag moet en daardoor krijg je de beweging in het water.
            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
            hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djer Bekijk bericht
              Weten jullie ook met welk filter dit effect is gemaakt?

Deze foto is mss zelfs zonder filter gemaakt. Gewoon een lange sluitertijd waardoor al het bewegende water onscherp wordt. Je krijgt dan 'melk' ipv water
              "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oke bedankt voor de reacties!
                www.jerrydeblok.nl

Comment

mogen we ook weten van wie de foto is die je hier post?
                  Ik vind het posten van een foto van iemand anders, zeker zonder naamsvermelding, not done
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    mogen we ook weten van wie de foto is die je hier post?
                    Ik vind het posten van een foto van iemand anders, zeker zonder naamsvermelding, not done
                    Je hebt een punt
                    By Ralf Regeer
                    Never resist temptation or it could go away...
                    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Je vraagt welke filter hij gebruikt heeft? Hij zet mooi welke filter hij gebruikt heeft bij zijn foto:

Lee Big Stopper & Lee 0.0 ND soft grad on angle

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                        Toch verkies ik gewone filters boven zo'n vierkantige.
                        Als je voor gewone filters wilt gaan, zal je toch voor eentje voor je kitlens moeten gaan en eentje later voor je groothoek. Je weet waarschijnlijk niet welke groothoek je later gaat kopen dus ook de diameter niet. Je kan dus voor je kitlens een goedkopere filter kopen, en later met je groothoek deftige kwaliteit.
                        Als je wel weet welke groothoeklens je gaat kopen, en dus ook de filtermaat weet, kan je die maat kopen, en dan met step down (of is het up?) ringen deze op je kitlensje zetten. Al verkies ik toch filter per lens, ik moet al dat gedoe met tussenringen niet hebben.
                        Zijn die vierkante filters niet beter? Bvb als je graduated nd filters gebruikt. die kan je toch verschuiven naar gelang nodig is. Bij gewone filters kan je niks verschuiven.
                        Als je kiest voor de gewone ronde filters om op de lens te schroeven dan heb je toch bij groothoeklenzen een dunnere filter nodig om geen randen te zien op de foto.

Ik ben zelf ook op zoek om me een set nd filters en graduaten filters aan te kopen maar ik vraag me af welke eigenlijk je het meest nodig hebt om mee te starten.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                          Zijn die vierkante filters niet beter? Bvb als je graduated nd filters gebruikt. die kan je toch verschuiven naar gelang nodig is. Bij gewone filters kan je niks verschuiven.
                          Als je kiest voor de gewone ronde filters om op de lens te schroeven dan heb je toch bij groothoeklenzen een dunnere filter nodig om geen randen te zien op de foto.

Ik ben zelf ook op zoek om me een set nd filters en graduaten filters aan te kopen maar ik vraag me af welke eigenlijk je het meest nodig hebt om mee te starten.
                          Beter zou ik niet direct zeggen. Natuurlijk voor Graduated ND filters kun je niet anders, deze bestaan ook gewoon niet met schroefdraad als gewone filter volgens mij.
                          Meer weet ik er niet van. voor zijn kitlens is in ieder geval een gewone filter goed. Pas als je echt weet welke lens, wat je gaat doen ermee en wat je nodig hebt, dan pas investeren in degelijk materiaal. Zonde om nu een Lee filter set met houder te kopen als je het niet vaak gaat doen ofzo.

Kenners, neem het maar over van mij.. Ik heb zelf geen ND filters of heb er ook nooit gebruikt, al wil ik me wel zo'n 10 stops B&W
                          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                            Natuurlijk voor Graduated ND filters kun je niet anders, deze bestaan ook gewoon niet met schroefdraad als gewone filter volgens mij.
                            Ze bestaan wel degelijk als gewoon rond filter met schroefdraad, maar je kunt dan natuurlijk niet gaan schuiven met je donkere gedeelte, je kunt het enkel het donkere deel roteren. Kan in bepaalde omstandigheden toch goed helpen, is spotgoedkoop, en neemt makkelijker mee als die vierkante. Ik heb er onlangs eentje geleverd gekregen uit China voor 5 euro, verzendingskosten inbegrepen. Zal wel niet, zelfs zeker niet dé kwaliteit zijn, maar voor de prijs van 2 pintjes kun je niet sukkelen hé.
                            Voor mij voldoet het waar ik het voor dacht te gebruiken, en had het niet voldaan, dan was het voor de vuilbak hé tegen die prijs .

Groetjes

Comment

Working...
                            X