Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    dankzij dit onderdeel en wat opzoekwerk verricht te hebben, toch maar besloten een zwaarder statief aan te schaffen met zicht op de Manfrotto 055 XProB of de 190 XProB. Plots een 2de hands 055 gevonden op de koopjes afdeling hier. En sinds deze middag zit de 055 XProB nu naast mij. Al eventjes bekeken en getest. Best een heel robuust ding. Ik hou ook van de laagstand van dit statief, man man wat een upgrade tegenover mijn Manfrotto 718B. De poten zijn lekker dik en stevig. Nu gewoon nog wachten op mijn Manfrotto 498RC2 balhoofd die ik besteld heb. Na de examens wordt dit nieuw materiaal eens deftig onder handen genomen
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

    Comment


    • #62
      Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Van die 055XProB ga je lang plezier hebben, al is ie niet van de lichtste en evenmin klein opvouwbaar. De kop ken ik niet, maar ik zie je nog evolueren naar een betere zoals RRS of Markins of dergelijke. Manfrotto maakt uitstekende statieven, van hun koppen ben ik (maar ook anderen) minder tevreden.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

      Comment


      • #63
        Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Van die 055XProB ga je lang plezier hebben, al is ie niet van de lichtste en evenmin klein opvouwbaar. De kop ken ik niet, maar ik zie je nog evolueren naar een betere zoals RRS of Markins of dergelijke. Manfrotto maakt uitstekende statieven, van hun koppen ben ik (maar ook anderen) minder tevreden.
        Inderdaad Les, hier ook iemand die een Manfrotto balhoofd heeft gehad. Die had redelijk wat goede reviews maar toch had deze kop ferm veel last van creep. Dan maar vervangen door eentje van Arca Swiss en ja, het kost een € meer maar daar krijg je wel een kwaliteitsproduct voor. De keuze ging trouwens tussen een Arca Swiss en een Markins, beiden hadden volgens mij eenzelfde kwaliteit en ook qua prijs zaten ze in de buurt, Arca Swiss was iets beter leverbaar via het Konijn en dat heeft mijn keuze doen bepalen.

        Comment


        • #64
          Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Ook vermelden dat zowel Arca Swiss, als Markins, als Really Right Stuff, als Wimberley, als Sirui... hetzelfde type van plaatjes gebruikt. Die van Manfrotto zijn verschillend.

          Misschien kan iemand met meer kennis van zaken even vertellen welke verschillende types van plaatjes er zijn, naast de "Arca Swiss type".
          Last edited by LesC; 13 juni 2012, 10:53.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

          Comment


          • #65
            Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ook vermelden dat zowel Arca Swiss, als Markins, als Really Right Stuff, als Wimberley, als Sirui... hetzelfde type van plaatjes gebruikt. Die van Manfrotto zijn verschillend.

            Misschien kan iemand met meer kennis van zaken even vertellen welke verschillende types van plaatjes er zijn, naast de "Arca Swiss type".
            Je hebt idd het 'Arca Swiss' type, dat meestal op de balhoofden van betere kwaliteit zit, zoals de merken die je aanhaalt. Dit is zo'n beetje de standaard.
            Dan heb je de Manfrotto RC2 en RC4 plaatjes en nog andere plaatjes die van een merk zelf zijn en niet uitwisselbaar met andere merken.

            Mijns inziens kan je best een balhoofd met Arca Swiss plaatjes kopen vanwege de compatibiliteit met verschillende merken. als je bvb een swinghead zou willen kopen, deze zijn bijna allemaal met Arca Swiss plaatjes. Dan kun je hetzelfde plaatje op je balhoofd als op je swinghead gebruiken, veel handiger.

            Ik heb het balhoofd zelf, dus mss ben ik wat bevooroordeeld, maar ik denk dat de Sirui K30x het beste prijs/prestatiebalhoofd is van het moment. Het kan perfect heel wat gewicht stabiel, zonder creep houden en de controls zijn soepel. Over een weekje heb ik mijn Sigma 120-300 f2.8 OS, dat wordt zijn echte test
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #66
              Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Deze site van Manfrotto:


              Teveel soorten plaatjes

              Comment


              • #67
                Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Ondertussen heb ik ook de mogelijkheid gehad om mijn nieuwe tripod te keuren.
                Via Digital Warehouse heb ik me aan een heel scherpe prijs de Gitzo GT5541LS kunnen aankopen (laatste beschikbaar) omdat de opvolger nu op de markt is.
                Het statief zal dienst doen om samen met een gimbal mijn DSLR en Nikon 500mm f4 lens te dragen in mijn zoektocht naar vogels.
                Het statief staat als een huis, Helemaal uitgeschoven is het statief zelfs te groot voor mij (ik ben1.85m) en laat ik daarom 1 deel ingeschoven wat de stabilteit nog beter ten goede komt. Mijn andere statief is een Manfrotto 055 uit aluminum en hoewel ik dat ook licht vond voorheen is het nu plots zwaar tov het carbon Gitzo statief.
                Men zal zeker voor een deel betalen voor de naam Gitzo maar bij het gebruik en testen van dit statief kan ik dit enkel maar aanraden voor vogelaars op zoek naar een statief. Zelf was dit statief me aangeraden door enkele andere vogelaars en hun raad is hier goud waard geweest.
                Het wordt een statief voor het leven

                Ik gebruik momenteel een gimbal van Nature Stuff maar deze zal toch vervangen moeten worden omdat ik toch teveel speling heb tussen statief en gimbal.
                Welke gimal het zal worden is nog niet beslist. De de facto standaard (Wimberley) of de RSS dan wel Custom Bracket gimbal is nog niet zeker.

                Comment


                • #68
                  Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Ik heb net een Sirui universal N-2204 Carbon statief en een Sirui K-30X balhoofd besteld:


                  (Ze hadden er nog eentje in voorraad, en blijkbaar wordt dat daar automatisch bijgewerk zodra ze een bestelling krijgen, nu is er dus geen meer in voorraad.)


                  Als alles binnenkomt zal ik wel testen of het veel beter is dan de Manfrotto 728B die ik nu al heel wat jaren gebruik.
                  De 728B is bruikbaar met niet al te zware lenzen, bij de 100-400 op 400mm blijft het stilletjes zakken. De 1D of 5D met de 70-200 f2,8 blijft wel stabiel, waarschijnlijk omdat het geheel dan wat beter uitgebalanceerd is. De 100-400 hangt verder over ten opzichte van de statiefbeugel, en daardoor zakt die gemakkelijker naar beneden.

                  Ik verwacht wel dat de Sirui combinatie een heel stuk handiger is in gebruik, vooral door het balhoofd. Op het statief dat ik nu gebruik zit een niet-verwisselbaar balhoofd waarbij ik drie verschillende knoppen moet losdraaien om het in alle richtingen te kunnen verdraaien, dat zal met een balhoofd heel wat gemakkelijker worden.
                  En die combinatie zal waarschijnlijk ook minder wegen dan de Manfrotto 728B.

                  De Manfrotto 728B kan ik dan nog wel voor een prijsje verkopen (die kostte nieuw zo'n 130 euro).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #69
                    Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik heb net een Sirui universal N-2204 Carbon statief en een Sirui K-30X balhoofd besteld:
                    Hun statief ken ik niet, is dat deze: http://www.apollo.nl/product_info.php?products_id=9977
                    Dat balhoofd ben ik heel tevreden over.
                    Last edited by Binnenuit; 20 juni 2012, 23:32.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Hun statief ken ik niet, is dat deze: http://www.apollo.nl/product_info.php?products_id=9977
                      Dat balhoofd ben ik heel tevreden over.
                      Die R-2204 kost bij fotoshop Aalten 239 euro, maar ik heb voor de N-2204 gekozen omdat je dat eventueel als éénbeenstatief kan gebruiken. Je kan er dus één been uitschroeven en dat apart gebruiken.
                      En voor het opbergen kan je de statiefbenen omhoog klikken zodat het balhoofd tussen de statiefbenen komt te zitten.
                      Daardoor is het geheel wat compacter op te bergen.

                      Volgens de website van Sirui is er ook nog een korte middenzuil bijgeleverd om dicht bij de grond te kunnen fotograferen.

                      Update:

                      Het is ondertussen geleverd, gisteren in de voormiddag besteld, vandaag rond 11 uur aan de deur afgeleverd door DPD.

                      Ik heb het al een beetje uitgetest, en het ziet er allemaal heel erg degelijk uit.
                      Het is vrij gemakkelijk om te bouwen tot monopod, en er zit een korte middenzuil bij.
                      Omdat het statief voor mij hoog genoeg is zonder de middenzuil wou ik er de korte standaard op monteren, maar dan is het niet mogelijk om het statief zo in het draagtasje te steken.
                      De benen zitten dan tegen de kop en blijven te ver open staan.
                      Maar die korte middenzuil heb ik eigenlijk bijna nooit nodig, als ik ooit paddenstoelen ga fotograferen zal ik die er dan wel even op zetten (die is zo omgewisseld).
                      Het is een heel handig statief, als je dit koopt dan heb je meteen ook een monopod. Het is zeker niet het goedkoopste carbon statief, maar voor die prijs vind je geen carbon statief + een carbon monopod (toch zeker geen dat even stevig gebouwd is).
                      De benen omhoog klappen om het op te bergen is ook een prima idee om de boel wat compacter te kunnen opbergen, waarbij de statiefkop gewoon kan blijven zitten (maar dan mag die niet te groot zijn, en het kan niet in combinatie met de korte middenzuil).

                      Het balhoofd doet wat het moet doen, alles loopt soepel, en als je aan de knop draait zit de camera potvast, zonder dat je er veel kracht op moet zetten.
                      Ik was nog geen balhoofd gewoon, maar dit werkt heel handig tegenover een balhoofd waarvoor je voor elke beweging een andere schroef moet los en vast draaien.
                      Met een balhoofd kan je alle kanten draaien, en je moet er maar 1 knop voor bedienen. Voor panorama's kan je het geheel nog draaien ten opzichte van het statief, en daarvoor is er nog wel een tweede knopje, maar dat heb je alleen nodig als je meerdere foto's wil maken om er een panorama van te maken.

                      Als ik dit filmpje bekijk, dan zal ik die korte middenzuil eigenlijk niet eens nodig hebben, omdat de statiefbenen helemaal naar boven kunnen geklapt worden:

                      Daardoor kan de camera bijna helemaal tegen de grond, zelfs met de lange middenzuil gemonteerd op het statief.
                      Last edited by Black B@ndit; 22 juni 2012, 07:32.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #71
                        Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Ik ben helemaal geen statievenman, maar voor macro kan ik toch niet zonder.

                        Omdat het gewicht van mijn toestel en lens zelden meer dan 2 kg is, en de poten ook zelden helemaal worden uitgeschoven, ben ik met een oude alu Manfrotto 190 begonnen (een carbonversie weegt 1,3 kg tegen 1.8 voor de alu, wat op het totaalgewicht m.i. de veel hogere prijs niet rechtvaardigt).
                        Het 486 balhoofdje (met RC2 plaatjes) kwam niet zo slecht uit de tests (OK er is wat creep, maar je onderwerp beweegt veel meer), en omdat je toch constant je toestel anders moet richten is het mij geen zorg dat het naar beneden zou vallen als je de kop niet vastklemt.
                        Balhoofd is ook zeer compact, ik heb er nog geen problemen mee gehad.
                        Ik maak er (soms toch) scherpe fotos mee en heb niet de indruk dat mijn missers te wijten zijn aan het statief.

                        Nadeel van de oude versie is dat de poten niet helemaal plat kunnen en je ze moet vastzetten met schroefjes.
                        Ik heb nu (opnieuw tweedehands - omdat je er uiteindelijk toch 3 koopt ) een recente versie gekocht die deze nadelen niet heeft.
                        Van het oude ga ik de 2 uitschuifbare secties van de poten afhalen zodat ik een veel lichter en compacter statiefje overhou om te trekken
                        (oude tip van Juza http://www.juzaphoto.com/article.php?l=en&article=12).
                        Met korte poten is de draagkracht veel groter dan de aangekondigde 4-5 kg - die je door 3 moet delen, ik ben geen 1,7 groot en als natuurfotograaf moet je toch op de grond.

                        De Tenba rugzak heeft een handig klepje dat je kan omvormen tot statiefdrager.
                        Last edited by palombian; 22 juni 2012, 11:23. Reden: uitgeschoven

                        Comment


                        • #72
                          Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          überklappbaren stativbeinen: als een balletdanser en heel nuttig.
                          Het uitschroefbare bein is voor mij totaal overbodig: Ik heb mijn eenbeen statief een keer gebruikt en is in de kast verdwenen: met zo'n stok houd je de camera niet mee stil, ik kan en wil er niet mee werken.
                          Last edited by Binnenuit; 22 juni 2012, 11:04.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Ik wil binnenkort ook een statief aanschaffen om op reis te gaan, maar ben toch verschoten van de prijzen.

                            Zijn de statieven onder de 100 euro ook van goede kwaliteit? Ik heb momenteel een D5100 met 18-55 kitlens, maar wil later ook nog een ander objectief.

                            Ik wil er natuurlijk zeker van zijn dat het statief mijn DSLR kan houden.
                            https://www.facebook.com/JPictures.Photography

                            Comment


                            • #74
                              Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door J-Picture Bekijk bericht
                              Ik wil binnenkort ook een statief aanschaffen om op reis te gaan, maar ben toch verschoten van de prijzen.

                              Zijn de statieven onder de 100 euro ook van goede kwaliteit? Ik heb momenteel een D5100 met 18-55 kitlens, maar wil later ook nog een ander objectief.

                              Ik wil er natuurlijk zeker van zijn dat het statief mijn DSLR kan houden.
                              Ik heb altijd een redelijk goedkoop statief gebruikt, zolang de combinatie camera + lens niet te zwaar wordt is dat meestal niet zo'n groot probleem.
                              De echt goedkope statieven zijn gewoonlijk niet hoog genoeg waardoor je de middenzuil helemaal naar boven moet trekken, en dan worden die veel minder stabiel.
                              Het opstellen van een goedkoop statief is gewoonlijk ook omslachtiger (kliksysteem in plaats van draaisluitingen) waardoor het langer duurt voor je foto's kan maken, en de bijgeleverde (eventueel vaste) statiefkop is ook minder in kwaliteit.

                              Aluminium statieven zijn meestal goedkoper dan carbon, maar ze zijn gewoonlijk ook zwaarder om mee te nemen.

                              Er zijn dus wel degelijk grote verschillen tussen goedkope en dure statieven, net zoals dat bij alle andere fotospullen het geval is.
                              Je hebt daarom nog niet altijd het duurste nodig, maar de goedkopere hebben meestal wel hun beperkingen (minimale werkhoogte, maximale werkhoogte, stabiliteit, gewicht, kwaliteit van de kop, duurzaamheid.....).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #75
                                Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Ik heb deze van Manfrotto, voor 64 euro te vinden bij Coolblue.

                                Degelijk, compact en licht voor zijn prijs, maar het blijft een goedkoop statief natuurlijk. Ideaal voor overdag, maar met sluitertijden van 1 sec. of meer is het heel moeilijk om hem stil te houden (toch als je camera wat zwaarder is dan een instapper met kitlens). Het gaat wel beter als ik de middenzuil niet uitschuif, maar dan kan hij niet zo hoog natuurlijk. Niet zo geschikt voor nachtfotografie dus.
                                Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                                Comment

                                Working...
                                X