Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Ik heb dan toch nog even naar andere opties gekeken buiten die Benro C3580T. Om maar zeker te zijn dat ik nu wel de juiste keuze maak.

    Daarbij is m'n oog gevallen op de Sirui N-3204X. (carbon, stevig ogend, compact, licht, gebruiksvriendelijk denk ik)

    1) Beetje compacter dan die Benro, maar ik vraag me af, gaat die dan ook even stevig zijn?
    Het model kan ook de benen 180° omhoog klappen dus dat maakt het misschien minder stabiel dan een equivalent dat enkel tot 80° gaat en terug naar beneden.

    Ik ben bekend bij de stabiliteit en kwaliteit van een goede Benro, van Sirui nog niet echt.

    2) Deze Sirui N-3204X heeft uitdraaiende spikes. Zijn er mensen die soortgelijke Sirui tripods al mee hebben genomen in de handbagage op het vliegtuig? Bij m'n kleine MeFOTO was dat tot dusver geen probleem, maar deze heeft dan ook geen mogelijke spikes onderaan...

    Alvast bedankt!
    http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
      Ik heb dan toch nog even naar andere opties gekeken buiten die Benro C3580T. Om maar zeker te zijn dat ik nu wel de juiste keuze maak.

      Daarbij is m'n oog gevallen op de Sirui N-3204X. (carbon, stevig ogend, compact, licht, gebruiksvriendelijk denk ik)

      1) Beetje compacter dan die Benro, maar ik vraag me af, gaat die dan ook even stevig zijn?
      Het model kan ook de benen 180° omhoog klappen dus dat maakt het misschien minder stabiel dan een equivalent dat enkel tot 80° gaat en terug naar beneden.

      Ik ben bekend bij de stabiliteit en kwaliteit van een goede Benro, van Sirui nog niet echt.

      2) Deze Sirui N-3204X heeft uitdraaiende spikes. Zijn er mensen die soortgelijke Sirui tripods al mee hebben genomen in de handbagage op het vliegtuig? Bij m'n kleine MeFOTO was dat tot dusver geen probleem, maar deze heeft dan ook geen mogelijke spikes onderaan...

      Alvast bedankt!
      Ondertussen al beslist om de Sirui N-3204X te bestellen na overtuigd te zijn door een positieve reactie van forumgebruiker mutley69.
      En... wat een geweldig statief. Vandaag aangekregen; echt een pareltje.

      Iedereen die een licht, compact en enorm stevig statief wil, raad ik aan om deze op z'n minst te overwegen.
      Er is nog niet zoveel informatie over te vinden, in termen van reviews. Maar de stelling 'geen nieuws is goed nieuws' is hier zeker en vast van toepassing.

      Nu, ik kan natuurlijk enkel over dit statief spreken, maar ik vermoed dat de kwaliteit van die iets kleinere statieven vast gelijkaardig is.

      Alles spreekt voor zich eigenlijk. Het is enorm stabiel en stevig. High-end statief van carbon, dan verwacht je ook niks anders. Bouwkwaliteit is subliem. Ik heb ooit al een een Gitzo vastgehad, en ik durf het daarmee te vergelijken. Het voelt geweldig. Om niet te zeggen dat het sexy is. (ik word thuis al raar bekeken daarvoor)

      Met 1815 gram (zelf gewogen, op de specs zeggen ze dat het 1.9 kg weegt, op cameranu.nl 1.7kg) heel licht voor dergelijke kanjer van een statief. Het lijkt zelfs alsof deze evenveel of minder weegt dan de 10cm kleinere aluminium MeFOTO die ik heb. Je verwacht dat het zwaarder is en daarom denk je net dat het lichter is, als je het in je handen neemt.

      Compact voor een statief dat tot 177cm hoog gaat, met z'n 51cm van lengte als de benen naar boven zijn dichtgeklapt. Voor mij de perfecte hoogte, daar ik de middenkolom niet nodig heb. Met kop en camera erop, komt de optical viewfinder net op ooghoogte. Meer stabiliteit dus.

      De middenkolom bestaat uit een kort deel bovenaan en een langer deel onderaan. Dat langere deel kan eraf draaien en dan kan je in de plaats een ander eindhaakje aan het korte deel vastmaken. Op deze manier kan je dan bijna tot tegen de grond gaan met de benen. Dat geeft je een hoogte van ongeveer 10cm zonder kop.

      Verder kan je er ook een monopod van maken. En het voordeel hier is dat dat monopod dan ook echt degelijk stevig is.
      Als ik vergelijk met die MeFOTO dan beweegt deze nauwelijks als je 'm probeert door te buigen. (niet echt eerlijk qua prijsklasse, maar bon, het gaat hier over kwaliteit)
      De benen van de Sirui zijn veel dikker, en dan ook tot de laatste (4e) sectie per been. Dat viel me meteen op. En hierdoor wint deze ook veel stevigheid.

      Als voorlopig laatste kan ik ook zeggen dat de gebruiksvriendelijkheid enorm goed is. Qua snelheid van opstellen heeft deze ook weer een voordeel.
      Je moet maar heel kleine draaitjes maken aan de benen om deze uit te trekken. En uittrekken is al een hyperbool, want de benen glijden er zachtjes maar snel genoeg uit vanzelf.
      Kleinere draaitjes voor losmaken, betekent dus ook kleinere draaitjes voor vastmaken, en daarom dus veel sneller opstellen.

      Kleine minpuntje misschien: dat werkt niet zo bij de middenkolom. Deze moet je veel verder opendraaien om te verzetten. Tenzij dat ik het systeem nog niet helemaal gewoon ben, na enkele uren, haha. Maar geen tegenvaller voor mij, omdat ik die toch maar zelden zal gebruiken.

      6 jaar garantie smaakt me bovendien ook wel. Tevens ook de bijgeleverde draagtas en draagriem (voor zowel statief alleen, als voor de draagtas).

      Ik kan blijven doorbomen op de voordelen, maar ik zal voorlopig even wachten tot ik er een paar maanden mee bezig ben. Dit was voorlopig het belangrijkste dat snel bij me opkwam.

      Topper
      http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Bedankt voor deze evaluatie. Geregeld wordt er hier een vraag gesteld naar een of ander statief en/of statieflop; dus des te meer gebruikerservaring we hier kunnen verzamelen, des te meer kunnen we diegene die op zoek is naar een of andere combinatie van dienst zijn.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Bedankt voor deze evaluatie. Geregeld wordt er hier een vraag gesteld naar een of ander statief en/of statieflop; dus des te meer gebruikerservaring we hier kunnen verzamelen, des te meer kunnen we diegene die op zoek is naar een of andere combinatie van dienst zijn.
          Graag gedaan. Te meer waarom ik uiteindelijk bij dit statief ben terecht gekomen. BD heeft me al vaker geholpen een materiaalkeuze te maken
          http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Heb hulp nodig.... als startende fotograaf heb ik een pak investeringen te doen (later post ik wel nog een pak vragen over lenzen, flitsers...), maar een degelijk statief lijkt me toch een noodzakelijkheid.
            Uiteraard zoek ik de onmogelijke combinatie van uiterst licht, klein opvouwbaar en super stabiel, over ombouwbaar tot monopod, en goedkoop...

            Gezien het budget vallen carbon statieven al af (en dus ook de super lichte).
            Vermits het naast het "normale" gebruik ook vooral moeten dienen voor makro-opnames viel mijn ook op de Vanguard Alta Pro 263AT met een balhoofd TBH250.
            Voorlopig is de rest van de uitrusting nog beperkt (D70+18-135STMlens) maar vermits ik overweeg om een telezoom te kopen om ook vogeltjes ("wildlife") te fotograferen, moet het statief toch een redelijk gewicht kunnen dragen. Die telezoom zal ook moeten voorzien zijn van een koppelplaat (wil er dus min 2). Blijkbaar zijn die koppelplaten onderling ook niet zomaar uitwisselbaar (is arca swiss hierin een standaard ?)
            Het is ook de bedoeling dat ik dat statief "altijd" bij heb (heb die al vaak genoeg gemist als ik op stap was).
            Ik wil in elk geval ook een rugzak (ik dacht hierbij aan de Lowepro Flipsite 300) aanschaffen waar het statief kan aanhangen...
            Maar eerdere posts adviseren eerder Benro of Sirui, en zoals helemaal in het begin van dit topic al ergens staat, koopt iedereen 3 statieven (een "prutske", een iets betere, en uiteindelijk een goeie).
            Ik heb nu wel een Velbon statief, maar daar zit ondertussen al aardig wat speling op (is ook reeds een 50 jaar oud!), met een "pankop".

            Mijn vragen : is een balhoofd inderdaad zoveel beter/handiger dan een panhoofd ?
            Is die Vanguard een degelijke keuze, of valt die onder de rubriek "betere" (maar nog niet goed genoeg) ?
            Of met andere woorden, welke statief en welke kop raden jullie aan ?

            Budget? Och, weet ik niet, zeggen we een 200-250 euro, maar als ik voor 300 euro een heel veel betere kan krijgen dan spaar ik liever (of beter) nog even...
            mvg,
            Luc
            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Kijk eens even naar wat Ritse1 te koop aanbiedt: het statief zelf is uitstekend. De kop valt mogelijk te verbeteren. http://forum.belgiumdigital.com/f11/...op-506115.html
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Of spaar nog even verder en schaf je een degelijk carbon statief met degelijke kop aan. Dan kan je ineens 5-10 jaar verder als je in die tijd tenminste geen 600mm wil neerpoten

                Voor een 400 kan je met een goed Sirui statief gesteld zijn inclusief een kop naar keuze. (250+150 zoiets, zeker niet besparen op een kop)
                Ik heb net de Benro B2 overgekocht van iemand, als tijdelijke oplossing. (voor ik de RSS BH-55 aanschaf )
                En dat is een heel degelijke kop voor zwaar gerief en nog meer voor een lichte kit.
                http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Denk eraan dat die RSS BH-55 een zwaar statief nodig heeft.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Denk eraan dat die RSS BH-55 een zwaar statief nodig heeft.
                    Mijn nieuwe driepoot kan dat beestje zeker aan hoor
                    http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
                      Mijn nieuwe driepoot kan dat beestje zeker aan hoor
                      Da's goed nieuws, zeker voor jou, want op mijn carbon Manfrottootje (190CXPro4) is het niet te doen, hoor, wel op de originele 055XProB.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Hallo,

                        Graag had ik jullie mening gehad ivm het aankopen van een nieuw statief.
                        Ik gebruik nu een Manfrotto 055CLB + Manfrotto 329 pan/tilt statiefhoofd. Hier ben ik eigenlijk zeer tevreden over. Zeer stabiel.
                        Dit is het enige statief dat ik ooit heb gebruikt en ik sleur het overal mee naartoe en loop er uren mee te zeulen.
                        Bovenstaande combinatie is ongeveer 3,5kg zwaar. (2,3kg+1,2kg).

                        Ik ben dus op zoek naar een nieuw en lichter statief maar wil niet inboeten aan stabiliteit.
                        Na enkele dagen gelezen te hebben, ben ik het merk "Sirui" vaak tegengekomen. Dit merk zou een goede prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben.

                        Mijn voorkeur gaat uit naar de Sirui N-3204 + K-30X. Over het statief lees ik weinig slechts en het balhoofd is ook zeer populair.
                        Maar het gezamenlijke gewicht is toch nog steeds 2.4 kg. 1,1 kg lichter dan mijn vorig statief. Is dit volgens jullie nog steeds zwaar?

                        Indien ik een modelletje kleiner ga: Sirui N-2204 + K-20X kom ik uit op een gewicht van 1,85kg. Ik vraag me dan wel af of deze combo nog stabiel genoeg is om mijn body en lenzen te dragen. (D600 + 70-200 F2.8). Ik doe graag aan nacht- en landschapsfotografie.

                        is 1,1 kg de moeite om mijn huidig statief te upgraden, of ga ik voor het kleiner model en K-20X balhoofd zodat ik 1,65kg win maar inboet aan stabiliteit?

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Ik gebruik de Sirui N-2204 + K-30X voor macro - landschap en vogels met de D800 en de Tamron 150-600mm; Tamron 210-F2.8; sigma 105mm-F2.8; Tamron 24-70- F2.8.

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Na veel gegoogle en aanverwanten heb ik mijn keuze toch een beetje aangepast (en willens nillens dus ook het budget).
                            Ik zou nu gaan voor de Sirui N-1204 of de S-2204-N. Deze laatste kan immers plat worden opgeborgen, lijkt me nuttig om in een valies te stoppen/mee te nemen... iemand ervaring met deze ?
                            Nadeel is misschien wel dat er wel wat meer "scharnieren" zijn... (vuil, slijtage...), niet erg snel op te zetten ?

                            Als balhoofd zou ik nu gaan voor de K-20X.
                            Gewicht van mijn "apparatuur" zal zowat 2,5 kg (3kg max) zijn.
                            De bedoeling is wel dat ik het statief steeds mee kan nemen, het gewicht is dus niet onbelangrijk. Dat deze statieven ook als monopod bruikbaar zijn lijkt me een pluspunt (is dit inderdaad een plus ?).

                            Het balhoofd tiltall BH-20 (of BH-10) krijgt ook erg goede kritieken en is relatief gezien erg goedkoop, iemand ervaring met dit balhoofd ?

                            Tot slot kwam ik ook deze link tegen met toch wel heel wat praktische info aangaande statieven, leek me nuttig om dit te delen... .

                            Graag jullie ervaring/comments/...

                            mvg,
                            Luc
                            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Iemand ervaring met de manfrotto befree in carbon/alu?

                              Ik heb een zeer goed statief, maar zwaar (dus die zou meestal wel meegaan als het niet ver gaan is) maar voor op reis rond te lopen wou ik een lichtgewicht/compact statief (uiteraard weet ik dat dit steeds wel compromis is tov het andere statief dat ik heb).

                              Ze beweren dat er 4kg op kan, ik zou er mijn d810 (net geen kg) en 14-24mm (1kg) op gebruiken op reis, maar ik zou ook willen dat dit een 70-200mm (1.5kg) kan houden indien nodig, waarbij ik toch beetje twijfel... tussen kunnen dragen en in evenwicht houden (stabiliteit) is er nog een verschil... Je leest af en toe eens van camera's en lenzen die tegen de grond ermee gingen, maar vreemd genoeg geen zwaargewichten, terwijl anderen beweren dat ze er zonder probleem een 70-200mm op neerpoten... Dus enige ervaring hiermee?
                              Wat met de regel die sommigen nemen (gewicht camera+objectief x2), correcte inschatting of te safe?

                              Is de meerprijs van carbon tov alu (€170 vs €300) voor het gewichtsverschil (1.4kg vs 1.1kg) volgens jullie te verantwoorden?
                              Last edited by Stefan_C; 6 mei 2015, 15:12.

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                                Iemand ervaring met de manfrotto befree in carbon/alu?

                                Ik heb een zeer goed statief, maar zwaar (dus die zou meestal wel meegaan als het niet ver gaan is) maar voor op reis rond te lopen wou ik een lichtgewicht/compact statief (uiteraard weet ik dat dit steeds wel compromis is tov het andere statief dat ik heb).

                                Ze beweren dat er 4kg op kan, ik zou er mijn d810 (net geen kg) en 14-24mm (1kg) op gebruiken op reis, maar ik zou ook willen dat dit een 70-200mm (1.5kg) kan houden indien nodig, waarbij ik toch beetje twijfel... tussen kunnen dragen en in evenwicht houden (stabiliteit) is er nog een verschil... Je leest af en toe eens van camera's en lenzen die tegen de grond ermee gingen, maar vreemd genoeg geen zwaargewichten, terwijl anderen beweren dat ze er zonder probleem een 70-200mm op neerpoten... Dus enige ervaring hiermee?

                                Is de meerprijs van carbon tov alu (€170 vs €300) voor het gewichtsverschil (1.4kg vs 1.1kg) volgens jullie te verantwoorden?
                                In procenten is dit wel een groot verschil , met alu statieven heb ik geen ervaring maar wat ik ondervind aan de manfrotto 1900CXpro4 met de 7Dmet grip en 150/600 dat deze niet 100% stabiel is . Er zijn er misschien die beide hebben en over stabiliteit iets kunnen zeggen.Voor een ganse dag rondlopen kan die paar 100gr wel een verschil maken.

                                Comment

                                Working...
                                X