Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 36 AF-5 Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Metz 36 AF-5 Nikon

Hallo iedereen,

Ik heb sinds bijna een jaar een Nikon D3100 met een Tamron 18-200. Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een Metz Mecablitz 36 AF-5 aangekocht, voor om en beide 100 euro. Ik heb deze flits gekocht als vervanger voor de pop-up flits, vooral dus om te bouncen. Ik heb vooraf een aantal reviews gelezen waarbij ik geen nare dingen heb ontdekt. Flitsje gaan halen, direct uitgetest en de eerste foto die ik nam.. overbelicht. Eerst dacht ik dat het geen probleem was, ik zou gewoon wat met de settings moeten spelen en dan kwam dat wel allemaal goed. Maar nu 3 maanden later heb ik zowat al die settings 10 keer uitgeprobeert, soms heb ik goede foto's maar alleen als ik alles manueel instel. Volgens de handleiding beschikt deze flits over i-TTL wat de D3100 ook ondersteunt. Normaal zou hij dus in vol automatisch even goeie foto's moeten als de pop-up. Maar niets is minder waar, als overbelicht. In P, A, S en M hangt het af van het onderwerp, het lijkt wel of soms de TTL wel werkt en in de meeste gevallen niet. Ik al alles geprobeert: flitscorrectie, belichtingscorrectie, active d-lighting, lichtmeetstand, alles...

Heeft iemand hetzelfde probleem, of ervaringen met deze flits. Ik ben ten einde raad. Voor € 100 is het niet zo'n top flits maar ik gebruik tegenwoordig meer mijn pop-up dan de externe. Dat is toch niet de bedoeling. Is het een miskoop en zal ik altijd alles handmatig moeten instellen of is er een oplossing.

Hopelijk kunnen jullie me raad geven.
    Alvast hartelijk bedankt.
    - Senne Dierckx
    Nikon D3100 - Tamron AF 18-200 mm F3.5 - F6.3 Di-II - Metz 36 AF-5 for Nikon

Re: Metz 36 AF-5 Nikon

Heb je eens gekeken naar de contactpunten op je hotshoe ? Ik had laatst hetzelfde probleem, alles overbelicht en flits werkte gewoon op volle kracht.
    Nu bleek dat er een stofdeeltje was op één vd contactpunten, eventjes zuiver gemaakt en alles werkt weer prima.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Bedankt Alex,

Ik heb het even snel geprobeerd. Volgens mij ligt stof aan de haard van het probleem. Sommige foto's zijn nu perfect, sommige fel overbelicht maar veel meer goede dan slechte.
      Ik ga het nu eens grondig poetsen en kijken of het dan opgelost is.

Als er nog andere mensen zijn die denken een oorzaak te weten mag je dat zeker en vast nog zeggen. Voorlopig ben ik nog niet helemaal zeker of het dit wel echt is.

EDIT: Ik heb het eens grondig gepoetst maar toch blijkt het nog niet te werken.
      Soms goed belicht mits flitscorrectie. Soms iets te licht, op vol automatische bijna altijd witte foto.. hij zet het iso dan op 3200. Normaal gebruik ik automatisch niet dus is dat geen probleem maar als men pa eens een foto wil trekken dan is ie nooit goed belicht..
      Last edited by Senne Dierckx; 3 januari 2012, 18:31.

Comment

Ken je die situatie
        -onderwerp is beetje donker (vraagt dus om flitslicht)
        -flits kan niet zwak genoeg worden ingesteld
        ==> overbelicht

nee, serieus: heb dit soms ook omdat ik te dicht sta, te sterk heb ingesteld (of omdat hij niet meer zwakker kan), of omdat ik de flitskop niet heb gemanipuleerd (omhoog, omlaag)
        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
        hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Zou het kunnen dat de TTL meting niet werkt als je de toestellen inschakeld in een verkeerde volgorde. Ik heb dit soms ook: 2 flitser: een grote van Pentax en eentje van Mets(een 24 AF ter vervanging van de ingebouwde flits) Bij de Pentax flitser moet ik eerst de camera inschakelen en dan pas de flitser en werkt alles perfect.
          Doe ik hetzelfde met de "kleine" Metz, denkt de camera dat er geen flits is geplaatst. dus ISO 3200 en sluitertijden tot ver boven 1/180. Schakel ik eerst de flits in en dan pas de camera werkt alles normaal. Misschien eens even uittesten?
          Comfortably numb with my Pentax

Comment

Heb mij verleden week dezelfde flits gekocht, dit voor mijn pana FZ150.
            Ben wel nog een leek op het vlak van fotografie, nog heel veel te leren.
            Heb wel nog geen onregelmatigheden vastgesteld, hij flits zoals zou moeten bij mij.

Het enige wat ik aan het zoeken ben is die slow sync op men toestel, heb dit in een ander topic ook al gepost. Ik vind deze instelling nergens, ook niet in men handleiding.

Comment

Het lijkt me vrij eenvoudig te constateren als je naar de winkel gaat en je probleem voorlegt. Ook een oplossing is om de flitser op een 2e D3100 te testen en eventueel ook je eigen toestel te testen met bv een Nikon sb600.
              Dan moet toch vrij snel te constateren zijn waar het is gaat.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Ik denk dat ik eens terug naar de winkel moet gaan. Bedankt voor jullie hulp.

Comment

Working...
                X