Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

    Na wat zoekwerk en het ophalen van een ouder topic voor dezelfde vraag te stellen,
    ga ik het wat directer aanpakken. Die oudere topics geraken toch maar weer verzadigd met off-topic commentaar.

    Het betreft de aanschaf van ofwel een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000.

    Verschil is de extra Rood en groene catridge bij canon en de uitgebreide netwerk koppeling bij de epson en het extra zwart. Epson is hierdoor goed in z/w afdrukken , de canon print dan weer beter in kleur. Wel op huiseigen papier.
    Glossy afdrukken zouden een probleem vormen met canon.

    Maar op ilford pearl paper zou de epson het beste uit de hoek komen. Ook in kleur.

    Ik heb veel reviews op het internet gelezen, waarbij de printers bij de ene beter is, of omgekeerd. Maar :

    Zelf neig ik er nu naar om de epson te kopen omdat deze op meer media kan afdrukken. incl een banner van 120 cm. Heeft grote inktpatronen en een netwerk aansluiting.

    De canon is net iets goedkoper en voldoet ook wel aan mijn normen en had gisteren mijn voorkeur.

    Ik raak er dus niet uit en daarom "Wat is jullie ervaring met een van deze printers."

    dank voor het advies.
    Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

  • #2
    Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

    ik heb de canon en ben er zeer tevreden over. problemen om glossy te printen? nooit van gehoord. Banners van 1m20 kan ik er bij mijn weten niet mee drukken.
    Ik kom op een kleine zes euro per A3+ print
    Let wel op, deze printer is een fotoprinter als je er dus even een documentje wil op printen moet je wel wat geduld oefenen.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      problemen om glossy te printen? nooit van gehoord.
      Er zou een bronzing effect optreden. De inkt zou op de foto blijven liggen waardoor een soort waas ontstaat. Met semi-gloss van canon heb je dit niet, maar met ander media, bvb het glossy gamma van Ilford, wel.
      Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

      Comment


      • #4
        Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

        Al een paar maanden een Epson R3000 met grote tevredenheid. Ondertussen overgestapt naar alternatieve refill-patronen met een uitstekende navulinkt (pigment).

        Ik heb wel voor de zekerheid een afvalinkttank geďnstalleerd: je zult verschieten hoeveel inkt erin gedumpt wordt bij het installeren van een nieuwe patroon, namelijk bijna 15 gram (ik heb de afvalinkttank gewogen voor en na de reiniging en het verschil was tegen de 15 gram). Dit wetende zal ik de patronen als ze bijna leeg zijn (15 %) vullen en dan onmiddellijk resetten naar vol, waardoor de printer nooit dit stadium van de waarschuwing "patroon is leeg" tegenkomt en dus niet meer zoveel inkt wordt verspild.

        Zoals hierboven aangegeven werkt pigmentinkt niet optimaal met glanzende media. Het beste is semi-matte of satin, dat ik persoonlijk ook mooier vind vanwege de zachte glans.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

          Over die afvaltank en die refil-toestanden mag je me meer vertellen
          Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

            Dag Marc,

            voor meer informatie, gelieve een PM te sturen.
            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

            Comment


            • #7
              Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

              ik heb nog een Canon 9500 mk I, deze is reeds enkele jaren in gebruik tot aller tevredenheid. Ik druk meestal zwart wit foto's op Ilford Glossy, en inderdaad als je onder een zeker hoek kijkt dan zie je wat bronzing. Maar dit heeft eigenlijk weinig invloed op de afdrukkwaliteit. Ik zie geen kleurzweem als je de juiste instellingen gebruikt. ICC profiel van Ilford. Heb de test toevallige gedaan op HP Papier, kleur was niet om aan te zien en in de zw/w werd een zeer licht groene zweem ontdekt, met een ICC profiel van Ilford (verkeerd ingesteld).
              Sony A7III & Sony A7 RIII
              Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

              Comment


              • #8
                Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

                Een nadeel van de Canon 9500 MK2 is de minder fraaie kleurovergangen. Op dat punt vind ik de Epson wat fraaier.

                Ik heb net een paar weken met de Canon PIXMA PRO-1 gewerkt en de prints uitgebreid beoordeeld. . Waarom neem je die niet mee in je overwegingen?
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

                  Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  Canon PIXMA PRO-1 gewerkt en de prints uitgebreid beoordeeld. . Waarom neem je die niet mee in je overwegingen?
                  Deze valt net iets buiten het budget. Omdat bij de aanschaf van een printer neem je ook wat papier en indien mogelijk een extra setje inkt. Maar naar het schijnt zitten bij canon geen volle inkttanks bij, bij de epson wel en zijn ook groter. Vandaar dat dit wat voordeliger uitvalt. Ik denk eraan soms eens een pano af te drukken, en dan is die rol op de epson een goede aanwinst. Ik weet niet of dit bij canon kan zonder rolhouder
                  Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

                    Ik heb veel ervaring met Epsonprinters, maar nu niet echt met de 3000, wel met de 2400 en de 3800. Wat ik zeker kan zeggen Epson is goed in kleur en in zwart-wit, bij aankoop van een printer mag je niet echt stilstaan bij de aankoopprijs van een printer, dat is een valse start, de ware prijs van een printer zit in het gebruik. Je moet dus eerst al is overwegen print ik voldoende af om een printer in huis te halen, want je printer moet kunne printen, stilstaan wil zeggen cleaning cycles en je dure inkt in de wastebin pompen ! Vandaar dat ik je een 3800 of nu momenteel een 3880 aanbeveel, kost iets meer in aankoop, maar wordt geleverd met 9 volle patronen van 80 cc inkt en die zijn in de prijs begrepen waarde 9 x 50 euro of 450 euro aan inkt bij deze printer. Met de 3800 reeks kan je printen van een 10 x 15 cm tot een volle A2+ of anders gesproken een 60 x 40 cm, deze printer werkt niet met een rol maar je kan wel via de driver een papierformaat ingeven tot maximaal 430 X 950 mm of dus 95 cm aan de langste zijde wat al een aardig panoramafoto is. In gebruik is deze printer goedkoper dan de 2800 of de 3000 reeks.

                    Als voorbeeld : een afdruk A3+ met een normale dekking vraagt rond de 2ml aan inkt of een prijs van 1,25 euro afhankelijk van je gekozen papier laat ons zeggen 2 euro per vel A3+ heb je dan een afdruk voor 3.25 euro, als je nu deze prijs omzet naar 10 x 15 afdrukken dan krijg je der 9 uit een A3+ of heb je een afdrukje 10 x 15 cm, aan 36 cent, thuis geprint zonder wachttijden en zonder verplaatsing.

                    Een a2+ geprint op Harman Barrietpapier blijft onder de 7 euro aan kostprijs, kijk dat is wat een printer duur of goedkoop maakt, niet de aanschaf.

                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

                      De 3880 is een geweldige printer en als je het uitrekent uiteindelijk goedkoper dan alle A3+ printers.

                      Ik heb gemerkt dat, door de Chrome Optimizer, de Canon prints bij gebruik van glas papier minder bronzing en gloss differential hebben dan de Epson prints.

                      Printen in zwart wit gaat veel gemakkelijker bij de Epson prints.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

                        De 3880 of 3800 is geen optie. Ik heb geen 1m en een beetje plaats om dit te zetten. Het mag dan wel de enige printer zijn die compact te noemen is in de A2 range. Maar toch.

                        De keuze valt nog steeds tussen deze twee eerder genoemde printers.

                        Blijkbaar kiezen de meeste voor het epson merk. Maar iedereen is nadien tevreden, ook de canon gebruikers.

                        Gisteren heb ik een paar afdrukken mogen bewonderen van een kleine canon printer met 4 inktpatronen. Bij Z/W afdrukken was er een licht rode schijn aanwezig in de donkergrijze tinten. Daar kan volgens mij iets aan gedaan worden door een juistere kalibratie. Maar wat stoorde was dat je de radertjes kon zien die het papier binnentrekken in de printer.

                        Heb je dit ook met deze range van printers ?
                        Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is jullie ervaring met een canon 9500 Mark II of een Epson Stylus Photo R3000

                          ik ben een tevreden gebruiker van een R3000
                          canon kleuren spetteren iets meer, de epson is meer "tijdloos" vind ik

                          alsook belachelijk detailniveau's mogelijk !
                          Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                          Comment

                          Working...
                          X