Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Canon Speedlite 430 EXII

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem met Canon Speedlite 430 EXII

Vandaag voor de eerste maal serieus gewerkt met mijn flitser.
    Ik wilde foto's maken op het sinterklaasfeest maar na ongeveer 20 foto's brandde het pilot lampje niet meer en flitste de flitser niet meer. Heb toen de batterijen vervangen en na weer ongeveer evenveel foto's weer hetzelfde scenario. Kan het zijn dat dit aan de batterijen ligt? De display bleef het doen, enkel het pilotlampje deed het niet meer.
    Wat doe ik verkeerd?
    Alvast bedankt!
    A

Re: Probleem met Canon Speedlite 430 EXII

Welke batterijen gebruik je?
    Maak je de flitsfoto's op de laagste iso, en met een omnibounce of iets dergelijks op de flitser?

Pas geladen accu's geven geen garantie op een goede werking van de flitser. Ik heb ook eens een setje gehad waarvan er 1 accu nog maar 10% van de oorspronkelijke capaciteit had, dat setje was maar een jaar oud, en altijd geladen met de lader waar de accu's bij zaten.
    Die lader stookte de accu's zo heet dat ze heel erg snel defect raakten.

Als je een lader zoals de Maha MH-C9000 gebruikt, dan kan je de accu's controleren. Met een gewone lader weet je helemaal niet waar je aantoe bent als je de accu's nodig hebt.

Gewone batterijen kunnen heel snel leeg zijn, zeker als de flitser hard moet werken. Op de laagste iso, en dan nog eens gecombineerd met een Omnibounce (of een ander soort softbox) zal de flitser ook al snel aan de maximale sterkte moeten werken (je hoort het aan de flitser).
    In dat geval is het ook best mogelijk dat de flitser zichzelf uitschakelt omdat die te warm wordt, zeker als je kort na elkaar foto's maakt.

Er kunnen dus verschillende oorzaken zijn waarom die flitser dienst weigert na een 20-tal foto's.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik gebruikte geen herlaadbatterijen maar gewone batterijen van het merk Philips. Batterijen waren pas gekocht en pakjes waren nog dicht. Ik nam natuurlijk wel alle foto's snel na mekaar. Maar 20 foto's en batterijen leeg lijkt me nu wel zeer onwaarschijnlijk of niet? Mijn toestel stond deze keer gewoon op de automatische stand en op het display van flitser stond ETTL Zoom - - mm.

Comment

Er stond een omnibounce op de flitser. Wanneer ik mijn flitser nu weer aanzet, met dezelfde batterijen doet ze het weer wel...
        Dank voor je eerste reactie!

Comment

Een flitser trekt een heel grote stroompiek om de flitscondensator weer op te laden, zeker als die een full power flits heeft gegeven.
          Gewone batterijen hebben als ze nieuw zijn nog een redelijk kleine interne weerstand, maar als die een deel opgebruikt zijn, dan vergroot die interne weerstand vrij snel. Door die grotere weerstand duurt het steeds langer om de flitser terug op te laden.

Herlaadbare batterijen (nimh) hebben een heel kleine interne weerstand, en die blijft klein tot de accu's bijna helemaal leeg zijn. Daardoor kan de flitscondensator sneller laden, maar je moet wel opletten dat de flitser niet oververhit als je een aantal keren kort na elkaar veel flitsvermogen gebruikt.

Voor tips over herlaadbare batterijen zoek je op "eneloop", "Top Craft" en "Maha MH-C9000" (voor een degelijke lader, maar in het topic dat daarbij hoort zit ook veel info over de batterijen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X