Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon flitser 430EZ

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon flitser 430EZ

Hallo allemaal
    Ik heb een Canon 350D. Ik heb nog een canon speedlite 430EZ flitser van de analoge tijd liggen. Ik wil deze ook een keer op de 350D uitproberen. Ik wil zeker weten of dit mogelijk is, zonder dat er de mogelijkheid is dat ik de camera of flitser opblaast. Ik begrijp dat de flitser niet automatisch werkt, maar als hij op de hand staat ingesteld belicht hij dan goed.
    Alvast bedankt voor een reactie
    Johan

Re: Canon flitser 430EZ

Hallo Johan,
    De canon 430EZ kan je prima gebruiken op een moderne digitale Canon, er zal niets kapot gaan,
    je kan alleen in manuele modus werken, dit komt omdat het communiceren tussen de flits en de camera niet hetzelfde protocol is, maar de flitsspanning op het voetje is hetzelfde tussen een 430EZ en een 430EX. Omdat heel oude flitsen met een spanning werken van 180-250 volt kan je je camera opblazen als je dergelijke flitsen gebruikt. Dit is niet het geval met de Canon 420-430EZ /EX enz... deze werken allemaal met +- 5V. Ik gebruik trouwens enkele 430EZ flitsen als locatie flits op statief, hiervoor het ik de flitsen aangepast zodat ze niet in slaapmodus gaan na 5 minuten. Deze flitsers zijn veel beter dan de chinese manuele flitsers die je kan kopen, en de EZ flitsers zijn spotgoedkoop te vinden op de 2dehands markt. Veel flitsplezier.

Comment

Beste Agfri

Bedankt voor je reactie en uitleg.
      Nu durf ik het wel aan en zal eens kijken wat de resultaten zijn.

Johan

Comment

Dus mijn Speedlite 580 EZ is ook nog gewoon manueel te gebruiken op mijn EOS 1D Mk II??
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Dus mijn Speedlite 540 EZ is ook nog gewoon manueel te gebruiken op mijn EOS 1D Mk II??
          Inderdaad

Heb ooit deze bijdrage gepost http://forum.belgiumdigital.com/1982328-post21.html , misschien even herhalen
          Op een pc contact van een Canon Eos digitaal mag de triggerspanning zelfs 250 V DC zijn(ook terug te vinden in de handleiding), zoals bij Nikon analoog en digitaal, ook hier weer geen negatieve spanningen toegelaten, volledigheidshalve nog vermelden ... dit geeft interessante andere mogelijkheden.

Comment

Nog even een vraag, misschien een heel domme, maar ik stel ze toch.

Ik heb mijn oude 540EZ nog, deze werkt dus manueel in te stellen op mijn 1D Mk II body.
            Maar kan ik deze ook op een receiver van een trigger setje laten werken? Ik veronderstel van wel, maar vraag het liever toch nog eens.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Ik heb mijn oude 540EZ nog, deze werkt dus manueel in te stellen op mijn 1D Mk II body. Maar kan ik deze ook op een receiver van een trigger setje laten werken? Ik veronderstel van wel, maar vraag het liever toch nog eens.
              Inderdaad, de 540EZ is heel goed strobist flitser en alzo heel populair daarvoor

Comment

Oud draadje maar toch even omhoog schoppen - ik heb het omgekeerde, zou een Canon 580EX (eerste versie) werken op een analoge Eos5? Auto of manueel of toch maar beter een 430EZ scoren ergens? We hebben nog een oude SPEEDLITE 244T liggen ook.
                Webstek in opbouw

Comment

Je kan elke Canonflitser aansturen via het middenste contactje, maar dan zal je die wel manueel moeten gebruiken (dat zit waarschijnlijk al op dezelfde plaats vanaf dat ze dat flitsvoetje voor het eerst op een camera hebben gezet).
                  Als de flitsvoet past, dan zal de flitser ook werken op een oude camera.
                  Als de oude camera nog geen TTL of ETTL heeft, dan kan je die 580EX dus alleen manueel instellen (dat is ook zo met de meeste zendertjes die de strobisten gewoonlijk gebruiken).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Super! Bedankt ! Ik vraag het liever dan brokken te maken bij flits en/of toestel
                    EOS5 QD heeft TTL en A-TTL (oud maar nieuwe term voor mij) en zou deel moeten kunnen communiceren nog met mekaar ook dan
                    Webstek in opbouw

Comment

Working...
                    X