Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro-fotografie zonder macro-lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro-fotografie zonder macro-lenzen?

Vrienden van de fotografie,

ik zou me een beetje willen amuseren met macro-fotografie, maar heb geen zin om me direct dure lenzen aan te schaffen. Nu kwam ik na enig rondgesurf bij macro tussenringen uit. Heeft iemand hier ervaring mee? Kom je dan tot macro-factor 1x (of hoe heet dat), verlies je stops?

Heb een 5D, lenzen 17-40 f4, 50 f1.4, 70-200 f4

Alle informatie is dus meer dan welkom!

Merci
    www.joriswalraet.be

Re: macro-fotografie zonder macro-lenzen?

ik zet voor die ene keer dat ik eens een detail van iets nodig heb mijn 50 f/1.8 omgekeerd tegen mijn 135 f/2.8 (zelfde filtermaat). Misschien kan je dat eens proberen met je 50 f/1.4 en je 70-200 f/4. Er zijn verloopringen die dat gemakkelijker maken,

ik heb daarmee dit resultaat. dat geeft ongeveer 3:1. Ik moet hem eens opnieuw maken met het lichte vanuit de goede richting

The Knight That Says Ni...kon

Comment

Beste,
      Macro is niet echt mijn ding, maar af en toe moet je wel eens een goeie macro foto maken. Omdat ik niet wil investeren in macro glas, heb ik hetvolgende gedaan:
      Ik heb een bestaande lens bijziend gemaakt :-)

Ik heb een oude Canon lens (die je spotgoedkoop op de 2dehands markt kan kopen) aangepast, hoe?
      men neemt een oude Canon Zoom Lens EF 35-80mm 1:4-5.6, vooraan de lens zitten schroefjes, deze schroef je los, en je neemt dus de front lens weg. De lens is nu bijziend. Je kan nu wat macro fotograferen, is je resultaat niet volgens de verwachting , dan schroef je ze opnieuw in elkaar. Voor mij is het resultaat uitstekend, en ben dan verder gegaan, ik heb het front glas in de draaibank gestoken, en het glas eruit "gedraaid", daarna terug in elkaar gestoken, de afwerking van de lens is nu terug beter, je zit nog met een open lens vooraan, maar ik heb er een Kenko UV filter 52mm opgezet zodat de lens terug dicht is. ik kan je wel een foto van de lens sturen. Ik heb ze gebruikt op een 5D MK2, met prima resultaat. Kostprijs: 15 euro voor de lens, 5 euro voor het UV filter.
      Suc 6

Comment

Als je niet in dure macro-lenzen wilt investeren is een tussenring of extension tube ideaal.
        Een tussenring maakt je lens bijziend, zodat je veel dichter kan scherpstellen. Met de juiste combinatie van tussenring en de kitlens 18-55 haal ik echte macro-vergrotingen (vergroting van meer dan 1X)

Koop een setje van Kenko en je hebt direct een 3-tal tussenringen (hoe dikker de tunnenring, hoe sterker het effekt). Koop geen goedkope brol die de signalen niet overbrengen (vooral van belang bij Canon, anders zit je vast aan een maximale opening).

Marc Doigny | Portretfotografie

Comment

Merci!
          www.joriswalraet.be

Comment

Working...
          X