Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters

    Ik beschik over een NIKON D3100 met lenzen ED 18-55 mm en ED 55-200 mm.
    Welke filters raadt u me aan om bij te kopen? (UV - CPL - 4 X STAR, ...).
    Het toestel wordt voornamelijk geebruikt om landschappen (zon, bergen) en dieren te fotograferen.
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Filters

    zo weinig mogelijk filters gebruiken... gebruik je zonnekap om je lens te beschermen...
    en een filter enkel bij een specifiek doel dat je voor ogen hebt... Elke filter die je op je lens schroeft heeft immers een impact op de kwaliteit van je foto.

    persoonlijk gebruik ik zelden of nooit filters...

    enkel een CPL om reflectie weg te werken of een ND filter om m'n sluitertijd te vertragen.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Filters

      Oorspronkelijk geplaatst door biencop Bekijk bericht
      Ik beschik over een NIKON D3100 met lenzen ED 18-55 mm en ED 55-200 mm.
      Welke filters raadt u me aan om bij te kopen? (UV - CPL - 4 X STAR, ...).
      Het toestel wordt voornamelijk geebruikt om landschappen (zon, bergen) en dieren te fotograferen.
      Alvast bedankt.

      Zoekfunctie eens gebruiken op BD, je zal enkele draadjes tegenkomen ivm filters.
      Mijn mening = No Way, geld smijt weg, here we go again.
      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

      Comment


      • #4
        Re: Filters

        Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
        Zoekfunctie eens gebruiken op BD, je zal enkele draadjes tegenkomen ivm filters.
        Mijn mening = No Way, geld smijt weg, here we go again.
        wel erg kort door de bocht, voor UV ja, voor pola, ND en ND-grad nee.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Filters

          De meeste filter-effecten kun je nabootsen in photoshop en consoorten, behalve de CPL en de ND-filter om de sluitertijd te vertragen. En die zijn zeker bruikbaar in landschapsfotografie!

          Nu heb ik nog wel een UV-filter op mijn lens gezet voor de bescherming van mijn glas. Hier zijn ook weer voor-en tegenstanders van. Een medecursist heeft zo wel eens zijn lens gered doordat deze gevallen was. De filter was beschadigd maar voor de rest gelukkig niks.
          Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

          Comment


          • #6
            Re: Filters

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            wel erg kort door de bocht, voor UV ja, voor pola, ND en ND-grad nee.
            Gedeeltelijk mee eens voor UV..... Bijna niemand gebruikt ze zogezegd, maar je moet eens zien bij 2de hands verkopen hier en elders, bij hoeveel objectieven er niet staat 'altijd UV lens opgezeten' . Ikzelf heb er in iedere geval toch eentje op elke lens zitten en zie geen verschil in kwaliteit met of zonder UV filter. Als er een UV filter op zit ga ik er wel makkelijker eens met een doekje/zakdoek/hoek t-shirt over, terwijl zonder het toch meer oppassen geblazen is.

            CPL kan niet alleen bij reflecties interessant zijn, maar zeker ook om mooiere lucht/wolken te verkrijgen. Ik was eerst tegen CPL, maar na testen/kopen/gebruiken ben ik voorstander geworden.

            Groetjes

            Comment

            Working...
            X