Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter <-> Polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV filter <-> Polarisatiefilter

Eerst en vooral wil ik jullie laten weten dat ik nieuw ben in de wereld van de Spiegelreflexcamera's en dat ik dus nog heel veel moet leren.
    Ik ben sinds kort in het bezit van de Nikon D3100 met 18/55 lens en de 55/200.
    Ik zou dan van jullie met ervaring in de fotografie dan ook graag eens het verschil willen weten tussen een UV filter en een Polarisatiefilter en waarvoor die zoal kunnen gebruikt worden.
    Ik weet ondertussen dat polarisatiefilters bijna onmisbaar zijn en dat zij reflectie's tegengaan evenals dat zij kleuren versterken.
    Alvast dank voor jullie hulp !
    Last edited by yvy; 18 oktober 2011, 01:38.
    www.bloggen.be/doggylover

Re: UV filter &lt;-&gt; Polarisatiefilter

Wikipedia bzal het antwoord geven.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: UV filter &lt;-&gt; Polarisatiefilter

UV-filter: volgens een bepaalde "school" hier: onnodig, en enkel een negatief effect op je beelden. Volgens een andere school: bruikbaar als bescherming. Ikzelf: gebruik UV-filters op al mijn objectieven, maar zal ze indien nodig verwijderen. Ik poets trouwens liever een UV-filter dan de lens zelf. Bij verkoop heeft quasi elk objectief "altijd een UV-filter op gehad".

Circulaire polarisatiefilter: nuttig voor het wegnemen van bepaalde reflectie, voor mooie blauwe luchten en witte wolkjes... Niet vergeten dat een polfilter ook licht wegneemt (in bepaalde gevallen kan dit zelfs nuttig zijn).
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
      X