Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Review Epson Stylus Pro 3880

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Review Epson Stylus Pro 3880

Ongeveer drie jaar geleden heeft Epson haar K3-inktset verbeterd. De inkt is van het gepigmenteerde type. Magenta werd Vivid Magenta & Light Magenta werd Vivid Light Magenta. Deze verbeterde inktset heeft een iets grotere kleurruimte en wordt in een hele serie Epson-printers, van A3 tot A0, toegepast.

De Epson Stylus Pro 3800 was bij de lancering een schot in de roos, alleen jammer dat er niet geprint kan worden op rol. Deze misser heeft Epson opnieuw niet rechtgezet met de lancering van de 3880. Toch jammer lijkt me ...
    Deze laatste kon ik uittesten – weliswaar voor een vrij korte periode.

Uitpakken
    De koerier bracht een omvangrijke en zware doos met de Stylus Pro 3880 printer die duidelijk een maatje groter is dan mijn huidige Epson Stylus R2400. Enige extra mankracht was nodig voor het naar de 2de verdieping brengen van dit pakket. Eenmaal uitgepakt blijkt de 3880 meer een rechthoek te zijn die vooral vooraan erg hoog is, met name 684 x 376 x 257 (breedte x diepte x hoogte). In de doos is er ook nog een handleiding, een cd met installatie software en de nodige kabels om alles correct aan te sluiten.

Inktcartridges
    De Epson Stylus Pro 3880 is voorzien van negen cartridges, inclusief foto zwart (genaamd Photo Black) en mat zwart (genaamd Matte Black). De Epson 3880 maakt zelf de switch tussen mat- of foto zwart. De inktpatronen zijn groot (80ml) en mede daardoor zijn de gemeten printkosten per A4-foto laag, vermoedelijk rond de 0,50 Euro. Reken wel dat een volledige set je al snel ongeveer 425 Euro (excl. BTW) kost! Het voordeel is wel dat de inktpatronen tot de laatste druppel gebruikt kunnen worden.

Praktijk
    Na het aansluiten van de stroomkabel, moet er een keuze gemaakt worden tussen de 100Mb/sec Ethernet kabel of een USB 2,0 kabel. Aangezien de Ethernet kabel je het voordeel geeft om hem op je netwerk aan te sluiten (en zo dus met meerdere pc’s tegelijk te printen) - en Ethernet nog steeds sneller is dan USB 2,0 – lijkt me de keuze snel gemaakt. Op de website van Epson België download ik de laatste driver versie welke me onmiddellijk na het downloaden door de installatie gidst. De printersoftware is gelijklopend met mijn instellingen op de R2400, met hier en daar wat verandering/verbeteringen/toevoegingen.

Doordat deze printer gemaakt is voor veel afdrukken (dit merk je aan de grote inktpatronen of cartidges en aan de grote papierlade), is het niet nodig om vaak van inkt te wisselen, hetgeen betekent dat je goed kan doorwerken.

De printtijd om een foto op A4-formaat af te drukken is afhankelijk van je instellingen, maar reken op 3 minuten. Vergeleken met mijn A3+ printer is dit een beduidende verbetering, maar vergeleken met professionele grootformaatmachines is dat tamelijk traag. Natuurlijk moet je een BMW niet gaan vergelijken met een Ferrari …

Een tof detail is zeker dat deze A2 printer ook nog oog heeft voor klanten die een 10x15cm foto afgedrukt willen hebben!

Ilford Smooth Pearl Paper 290gr
    Aangezien Epson me geen papier leverde voor de review, heb ik gebruik gemaakt van mijn Ilford Smooth Pearl paper (290Gr). Eerst heb ik het Iflord icc-profiel dat je online gratis kan downloaden afgedrukt. De resultaten waren dusdanig bevredigend dat ik – just for fun – de kalibratie heb gedaan met mijn X-Rite Photo Pro spectrometer. Het profiel dat ik hiermee bekwam was lichtjes beter, maar niet in die mate dat ik een aanschaf van dergelijk apparaat zou aanbevelen. Maar zoals dus eerder gezegd, zijn de testprints die ik maakte erg goed!

Prijs
    De Espon Stylus Pro 3880 heeft een officiële prijs van 1687,95 Euro. In de beter fotozaak zal de prijs al snel met 400 Euro zakken! Als je dus een aankoop overweegt, ga dus zeker even horen bij enkele lokale fotowinkels en vergelijk ook de prijzen online.

Conclusie
    De afdrukken gemaakt met een Epson 3880 voldeden direct aan mijn toch wel hoge eisen. De inktkosten per afdruk zijn laag en dit zal menig fotograaf graag horen in deze economisch moeilijke tijden. De aanschafprijs van de 3880 is redelijk hoog, maar vergeleken met andere A2-printers valt dit binnen de normen.

Met vriendelijke groeten,
    Sven Michiels
    Last edited by Svenmichiels; 21 oktober 2011, 18:08.

Re: Review Epson Stylus Pro 3880

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht

De Epson Stylus Pro 3800 was bij de lancering een schot in de roos, alleen jammer dat er niet geprint kan worden op rol. Deze misser heeft Epson rechtgezet met de lancering van de 3880.
    En waar zit die rolhouder dan, als je gebruik maakt van de epson driver is de max. afdruklengte 95 cm, maar dat is niet op rol.

PJW.
    Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

Comment

Een aantal dingen:

-tot op de laatste druppel kunnen afdrukken, dat gaat niet. Ten eerste wordt ongeveer 10-15% van de inkt gebruikt om de leidingen van de CISS-printkop te vullen, dus die ben je sowieso kwijt. Ten tweede zit er in de patroon meer dan 80 ml in, er blijft altijd een hoeveelheid in de patroon als buffervoorraad. Epson garandeert wel 80 ml effectief, maar daarbij moet je ook rekening houden met regelmatige printkopreinigingen (om de zoveel tijd door de printer zelf geactiveerd om verstopping te voorkomen).

-Over economisch gesproken: Inkrepublic.com verkoopt zowel voor de Epson Pro 3800 en de 3880 hun zogenaamde I-refill systeem met grote (uitstekende) navulpatronen met een excellente navulinkt, die nagenoeg identieke afdrukken maakt. De afdrukken hiermee zijn echt indrukwekkend goed, zeker indien men de inkt/papiercombinatie profileert en de pigmentinkt garandeert watervaste en lichtbestendige afdrukken. Er zijn reeds meerdere BD gebruikers van dit systeem.

-Mag iemand mij vertellen waar die rolhouder bij die Epson Pro 3880 gemonteerd staat ? Ik denk dat dit een vergissing is en er een verwarring is opgetreden met andere printers (Pro 4880 of de R3000).
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
        Een aantal dingen:

-tot op de laatste druppel kunnen afdrukken, dat gaat niet. Ten eerste wordt ongeveer 10-15% van de inkt gebruikt om de leidingen van de CISS-printkop te vullen, dus die ben je sowieso kwijt. Ten tweede zit er in de patroon meer dan 80 ml in, er blijft altijd een hoeveelheid in de patroon als buffervoorraad. Epson garandeert wel 80 ml effectief, maar daarbij moet je ook rekening houden met regelmatige printkopreinigingen (om de zoveel tijd door de printer zelf geactiveerd om verstopping te voorkomen).

-Over economisch gesproken: Inkrepublic.com verkoopt zowel voor de Epson Pro 3800 en de 3880 hun zogenaamde I-refill systeem met grote (uitstekende) navulpatronen met een excellente navulinkt, die nagenoeg identieke afdrukken maakt. De afdrukken hiermee zijn echt indrukwekkend goed, zeker indien men de inkt/papiercombinatie profileert en de pigmentinkt garandeert watervaste en lichtbestendige afdrukken. Er zijn reeds meerdere BD gebruikers van dit systeem.

-Mag iemand mij vertellen waar die rolhouder bij die Epson Pro 3880 gemonteerd staat ? Ik denk dat dit een vergissing is en er een verwarring is opgetreden met andere printers (Pro 4880 of de R3000).
        Stefaan die inkt ben je niet kwijt, je zegt het zelf " die dient om de leidingen en de printkop te vullen " wat wel juist is, die inkt is uit je cart voordat er kan geprint worden.

Wat het reinigen van de printkop betreft, en nu spreek ik voor mijn epson stylus pro 4900, kan ik dat de printer laten bepalen ( kan je uitschakelen ) of ik stel dat in en bepaal het zelf wanneer. Wat ik wel doe is bij iedere printopdracht de spuitgaatjes controleren ( vanaf de printer zelf kan ik dan eventueel de spuitgaatjes reinigen, en dan niet de hele printkop maar de kleur waar het probleem zit. vb groen geeft een fout, dan moet deel van de printkop waar groen zit en oranje zit daar ook gereinigd worden en de rest niet. Ik veronderstel dat dit bij de 3880 ook zo is, maar daar ben ik niet zeker van.

De rolhouder, tja, de 3880 heeft die niet, de maximum lengte is ook maar 95 cm, of je moet ander software gaan gebruiken.
        Wil je toch van de rol printen, dan een externe rolhouder plaatsen of de rol zelf vasthouden, maar je papier wel op voorhand op maat snijden, want dat kan de 3880 ook niet.

PJW.
        Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

Comment

Wat betreft spoelen is inderdaad de 4900 weer wat geavanceerder.

Wat mij opvalt is dat de maximale zwarting bij de 4900 hoger is dan bij de 2880, 3880 en 4880. Dat terwijl de zwarte inkt gelijk is gebleven.

Hier mijn 3880 ervaringen:

Clever Clogs: remedie tegen verstopte koppen Een bekend nadeel van gepigmenteerde inkt is dat de printerkop soms verstopt raakt. Vooral wanneer je niet
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
            De inktkosten per afdruk zijn laag en dit zal menig fotograaf graag horen in deze economisch moeilijke tijden.
            Hoe kom je tot die conclusie
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pjw Bekijk bericht
              Stefaan die inkt ben je niet kwijt, je zegt het zelf " die dient om de leidingen en de printkop te vullen " wat wel juist is, die inkt is uit je cart voordat er kan geprint worden.

Wat het reinigen van de printkop betreft, en nu spreek ik voor mijn epson stylus pro 4900, kan ik dat de printer laten bepalen ( kan je uitschakelen ) of ik stel dat in en bepaal het zelf wanneer. Wat ik wel doe is bij iedere printopdracht de spuitgaatjes controleren ( vanaf de printer zelf kan ik dan eventueel de spuitgaatjes reinigen, en dan niet de hele printkop maar de kleur waar het probleem zit. vb groen geeft een fout, dan moet deel van de printkop waar groen zit en oranje zit daar ook gereinigd worden en de rest niet. Ik veronderstel dat dit bij de 3880 ook zo is, maar daar ben ik niet zeker van.

De rolhouder, tja, de 3880 heeft die niet, de maximum lengte is ook maar 95 cm, of je moet ander software gaan gebruiken.
              Wil je toch van de rol printen, dan een externe rolhouder plaatsen of de rol zelf vasthouden, maar je papier wel op voorhand op maat snijden, want dat kan de 3880 ook niet.

PJW.
              Hallo,

Toch ben ik het niet met je eens: voor de eerst reeks patronen ga je toch minder dan 80 ml kunnen afdrukken (misschien iets van 60 ml), aangezien eerst de printkop doorgespoeld moet worden en de leidingen gevuld moeten worden. Wel is het zo dat die 80 ml pas effectief wordt met de tweede reeks patronen, aangezien de leidingen reeds gevuld zijn. Dan pas heb je ook effectief 80 ml/patroon, niet bij de eerste patronen.

Bij de Pro 3800 en 3880 wordt de gehele printkop doorgespoeld. Ik vraag me af hoe de printkop van de Pr 4900 is opgebouwd. Ik weet dat deze 10 kanalen heeft (waarbij 1 kanaal gedeeld wordt tussen photo black en matte black). Eerlijk gezegd had Epson de mogelijkheid moeten inbouwen om per inktkanaal te spoelen, wat technisch gezien volgens mij mogelijk moet zijn, door gewoon een hevige printpuls te sturen naar een bepaalde kleur, maar dat zal wel niet zo gunstig zijn voor de inktverkoop .
              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Stefaan, die inkt zit in je leidingen en in je printkop, het is maar een klein gedeelte dat in je afvalbak terecht komt ( die inkt ben je echt kwijt ) van je eerste set kan je wel geen 80 ml printen, dat is juist omdat er inkt in je leidingen en printkop zit.Dus als je een nieuwe cart moet steken, ben je toch nog altijd met de inkt van de vorige cart aan het printen, je hebt weer verschillende afdrukken gemaakt voordat de inkt van de nieuwe cart uit de printkop komt.
                De inkt-swap van pb naar mb en van mb naar pb zou bij de 3880 ongeveer een 6,2 ml inkt kosten, bij de 4900 is dat 4,6 ml ( van mb naar pb 3,4 en van pb naar mb 1,2 )

PJW.

Comment

Working...
                X