Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon EN-EL3e batterij heel snel leeg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon EN-EL3e batterij heel snel leeg

Vandaag merkte ik dat mijn 3 (originele) Nikon EN-EL3e batterijen bijzonder snel leeg waren. Eén batterij gisteravond nog opgeladen, de overige 2 slechts een 2-tal weken geleden.
    Op 3 uren tijd (150 foto's) waren ze allemaal leeg. Ik gebruik steeds 2 batterijen in mijn Nikon MD-batterygrip (op een Nikon D200). Vroeger kon ik hiermee makkelijk een volledige dag fotograferen. Misschien iemand die dit ook reeds heeft meegemaakt of een idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn?
    Alvast dank voor jullie reacties.

Guy De Westelinck
    www.guydewestelinckfotografie.be

Re: Nikon EN-EL3e batterij heel snel leeg

leeftijd van de batterijen misschien? Mogelijk versleten batterijen. Een nieuwe proberen en zien wat het resultaat is?
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Lopen de accu's ook zo snel leeg zonder de MD handgreep?

Groet Hans.

Comment

Als je die accu's samen met de D200 hebt gekocht, dan is het normaal dat die een veel lagere capaciteit hebben.
        Een lithium-ion accu kan tot 20% van de capaciteit verliezen per jaar dat ze ouder wordt.

En als je ze elke keer helemaal leeg maakt, dan is ze nog veel sneller versleten.

De originele accu van mijn EOS 300D was na twee jaar ook niet veel meer waard omdat ik die netjes elke keer leeg maakte zoals ze dat in de winkel aanbevolen hadden...
        Toen kende ik nog niets van lithium-ion accu's, als een verkoper mij dat nu nog wijs wil maken, dan weet ik wel beter.

De lader kan je testen door de spanning van de accu te meten als die pas geladen is.
        Bij een 2-cel lithium-ion accu zou die zo'n 8,4V moeten zijn. als die lager is, dan schakelt de lader te vroeg uit.
        (Als de spanning van die accu maar 4,2V is na het laden, dan ligt er een cel in kortsluiting, en dan moet je die accu zo snel mogelijk wegdoen voor recyclage. Steek die dan zeker niet meer in de lader, want dat is gevaarlijk.)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
          Vandaag merkte ik dat mijn 3 (originele) Nikon EN-EL3e batterijen bijzonder snel leeg waren. Eén batterij gisteravond nog opgeladen, de overige 2 slechts een 2-tal weken geleden.
          Op 3 uren tijd (150 foto's) waren ze allemaal leeg. Ik gebruik steeds 2 batterijen in mijn Nikon MD-batterygrip (op een Nikon D200). Vroeger kon ik hiermee makkelijk een volledige dag fotograferen. Misschien iemand die dit ook reeds heeft meegemaakt of een idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn?
          Alvast dank voor jullie reacties.

Guy De Westelinck
          Al eens zonder batterijgrip geprobeerd?
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Dank jullie allen voor deze zeer snelle antwoorden.

Deze batterijen zijn inderdaad al enkele jaartjes oud, maar kan het dan zijn dat zij 'plots zo versleten' raken (ik heb de voorbije weken/maanden nooit gemerkt dat zij zo snel leeg waren). Nota: ik gebruik ze meestal niet tot zij volledig leeg zijn.

Ik ben de batterijen nu aan het opladen en merk wel dat dit laden precies niet meer zo lang duurt als voorheen (vroeger toch enkele uren per batterij, nu slechts zo'n één ŕ anderhalf uur). Dus ... waarschijnlijk laden ze niet meer volledig op?

@ PVH en J.Hoes: ik gebruik mijn camera eigenlijk nooit zonder die grip, maar ik kan misschien wel een keertje testen wat dat als resultaat geeft.

Guy De Westelinck

Comment

Kijk eens in je menu hoe de staat van de accu is? Niet de lading maar de overgebleven kwaliteit 1 isa goed en 4 is container.

Mijn En EL3e's uit de D200 tijd beginnen ook knap snel leeg te raken en staan ook op 3 en 4.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als de accu's snel geladen zijn, dan is dat meestal een indicatie dat de capaciteit kleiner geworden is (een accu met een lagere capaciteit is sneller geladen).

Maar het kan ook aan de lader liggen, daarom zou het interessant zijn dat je de spanning van een pas geladen accu meet. Als die 8,4V is, dan is er in ieder geval niets mis met de lader.
                BD0338BE

Comment

Bij Nikon kan je kwaliteit gewoon aflezen in je camera.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik controleerde de batterijen zopas dmv. het menu van m'n D200:
                    -2 batterijen geven 100% aan, levensduur 0 (new)
                    - 1 batterij geeft 86%, levensduur 0 (new)
                    Deze lijken blijkbaar dus nog in prima staat.

Zal het dan de spanning zijn? Die kan ik momenteel niet meten, ik heb daar niet zo'n (multi)metertje voor, maar ik zal me dat toch eens aanschaffen.

Guy De Westelinck

Comment

Een slechte elektrische verbinding tussen de grip en de contactjes van de camera kan er ook voor zorgen dat de camera een te lage spanning krijgt, en dan schakelt die ook uit.

Daarom zou ik die accu's eerst eens gebruiken zonder de grip, dan ben je al zeker dat het daar niet aan ligt.

Het percentage dat de camera in het menu weergeeft komt overeen met de spanning.
                      Een pas geladen accu heeft een spanning van 8,4V, en die zakt geleidelijk als er stoom verbruikt wordt.
                      Aan de hand van de spanning is het bij een lithium-ion accu vrij gemakkelijk om te bepalen wat de laadtoestand van de accu is, maar dat geeft geen juist beeld over de capaciteit.
                      De capaciteit kan je niet meten aan de hand van de spanning, dat kan alleen door die eerst te laden, en daarna te ontladen.
                      Tijdens het ontladen wordt dan de bruikbare capaciteit bepaald.

Bij de Canon 1D MKIII geeft de lader aan wanneer het tijd is om de accu te kalibreren, dan wordt die geladen, ontladen en weer geladen om de werkelijke capaciteit te bepalen.
                      Die capaciteit wordt dan gebruikt om nauwkeuriger te bepalen hoeveel foto's de camera kan maken per lading. Op die manier weet je ook wanneer het tijd wordt om de accu te vervangen.
                      Ik weet niet welk systeem Nikon gebruikt om de werkelijke capaciteit te bepalen, maar aan de hand van de spanning alleen is dat zeker niet mogelijk (een versleten accu heeft dezelfde spanning, maar die zakt wel sneller als je ze gebruikt).
                      Last edited by Black B@ndit; 4 oktober 2011, 22:15.
                      BD0338BE

Comment

Dank voor de heldere, vakkundige antwoorden. Ik probeer één en ander zeker uit tijdens het weekend.

Guy De Westelinck

Comment

Ik gebruik ook enkele Nikon EN-EL3 batterijen , en de eerste die ik 5 jaar geleden kocht samen met mijn Nikon D 70s werkt nog altijd alsof ze nieuw was, laden doe ik ze ongeveer om de 14 dagen omdat ze dan de eerste tekenen vertoont van bijna leeg te zijn.
                          Om de 4 maanden ontlaad ik ze (bijna totaal) met een laad en ontlaad app. dat ik gebruik in de modelbouw.
                          Maaaaar! Tussen de Kerst & Nieuwjaarsdagen 2010 ging ik mee met een vriend om een
                          Nikon D 90 te kopen, die ook werkt met dezelfde batterij met dit verschil dat er nu EN-EL3e opstaat, het app. met batterij is nu in mijn bezit gekomen, en met die volgeladen batt. kan ik steeds maar 20 a 25 foto's maken en dan weigert ze dienst, precies of ze heeft een geheugen gevormd zoals vroeger de NI-Cad batterijen, alhoewel men zegt en schrijft dat Li-ion batt. geen geheugen vormen.
                          Het opladen daarna duurt dan ook nooit langer dan 10 minuten, want ze is niet leeg, en toch kan ik er maar een 25tal foto's mee maken, terwijl er op het schermpje van de NIkon een volle batt. verschijnt.
                          Ik ben er mee naar de verkoper gegaan maar aangezien hun verkoopsetiket als garantiebon diende en nog geprint werd met alcohol inkt en totaal verbleekt was geen garantie op de batt., domme winkelier natuurlijk, ga ik nooit meer binnen.
                          Ik heb er dan maar een Hama batt. ingestoken, die kost de helft van een Nikon batt.
                          In de modelluchtvaart gebruik ik ook dikwijls Hama, waar ik zeer tevreden over ben.

Rovamo

Comment

Working...
                          X