Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

printkostenvergelijking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • printkostenvergelijking

    Hai

    ik heb me vorige maand n printer (Epson R3000) aangeschaft voor een eigen portfolio te printen (ik was nooit echt tevreden met de prints van "professionele" labo's,altijd kleurzwemen, zelfs met gecalibreerde scherm en printers, nu is dat perfect)
    ik heb in totaal n kleine 100 prints gemaakt, en heb daarvoor nodig gehad :
    100 vellen A4 papier heeft me een 75 euro gekost (Canon Photo plus II glossy gebruikt)
    8 inktpatronen heb ik opgemaakt (afgerond)
    75 euro papier + (28*8) = 299 euro
    299 euro kosten / 100 prints = 3 euro / print voor een A4

    professionele schelfhoutprints kosten 5 euro/A4 , wat me 2 euro per print scheelt
    als ik meer dan 350 prints maak ben ik aldus goedkoper uit dan naar n pro labo te rijden

    eigenlijk vind ik dat zeer goedkoop voor de kwaliteit die je ervoor krijgt (ik vind de foto's beter dan de Schelfhoutprints bijvoorbeeld)
    zijn er nog mensen die kostenberekeningen hebben gemaakt van hun afdrukken ? ik ben wel eens benieuwd naar wat de rest van de markt doet daarin
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

  • #2
    Re: printkostenvergelijking

    Je prijsberekening klopt aardig met die van mij, alleen dat ik een marge voorzie mocht het eens fout gaan en je drukt is toevallig een print voor een collega van de fotoclub, moet je dan tegen die man zeggen kijk der is iets fout gegaan je moet 2 x de afdruk betalen, ga je het zelf betalen? Of voorzie je een kleine marge voor iedereen om de mogelijke tegenslagen op te vangen. Het laatste leek mij het beste. Maar ondanks deze marge kan ik ook een A4 voor 3 euro printen, dus we spreken over een kleine marge.
    Afschrijving van mijn printer heb ik er niet bijgedaan, uiteindelijk was het mijn ding, en ik heb geen geduld om te wachten op een labo. Wat je wel nog kan bekijken in je kosten en baten analyse is de besparing die je maakt in verplaatsing, gekoppeld aan de tijd. Dat is niet alleen een reële besparing, maar deze tijd is ook een bron van ergernis als je met je auto de stad in moet, waar je door het zelf printen geen last meer van hebt. Verdere besparing is zeker nog mogelijk voor U, door meer aandacht te besteden aan de papierkeuze en een samenaankoop te plannen met enkele collega's voor zowel papier en inkt.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: printkostenvergelijking

      de kostenraming was zuiver voor mezelf , prints die verkocht zullen worden zullen met marge verkocht worden

      papier heb ik nu via n collega fotograaf via internet besteld (10 euro voor 15 vellen epson premium) , en inkt kan ook via internet besteld worden aan 21 euro/patroon+verzendkosten

      echt spannend zal het nooit worden, maar ik ben nu wel af van mijn vooroordeel dat zelf printen duurder was
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: printkostenvergelijking

        Ik mis de afschrijving van de printer in de berekening.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: printkostenvergelijking

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik mis de afschrijving van de printer in de berekening.
          idd want het is geen goedkoop printerke he, ......
          http://www.jvs-photography.be/

          Comment


          • #6
            Re: printkostenvergelijking

            afschrijving is niet meegerekend omdat het niet de bedoeling dat ie professioneel gebruikt zal worden (als in printservices leveren)

            hij is initieel aangekocht met eigen portfolio als doen, maar met in het achterhoofd bv ook trouwalbums mee te printen

            het is mn beroep niet
            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

            Comment


            • #7
              Re: printkostenvergelijking

              Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
              de kostenraming was zuiver voor mezelf , prints die verkocht zullen worden zullen met marge verkocht worden

              papier heb ik nu via n collega fotograaf via internet besteld (10 euro voor 15 vellen epson premium) , en inkt kan ook via internet besteld worden aan 21 euro/patroon+verzendkosten

              echt spannend zal het nooit worden, maar ik ben nu wel af van mijn vooroordeel dat zelf printen duurder was
              Is dat de prijs btw inclusief, en waar kan je deze carts kopen voor deze prijs.

              PJW.
              Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

              Comment


              • #8
                Re: printkostenvergelijking

                Zijn dat allemaal prijzen zonder BTW? Want dan moet je ook de prijzen van Schelfhout ex BTW nemen voor een correcte vergelijking... Los daarvan altijd een interessante berekening die iedereen voor zichzelf zou moeten maken. Ik werk nog altijd liever met een vaklabo: op een kilometer van mijn deur, dus de tijdsbesparing is me meer waard dan enkele centen per print (in mijn geval)...

                Roeland

                En nabeschouwing: de afschrijving van de printer zou er toch wel bij mogen vind ik. Hoe meer je print, hoe sneller versleten toch? Ook al is het voor eigen gebruik en niet "voor verkoop"... Ik heb geen enkele baat bij al dan niet verdedigen van Schelfhout of andere labo's, maar als die allemaal hun afschrijvingen uit de prijs haalden kreeg je een ander resultaat in je berekening denk ik ;-) Correct is correct voor een objectieve en correcte vergelijking. Wat niet hoeft te betekenen dat zelf doen niet beter / leuker / goedkoper / handiger / ... kan zijn natuurlijk.
                Last edited by Roeland; 2 oktober 2011, 19:53.
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: printkostenvergelijking

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                  En nabeschouwing: de afschrijving van de printer zou er toch wel bij mogen vind ik. Hoe meer je print, hoe sneller versleten toch?
                  Als je afschrijft in tijd maakt het uit, maar als je afschrijft per afdruk zal het weinig uitmaken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: printkostenvergelijking

                    ik heb sinds december de canon pro 9500 markII. Ik kom, zonder printerafschrijving, op een vijf à zes euro voor een A3+ afdruk.
                    Doe daar één euro aan afschrijving printer bij dan is hij na een kleine zeshonderd afdrukken terug verdiend.
                    Ik druk nooit voor verkoop maar heb nu zelf mijn eigen resultaten in de hand en dat vind ik meer dan zijn geld waard.
                    Ik neem aan dat zij die met foto's geld moeten verdienen andere economische afwegingen maken.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: printkostenvergelijking

                      Als je inktkosten uitrekent dan is mede bepalend voor de uitkomst de dekking van het fotobestand.

                      Ik gebruik daar zelf een standaard bestand voor.
                      Bij de Epson 2880 kom ik op inttkosten van 1,14 euri per A4 afdruk.
                      Zie
                      Clever Clogs: remedie tegen verstopte koppen Een bekend nadeel van gepigmenteerde inkt is dat de printerkop soms verstopt raakt. Vooral wanneer je niet


                      Ik heb inmiddels inktkosten uitgerekend bij de 3000. Maakt niet veel uit.

                      Printkosten bij de 3880 zijn wel veel lager.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment

                      Working...
                      X