Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorflitsen DB 900

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorflitsen DB 900

    Hallo iedereen,

    Ben nieuw op dit formum en ga al dadelijk starten met een vraag. Ik ben studente fotografie en heb van vrienden de vraag gekregen om de doop (in de kerk) van hun zoontje te fotograferen. Vermits ik nog niet zolang bezig ben en weinig (of geen) ervaring heb met de flitser hier mijn vraag. Ik heb al wat geëxperimenteerd (met de handleiding!) maar geraak er niet uit.

    Het probleem: vermits mijn zelfvertrouwen achter de camera nog niet 100% is ga ik toch opteren om automatisch (evt met diafragma voorkeur) te fotograferen. Ik vermoed dat ik in de kerk een (externe) flitser nodig zal hebben. Ik merkte op dat als ik op automatisch flits, de flitser (DB 900) enkele malen voorflitst. Persoonlijk vind ik dit nogal vervelend en wil niet constant flitsen als ik mensen fotografeer.
    (Mijn toestel is een D90 en ik zal waarschijnlijk gebruik maken van mijn 80-200 2.8 (en 50mm).)

    De vra(a)g(en):
    - Is dit voorflitsen nodig?
    - Kan ik op de automatische stand het voorflitsen uitzetten?
    - Tips zijn altijd welkom

    Alvast bedankt....
    Groetjes
    ~Try and fail, but don't fail to try ~

  • #2
    Re: Voorflitsen DB 900

    de flitser (DB 900)
    Staat er iets in de handleiding van de DB900, ik ken de flits niet?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Voorflitsen DB 900

      Ik heb de handleiding al van voor tot achter en van achter tot voor doorgenomen maar kan de oplossing niet terugvinden (heb ook nog niet de meeste ervaring met de flitser).

      Het is de externe flits van Nikon - DB 900.

      Misschien is het ook nodig, dat voorflitsen... de reden zal wel het licht meten zijn (denk ik).
      Ik heb al eens gelezen van het rode-ogen-effect uit te zetten op de camera, maar heb dit nog niet getest. Ik hoop hier wat ervaringen van anderen te vinden zodat ik er ook uit geraak.

      Als het moet, dan moet het he... maar voor in de kerk, tijdens een familiale doop zou ik liefst zo weinig mogelijk flitsen.
      ~Try and fail, but don't fail to try ~

      Comment


      • #4
        Re: Voorflitsen DB 900

        De nikon SB-900 ken ik wel.
        Voorflitsen is lichtmeten. Rode ogen kan je best uitzetten op de D90, dat zorgt ook voor wat voorflitsen, maar met een externe flits gaat de kans op rode ogen al veel kleiner zijn.

        De D90 kan best een ietwat hogere iso aan, dus met een beetje zon door de kerkramen, is flitsen misschien niet nodig hé.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Voorflitsen DB 900

          ja, sorry.... SB 900... uiteraard
          ~Try and fail, but don't fail to try ~

          Comment


          • #6
            Re: Voorflitsen DB 900

            Als je de voorflitsen ziet, zijn het waarschijnlijk niet de voorflitsen van iTTL(lichtmeting en WB), maar die van rode ogen reductie of de camera staat in de comander mode. Bij iTTL kan je zien dat er 2 flitsen zijn, maar die zie eigenlijk meer als een knipperende flits, maar niet echt gescheiden van de hoofdflits(ik zie maar één flits(D2h + SD600) op mijn oude coolpix zag ik het duidelijker, maar ook niet als hinderlijk(waarschijnlijk waren hier de voorflitsen veel sterker).
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Voorflitsen DB 900

              Oorspronkelijk geplaatst door MyName Bekijk bericht
              (Mijn toestel is een D90 en ik zal waarschijnlijk gebruik maken van mijn 80-200 2.8 (en 50mm).)
              tracht zonder flits te werken... gebruik je 50mm lensje op F1.8 en je ISO op 1600 indien weinig licht...
              Als fotograaf mag je normaal heel dicht bij komen. Zeker als je zonder flits werkt.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Voorflitsen DB 900

                Ik heb het rode-ogen-effect uitgezet, en volgens mij werkt dit

                Bedankt voor de tips....

                @ d_oracle:
                Ik ga het sowieso proberen zonder, maar als het niet lukt weet ik hoe ik de flits best gebruik
                ~Try and fail, but don't fail to try ~

                Comment


                • #9
                  Re: Voorflitsen DB 900

                  Ieder zijn mening, ok maar ik fotografeer dit soort dingen nooit zonder flits.

                  Zonder flits dergelijke zaken fotograferen is ok als je veel tijd hebt en kunt experimenteren.
                  Bij een doop ,heb je meestal niet veel tijd, dus experimenrteren, vergeet het.

                  Gebruik je flits voor alle foto's. Werk op een relatief hogere is (800) zet je toestel op bvb 1/60 of 1/30 met een niet al te groot diafragma 4 of 5.6 . Flits gewoon op ttl, rode ogen altijd uitschakelen.

                  80-200 lens, kan je volgens mij niet veel mee doen. 50 mm ok, maar op een d90 is dit zoals een 75 mm. Goed voor close-ups maar je moet niet alleen de handen van de priester en het kind fotograferen, maar ook de mensen (ouders, peter en meter) moeten erop staan. Dus een groothoek is onmisbaar.
                  Als je een kitlens hebt, gebruik ze. 18-55 of 18-105???

                  Ik kan alleen maar aanraden dat je eerst moet zorgen voor de essentiele foto's, met kitlens en flits, nadien kan je "ALS" er nog tijd overschiet experimenteren met andere lenzen en zonderflits, tenzij je met twee fotografen bent.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorflitsen DB 900

                    Bedankt voor de tips.

                    Mijn collectie lenzen is nog niet zo groot. Ik heb een 50mm, een 18-200 en de 80-200. Ik ben aant uitkijken voor een 105mm, maar die zou mij hier niet verderhelpen denk ik. Welke groothoek raadt je aan voor zo'n situaties (doop, huwelijk,...)?
                    ~Try and fail, but don't fail to try ~

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorflitsen DB 900

                      Oorspronkelijk geplaatst door MyName Bekijk bericht
                      Bedankt voor de tips.

                      Mijn collectie lenzen is nog niet zo groot. Ik heb een 50mm, een 18-200 en de 80-200. Ik ben aant uitkijken voor een 105mm, maar die zou mij hier niet verderhelpen denk ik. Welke groothoek raadt je aan voor zo'n situaties (doop, huwelijk,...)?




                      Dan zou ik ongetwijfeld de doop fotograferen met je 18-200 en je SB900.
                      Experimenteren met andere lenzen kan je nadien nog als de officiele foto's gemaakt zijn.
                      En, .... ik heb die 18-200 lens ook en ik kan je verzekeren dat die veel beter is dan wat er hier op dit forum soms beweerd wordt.
                      Ga voor de zekerheid en gebruik die 18-200. De marginale mindere kwaliteit van deze lens weegt niet op tegenover het gebruiksgemak je hebt tijdens deze shoot. Je hebt groothoek en tele in één. En wees gerust, je hebt tijdens die viering geen tijd om van lens te wisselen. Het hele gebruren is in een paar minuten gebeurd en dan moet jij je foto's hebben.

                      Veel geluk met de shoot

                      Comment

                      Working...
                      X