Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ball head

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ball head

Hoi beste mensen,

Ik bezit een Vanguard Alt Pro 263 AT statief en heb erop een SHB-30 ball head staan. Volgens de specificaties kan het ding tot 5 kg dragen.

Toen ik zaterdagavond in Brugge nachtopnamen ging maken ondervind ik dat, als ik mijn D90 met 24-70 lens in portret kantelde ik heel erg hard aan de vergrendelknop moest draaien om hem geblokkeerd te krijgen. Samen weegt lens en fototoestel ongeveer 1.7kg. Het verwonderde me dus dat dit een probleem opleverde, tenzij natuurlijk dat die 5kg enkel gerekend is als je de kop recht laat staan.

Al bij al ben ik dus niet tevreden en wil ik een zwaarder exemplaar aankopen.
    Ik zit met twee vragen:
    • Kan ik op een Vanguard statief een ander merk van ball head plaatsen?
    • Hoe weet ik welke specificaties ik moet kiezen als ik niet kan van uitgaan dat die 5 kg uit de technische gegevens klopt?

Alvast dank voor jullie info.

Groetjes,

Riho
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Re: Ball head

Ik heb het zelfde probleem gehad met het SHB-30 balhoofd, de 105 macro zakte telkens langzaam naar voor, en moest telkens de kop vaster zetten.
    Dan heb ik het SBH-100 balhoofd (10kg) gekocht en dit blijft wel goed vast.

Ja, je kan elk merk balhoofd gebruiken met 1/4"-20 UNC schroefdraad of een 3/8"koppelingsstuk op je Alt Pro 263 AT.

Groeten,
    Eric

Comment

Als je op een balhoofd een fototoestel in de portretstand plaatst heb je meestal problemen, ook ligt het geheel uit balans.
      Je kan best een L-grip gebruiken of via een soort winkelhaak iets in elkaar knutselen.

Comment

Dank voor de info. Heeft er iemand van jullie de Vanguard GH-100 pistol gripp?
        Die lijkt me echt wel handig.

Groeten,

Riho
        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900

Comment

Inderdaad het LIJKT handig.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Maar je weet het dus ook niet?

Persoonlijk vind ik zo een pistoolgreep vrij duur en meestal kunnen ze ook niet al te veel gewicht aan.
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Had je de lens of je fototoestel aan je balhoofd vastgemaakt?

Heb zelfde balhoofd en op mijn 5D met 24-70 2.8 lens heb ik geen problemen als ik die lens vastzet via de bijhorende ring. Bij bevestiging van dezelfde combinatie aan het toestel zelf ligt het zwaartepunt wel erg ver.

Mvg,
              EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
              www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht
                Had je de lens of je fototoestel aan je balhoofd vastgemaakt?

Heb zelfde balhoofd en op mijn 5D met 24-70 2.8 lens heb ik geen problemen als ik die lens vastzet via de bijhorende ring. Bij bevestiging van dezelfde combinatie aan het toestel zelf ligt het zwaartepunt wel erg ver.

Mvg,
                Bij mijn weten heeft een Nikon 24-70 geen statiefring. Of bedoel je wat anders?
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Klopt jumpforjoy, de 24-70 van Nikon heeft geen statiefring waardoor je enkel via je fototoestel kan werken. Bij een statiefring is het meerstal zo dat je het ganse systeem kan draaien zodat je de stand van de ball head niet dient te wijzigen als je van landscape naar portret wil gaan waardoor het beschreven probleem niet kunt voor hebben.
                  Last edited by Riho; 8 september 2011, 20:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                    Bij mijn weten heeft een Nikon 24-70 geen statiefring. Of bedoel je wat anders?
                    bedoelde inderdaad statiefring
                    EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                    www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

Comment

Ik kocht de Vanguard GH-100 pistol gripp en nu ondervind ik hoe handig die effectief is.
                      Ik gebruikte hem deze namiddag met m'n 180mm macrolens en 't is echt een verademing. De blockage is volledig als je de gripp lost waardoor je zeker voor macrofotografie erg snel kunt werken want die vlinder blijft niet wachten.

Hier zit een tevreden man .

groetjes,

Riho

Comment

Persoonlijk vind ik zo een pistoolgreep vrij duur....
                        Minder dan 100€, dat lijkt me best redelijk.

Comment

Maar je weet het dus ook niet?
                          Als ik het niet weet, hoe zou ik dan kunnen zeggen dat het handig lijkt?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als ik het niet weet, hoe zou ik dan kunnen zeggen dat het handig lijkt?
                            Lekker vaag

Wrm zeg je gwn niet wat je bedoelt?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dietev Bekijk bericht
                              Lekker vaag

Wrm zeg je gwn niet wat je bedoelt?!
                              Wat is er vaag aan: lijkt handig?

Comment

Working...
                              X