Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studio achtergrond, papier of doek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: studio achtergrond, papier of doek?

Ik ga ook even mijn bijdrage weergeven, ik heb met verschillende achtergronden gewerkt en met verschillende camera's in de voorbije 10 jaar.
    Alles heeft zo zijn voor en nadelen, voor sommigen is de prijs een voordeel, al vind ik dat persoonlijk iets dat we pas op de tweede plaats gaan bekijken, mijn drang naar kwaliteit gaat boven de kostprijs. Waar we bij de keuze van een achtgrond wel degelijk rekening moeten houden is de afmeting van onze studio en dit in combinatie met de camera die je gebruikt. Een cropsensor heeft een veel grotere dieptescherpte in vergelijk met een full frame, koppel dit aan de afmetingen van je studio, en als die eerder beperkt zijn is de keuze snel gemaakt en wordt het papier. Een alternatief zijn Canvas achtergronden, die zijn kreukvrij op een buis en gaan zeer lang mee, maar ze hebben een prijskaartje van rond de 400 euro voor een 275 X 600. Die maken het mogelijk om, ook met een cropsensor en in een kleine studio te werken met een kreukvrije achtergrond. Ik werk al 10 jaar op zo'n exemplaar. Het laagste scoort bij mij een achtergrond in stof, ik heb er ook op gewerkt in clubverband en dan in een ruimte die veel groter is dan mijn studio, en met een cropsensor steeds plooien, met een full frame was het doenbaar, in mijn beperkte studio is het niet bruikbaar.

Om te besluiten komt voor mij papier hier als winnaar uit, op punt 1 door de mogelijkheid met een kreukvrije achtergrond te werken ook met cropsensor en beperkte ruimte, op punt twee heb je bij aankoop een budgetvriendelijke prijs, bij langdurig gebruik stijgen de kosten, maar in ieder geval kan je starten voor ongeveer 70 euro voor een rol 2.75 X 11 meter .

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

thanks Jeff C.
      ik ben blij dat er genuanceerde meningen zijn, en ik leer bij over het praktische verschil tussen systemen.

Ch.
      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
        Wat is een gobo?
        gobo= go between (of go botween )
        het is eender welk object/afschermstuk dat je tussen je flitser en het 'geflitste' plaatst.

voorbeelden:
        je flitst op een achtergrond en wil dat het deel van je licht dat op je persoon valt (maar niet mag) weg blijft, dus hang je een stukje karton aan je flits die dat licht tegenhoud.

honingraten, tubes, snoots,...
        nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
        http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Regelmatig fotografeer ik op evenementen. Dan kies ik steeds voor papier of wit vinyl. Mijn onderwerp dwingt me omeen vrij grote DOF te gebruiken (f8 of f11) Elke kreuk komt dan onheroepelijk in beeld. Als je met ca 1000 foto’s per dag kreuken moet gaan wegshoppen is dat geen optie. Ik heb wel een opstelling waarbij de achtergrond niet doorloop naar de onergrond. Het papier gaat daardoor eindeloos lang mee. Ik heb inmiddels een kleurje of 8 liggen...

Het enige nadeel vindik dat papier geen struktuur of nuances bevat. Met een Gobo valt dat misschien op te lossen.
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Voor school heb ik ook elke week 150 foto's gemaakt tegen een witte achtergrond. Eerst gewerkt met een oud projectordoek, en dat gaf wel mooi resultaat.

Wat echter het meest geslaagd leek was gewoon de achterkant van een simpele poster. (Liefst wel zonder beschadigingen, maar indien toch makkelijk weg te werken)
            Fujifilm x100s - Canon 7D - Tamron 17-50 2.8 - Canon 70-200 2.8 II - Sigma 50mm 1.4 - Canon 10-22 3.5/5.6 - 2x Canon Speedlite 430 exII - Cactus V5 Triggers - een lensdoekje

Comment

Working...
            X