Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grey filter voor watervallen: hoeveel stops?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• grey filter voor watervallen: hoeveel stops?

Ik zou volgend jaar naar ijsland willen trekken, gekend oa voor zijn watervallen. Nu om een mooie sluier van het water te maken zou ik mij een grijsfilter willen aanschaffen. Nu is mijn vraag welke grijsfilter daarvoor geschikt is, met andere woorden hoeveel stops moet die tegenhouden om bij daglicht met relatief lange sluiter foto's te kunnen nemen? Of stacken jullie die filters?
    facebook

500px

Re: grey filter voor watervallen: hoeveel stops?

Ik heb hiervoor een B&W ND110. Deze houdt 10 stops licht tegen. Nu is die in de volle zon overdag wel nodig om bijv. een sluitertijd van meerdere seconden te kunnen krijgen. fotografeer je echter in de schaduw of bij schemering dan is die 10 stops eigenlijk teveel van het goede aangezien je sluitertijd dan wel heel erg lang wordt. Dan zou bijv. een 6 stops ND-filter beter zijn.

Het meest ideale zou een Vari-ND zijn zoals de Singh-Ray. Maar die is wel erg fors aan de prijs....
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      fotografeer je echter in de schaduw of bij schemering dan is die 10 stops eigenlijk teveel van het goede aangezien je sluitertijd dan wel heel erg lang wordt. Dan zou bijv. een 6 stops ND-filter beter zijn.
      Met een D7000 kun je 4 stoppen ook wel oplossen met de iso.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

dus ik begrijp hieruit dat een 6 stops filter hiervoor ideaal is?
        facebook

500px

Comment

Nee en 10 stops, aals je dan een 6 stops nodig hebt, zet je iso op 1600 ipv 100.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ah right..nu snap ik hem Tnx!
            facebook

500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
              Ik zou volgend jaar naar ijsland willen trekken, gekend oa voor zijn watervallen. Nu om een mooie sluier van het water te maken zou ik mij een grijsfilter willen aanschaffen. Nu is mijn vraag welke grijsfilter daarvoor geschikt is, met andere woorden hoeveel stops moet die tegenhouden om bij daglicht met relatief lange sluiter foto's te kunnen nemen? Of stacken jullie die filters?
              in ijsland kan je meestal zonder filter je water zacht krijgen... camera op statief, ISO zo laag mogelijk (100) en diafragma zo klein mogelijk (f/22)

een nd filter van 3 stops is ruim genoeg...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Heliopan maakt nu ook instelbare ND"s http://www.dpreview.com/news/1108/11...opan82mmnd.asp ... lees ook de reacties

Comment

tnx!!
                  (Wel een prijzig beestje )
                  facebook

500px

Comment

Het nadeel van een 10-stops is wel dat je door je zoeker niets meer ziet. Ik geef ook de voorkeur aan 6-stops en de rest eventueel met diafragma (en ja, ik weet dat je het ND-filter na het composeren er op kunt schroeven, maar ik ben niet de handigste en er beweegt altijd iets )

Comment

Working...
                    X