Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oplaadbare batterijen voor de MB-D10 Grip

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• oplaadbare batterijen voor de MB-D10 Grip

Welke oplaadbare batterijen steek je best ( kwa levensduur en sterkte ) in de Nikon Batterijgrip ??? ik gebruik nu Duracell 2650 mah AA/HR6/DC1500NiMH/1.2V, maar deze zijn redelijk vlug leeg vind ik persoonlijk,misschien mensen met ervaring die meer info hebben hieromtrent ?

mvg Lorenzo

Re: oplaadbare batterijen voor de MB-D10 Grip

EN EL3e of EN EL4a
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ja, de ENEL4A
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Ik denk dat de optie om er AA batterijtjes in te kunnen steken eerder een oplossing is voor noodgevallen (als je de lithium-ion accu niet kan laden omdat er geen stopcontact in de buurt is).

Nimh-batterijtjes hebben een "werkspanning" van ongeveer 1,2V, terwijl een nieuwe AA alkalinebatterij een spanning heeft van 1,6V.
        Steek je 6 nimh accu's in de lader, dan is de spanning maar 7,2V, met 6 verse alkalinebatterijen is dat 9,6V.

De camera is ontworpen om te werken met een lithium-ion accu die net na het laden een spanning heeft van 8,4V (2 cellen in serie). Met de nimh-accu's heb je dan eigenlijk 7 stuks nodig om aan dezelfde spanning van 8,4V te geraken.
        In dat geval zou je de herlaadbare penlite's (AA) wel volledig kunnen opgebruiken, waarschijnlijk geeft de camera voor die batterijtjes te vroeg aan dat ze leeg zijn, maar in werkelijkheid gebruik je de beschikbare capaciteit maar gedeeltelijk.

Kijk eens of je nergens een goedkoop alternatief kan vinden voor de originele accu, dat werkt doorgaans veel beter dan een setje AA-accu's.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Kijk uit met 3rd party accu's, mijn En EL4(nep) werkt niet bij een D700 maar wel in een D2h. Vaak staat de D700/D300/D3(s)(x) er ook niet bijvermeld in de advertenties.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De camera is ontworpen om te werken met een lithium-ion accu die net na het laden een spanning heeft van 8,4V (2 cellen in serie).
            De spanning van een EN-EL 4 is 11,1V en aangezien je met batterijen ook in de overdrive mode kan, zullen die ook aan die spanning moeten komen. Er gaan erook 8 AA's in.

Comment

Ik werk al twee jaar met oplaatbare AA's.
              Nu zitten er precharged van de Lidl in.
              Ik hoef die dure batterij niet, dit werkt zeker zo goed en dan nog goedkoop ook .

Johan

Comment

Er zijn ook oplaadbare batterijen van 1,5V , ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                  Er zijn ook oplaadbare batterijen van 1,5V , ik heb er zelf nog geen ervaring mee.
                  De zogenaamde herlaadbare alkalinebatterijen die bijna allemaal uit de handel genomen zijn op dit ogenblik...
                  Volgens de reclame zouden die beter zijn dan nimh-accu's, maar als je ze een paar keer leeg maakt dan mag je ze weggooien omdat er nog maar een heel klein deel van de capaciteit overblijft.
                  Ze hebben ook een grotere inwendige weerstand, en daardoor zijn ze niet zo goed bruikbaar in toestellen die veel stroom verbruiken (een flitser bijvoorbeeld).

Hjanssen, ik ben niet zo thuis in Nikon materiaal, de meeste DSLR's werken met een 2-cel lithium-ion accu, behalve de zware professionele (bij Canon is dat ook zo) waar drie 18650 cellen inzitten, en dan is de spanning inderdaad hoger (maximum 12,6V als ze volledig geladen zijn).
                  Ik wist ook niet dat er 8 AA batterijtjes in de grip passen, dan kom je aan 9,6V met nimh's, dat kan ook een reden zijn waarom de camera te vroeg beslist dat de spanning te laag is, en dan wordt het toestel uitgeschakeld voor dat de accu's eigenlijk helemaal leeg zijn.
                  Maar het is ook mogelijk dat één of meerdere cellen van de gebruikte accu's niet meer voldoet, en dan komen we weer terug op het topic van de Maha MH-C9000 omdat je met die lader de accu's kan controleren.

Als de camera eerst wel goed werkte met die accu's, dan zit het probleem waarschijnlijk wel in de accu's zelf of de laadmethode (een defecte accu of een slechte lading omdat ze niet per cel worden geladen).
                  Als de camera van het begin al weinig foto's kon maken met die AA-accu's, dan zit het probleem in de lagere werkspanning van de nimh-accu's.

Of als de accu's een paar weken na het laden gebruikt worden dan is het ook nog mogelijk dat ze bijna leeg zijn door zelfontlading, en dan moeten we weer LSD-accu's aanraden (low selfdischarge zoals Eneloop, Recyko, Top Craft Precharged of Ready to Use...).
                  Er zijn dus meerder mogelijkheden waarom de camera te snel uitvalt met die accu's.

Met een originele accu zouden er zeker geen problemen mogen zijn, tenzij die defect of versleten is.
                  Last edited by Black B@ndit; 27 augustus 2011, 17:34.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Working...
                  X