Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vastzittende filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vastzittende filters

Beste collega,
    Ik heb een canon 550d en heb daar een uv filter op geplaatst van B+M, Op dit filter heb ik een polarisatiefilter HRT CIR-PL uv van Hoya geschroefd.
    Nu krijg ik het polarisatiefilter niet meer losgeschroefd van het uv filter.
    Wat kan ik doen?
    bestaan er toevallig tangetjes om de twee filters van elkaar los te maken?

Alvast bedankt voor het meedenken,
    Alex

Re: Vastzittende filters

Het probleem is dat je hem te vast hebt aangedraaid, hou met een hand de uv filter stevig vast.
    En pak met de andere hand onder een hoek van 180 graden de polarisatie filter, en even flink kracht zetten en zo moet het lukken.
    Gebruik géén tangen of klemmen.
    En zet in het vervolg liever geen pol filter op een uv filter.
    Maar zet de polarisatie filter rechtstreeks op je objectief en evengoed niet te vast aanzetten.

Comment

En als dat niet lukt kun je ze in een plastiek zak doen en in de vriezer leggen.
      en na een uurtje proberen los te krijgen.
      Lukt dat niet dan iets langer.
      veel succes
      Nikon D50 met nikon 35-70 2.8D en nikon 75-300mm 4.5-5.6 en tamron 200-500mm 5-6.3 en nog een velbon sherpa 650r statief.

Comment

Zelf leg ik nog wel eens iets in de diepvries, dan heb je kans dat het makkelijker los komt, ik gebruik zelf meestal een rubber antislip matje om de filters beet te pakken voor meer grip.
        Inderdaad zoals hier boven gezegd: niet slim om filters te stapelen. En nooit hard aandraaien.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Bedankt voor jullie reacties en oplossingen !
          Inmiddels heb ik het voor elkaar gekregen.
          Hoe zorg ik er voor dat het in het vervolg niet meer vast komt te zitten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alexhoever Bekijk bericht
            Hoe zorg ik er voor dat het in het vervolg niet meer vast komt te zitten?
            Niet meer te hard erop draaien zeker?
            Ik heb het ook voorgehad met een UV filter op de lens zelf. Ook serieus mogen wringen..
            Nu draai ik ze nooit meer té vast zodat ik ze snel eraf kan halen

Comment

Een tijdje geleden moest ik een led-fietslicht uit elkaar halen omdat het niet waterdicht was.
              Daarvoor moest ik er eerst een ring afschroeven waar ik met de hand geen grip op had.
              Met een tang zou ik die ring beschadigen, en toen dacht ik eraan dat ik nog van die wegwerp latex-handschoenen had liggen. Met zo'n handschoen kreeg ik voldoende grip om die ring zonder problemen los te draaien.
              Zonder die handschoen had ik nooit de reflector kunnen vastzetten, die zat los, en daardoor kwam er water in het fietslicht (het glas drukte niet voldoende tegen de O-ring).

Je kan het dus in het vervolg eens proberen met zo'n latex-handschoen.
              Als je geen grip krijgt op zo'n ring, dan ga je er teveel kracht opzetten, waardoor die vervormt (de ring wordt ovaal), en dan komt die nog vaster te zitten.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik dacht dat hier ergens een legendarisch topic daarover bestaat.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ja, dat bestaat! Hilarisch tot en met ...
                  Nu het enkel nog vinden ;-)

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Destn
                  Ik dacht dat hier ergens een legendarisch topic daarover bestaat.
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Allee, omdat het inderdaad zo hilarisch was en is ....
                    Neem effen een lekkere tas koffie, thee en ga rustig zitten en lees... Reken op een dik half uur of meer en neem een zakdoek om de ogen te deppen ...
                    Feitelijk is het het duidelijkst als je nu eerst een filter vast schroeft op een objectief, heel vast en de oplossingen uitprobeert.

At your service ...

http://forum.belgiumdigital.com/f9/i...agd-25731.html

Ik heb deze thread bewaard vanwege de hoge techniciteit en jawel, je kan er aardig wat uit leren ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Allee, omdat het inderdaad zo hilarisch was en is ....
                      Neem effen een lekkere tas koffie, thee en ga rustig zitten en lees... Reken op een dik half uur of meer en neem een zakdoek om de ogen te deppen ...
                      Feitelijk is het het duidelijkst als je nu eerst een filter vast schroeft op een objectief, heel vast en de oplossingen uitprobeert.

At your service ...

http://forum.belgiumdigital.com/f9/i...agd-25731.html

Ik heb deze thread bewaard vanwege de hoge techniciteit en jawel, je kan er aardig wat uit leren ...
                      Hulde Purlut
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Het probleem is die hoya filter omdat die filtervatting uit aluminium bestaat en je die te hard heb vast gedraaid.
                        Met een B+W filters ga dat bijna niet tegenkomen omdat de filtervatting uit messing gemaakt is.
                        Ikzelf heb filters van beide merken en dit alles al zelf aan de lijve ondervonden
                        pitteljon.be
                        The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the world needs dreamers who do.

Comment

Working...
                        X