Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken met Balgen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Werken met Balgen

Heb me een balg aangeschaften wil daarop een lens gebruiken zonder diafragmaring.
    Op zich geen probleem, maar doordat het diafragma niet regelbaar is is het ook moeilijk scherp te stellen door het gebrek aan licht.
    Is daarom De BR-6 adapter een oplossing voor het werken met balgen, of wordt dit enkel gebruikt bij het omkeren van lenzen.
    Kan ik em bijgevolg tussen de balg en de lens plaatsen zonder extra adapters?
    Eventueel kan ik de BR-6 bedienen met een AR-7.
    Of werk ik beter enkel met lenzen met diafragmaring?

Re: Werken met Balgen

het is niet duidelijk wat je bereiken met een omkeerring ...?
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ik zou gewoon een lens kopen met bedienbaar diafragma , zoals een Pentacon 50mm F1.8
      Kost 5€ of zoiets + een M42 adapter natuurlijk.

Comment

Praktisch gesproken zou je alleen lenzen met diafragmaring moeten gebruiken. Met de BR-6 kun je diafragmawaarde als voorkeuze instellen, scherpstellen met lens open, en sluiten mbv draadontspanner bij de opname.

Ik heb zitten bedenken dat ik een G-lens zou kunnen gebruiken met bv een E-2 ring en een draadontspanner AR-2. Deze drukt tegen het palletje van het diafragma.
        Als ik
        - meet hoe groot de verstelweg is van dat palletje,
        - weet wat het diafragmabereik is,
        - weet dat de verstelling lineair met de diafragmawaarde verloopt,
        kan ik uitrekenen hoeveel tienden millimeter iedere diafragmastap is.
        Ik zou onder de duimdrukker van de draadontspanner passtukjes kunnen plaatsen waardoor de ontspanner een beperkte lengte ingedrukt wordt, en dus op een vooraf berekende diafragmawaarde sluit.

Reproduceerbaarheid zal niet optimaal zijn, aangezien de verstelweg klein is, (ordegrootte 3-4 mm), en de draadontspanner een beetje flexibel.

Misschien een projekt voor donkere wintermaanden.

Ik heb geen BR-6 en ontspanner AR-7, maar ik stel me voor dat een soortgelijk iets ook mogelijk is.

Groet Hans.

Comment

Heb ondertussen geprobeerd met een 24 mm AF-d (lens ) omgekeerd met de BR-2A omkeerring en blijkbaar geeft dit inderdaad een mooie vergroting.
          Misschien hier verder op bouwen?
          Kan ik steeds scherpstellen op f2.8 en nadien manueel gewoon het gewenste diafragma instellen ( of eventueel stacken met een groter diafragma ) alvorens de foto te nemen.
          Bedankt voor het meedenken

Comment

De omgekeerde 24mm lens op een BR-2a ring is inderdaad een andere richting. Maar daarover had je al een draadje gestart
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Een balgapparaat voegt een variabele uittrek (en vergrotingsfactor) toe.

Groet Hans.

Comment

Klopt Hans.
              Maar ben nog verder aan het experimenteren omdat ik er sinds kort een balg bij had.
              In de meeste recenties was te lezen dat een balg en 24 mm niet zo een ideale combinatie was, waarop ik eerst probeerde met de 150 mm (erg onpraktisch)
              Bij gebruik van andere g-lenzen liep ik tegen het probleem diafragma aan.
              Daarom hier mijn vraag.
              Anderzijds zou dit een extra investering zijn van 200 € ( adapter + afstandsbediening ) kosten. Daarom toch verder geexperimenteerd met de 24 mm ( los van de eerste pogingen met tussenringen )
              Met balg heb je toch meer vrijheid dan met de tussenringen blijkt nu zodat dit toch loont om hiermee verder te gaan, en de combinatie met de 24 mm lijkt zo slecht nog niet ( omgekeerd dan )

Comment

Working...
              X