Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief voor 400mm f5.6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk statief voor 400mm f5.6

Ik ben op zoek naar een licht statief waar ik niet te veel last van heb om mee te nemen.

Wat moet het kunnen dragen (toekomstgericht):
    Sigma 400mm f5.6 Apo Tele Macro HSM 1.4 KG
    Gripped 7d 0.820 + 0.490 = 1.31 KG
    430EXII 0.330 kg

TOTAAL 3.04 KG

Ik dacht dus aan een statief dat minimum 6 kg aankan, om toch een zekere marge te hebben.

Budget is 200-250 euro (in een Belgische winkel, liefst geen webwinkel of ebay)

Ik had zelf de benro travel angel serie in mijn hoofd.
    Ik dacht aan deze: http://shop.studio73.be/benro-travel...8-b-1-balhoofd
    Maar wat ik nergens vind, is wat het verschil is met deze: http://shop.studio73.be/benro-a2690t...angel-5secties

Als jullie nog andere aanbevelingen hebben, ik sta hier uiteraard voor open.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Re: Welk statief voor 400mm f5.6

denk dat je naast statief ook de kop van het statief moet nagaan wat handig is om mee te werken. denk dat het voor een 400mm aangewezen is dat je een 'handvat' hebt aan de statiefkop om mee te kunnen draaien.

ik heb hier de manfrotto 190xDB met 804RC2 kop te koop staan. Dit statief is wel voor een balast van 5kg, dus niet naar jou wensen denk ik, maar een kop als deze is denk ik wel heel wat handiger dan de kop die jij via jou link laat zien (mijn mening, kan zijn dat mensen die ervaring hebben met statief en groot objectief hier anders over denken)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
      denk dat je naast statief ook de kop van het statief moet nagaan wat handig is om mee te werken. denk dat het voor een 400mm aangewezen is dat je een 'handvat' hebt aan de statiefkop om mee te kunnen draaien.

ik heb hier de manfrotto 190xDB met 804RC2 kop te koop staan. Dit statief is wel voor een balast van 5kg, dus niet naar jou wensen denk ik, maar een kop als deze is denk ik wel heel wat handiger dan de kop die jij via jou link laat zien (mijn mening, kan zijn dat mensen die ervaring hebben met statief en groot objectief hier anders over denken)
      Bedankt voor je respons, maar ik denk dat ik beter voor een balhoofd ga, de reactiesnelheid hiervan is sneller en ik wil de 400mm gebruiken voor vogels en dergelijke. Als ik dan een drieweg balhoofd moet gebruiken, duurt het te lang om het aan te passen
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Het statief op zich zal zeker voldoende zijn om het gewicht te dragen (ik heb zelf de carbon versie gekocht van de traveller serie). Ik zie persoonlijk ook niet het verschil tussen jouw beide keuzes. Dat kan je wel eens vragen in de winkel.

Ik heb mijn statief nog niet uitgeprobeerd met zo'n tele erop. Ik weet dus niet hoe hij juist zal reageren. Een zwaarder statief is uiteraard beter, maar veel minder draagbaar.

Het statiefhoofd van benro is wel geen topkwaliteit. Wanneer je hem 'vast' wil zetten aan de basis (dus niet het balhoofd, maar de basis eronder) zal hij tijdens die handeling wat bewegen. Op 400 mm kan het dan ook zijn dat je onderwerp niet meer op foto staat.

Met andere woorden het statief is goed maar ik zou achteraf een ander balhoofd gekozen hebben.

PS vergeet ook geen snelkoppelingsplaatje bij je budget te rekenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alien Bekijk bericht
          Het statief op zich zal zeker voldoende zijn om het gewicht te dragen (ik heb zelf de carbon versie gekocht van de traveller serie). Ik zie persoonlijk ook niet het verschil tussen jouw beide keuzes. Dat kan je wel eens vragen in de winkel.

Ik heb mijn statief nog niet uitgeprobeerd met zo'n tele erop. Ik weet dus niet hoe hij juist zal reageren. Een zwaarder statief is uiteraard beter, maar veel minder draagbaar.

Het statiefhoofd van benro is wel geen topkwaliteit. Wanneer je hem 'vast' wil zetten aan de basis (dus niet het balhoofd, maar de basis eronder) zal hij tijdens die handeling wat bewegen. Op 400 mm kan het dan ook zijn dat je onderwerp niet meer op foto staat.

Met andere woorden het statief is goed maar ik zou achteraf een ander balhoofd gekozen hebben.

PS vergeet ook geen snelkoppelingsplaatje bij je budget te rekenen.
          Je hebt het over hetzelfde balhoofd, Benro B1? Want ik las op het internet juist dat dat wel in orde was... Jammer. Het probleem is dat de travel angel statieven enkel als set met balhoofd geleverd worden. Zijn er goede alternatieven? En een snelkoppelingsplaatje, is dat normaal gezien niet standaard bijgeleverd?

Comment

Ik heb inderdaad het B-1 balhoofd. Het is zeker niet slecht hoor, enkel geen topkwaliteit.
            Vermoedelijk is het een van de beste van de betaalbare statiefkoppen. Echte topkwaliteit was voor mij niet betaalbaar (dan zit je ongeveer vanaf 300€)

Ik had mijn statief met balhoofd gekocht in foto rubens (hoort bij studio 73) en daar hebben ze me het statief laten uittesten. Ik raad je dat zeker aan, dan kan je zelf ook het balhoofd uittesten.

Ik heb het op de site nog eens nagelezen, en je hebt gelijk. 1 snelkoppelingsplaatje wordt meegeleverd.

Maar wacht gerust nog op andere meningen op dit forum. Er zijn er hier fotografen met veel meer ervaring dan ik!

Comment

Houd rekening met het max. draagvermogen van je statief dat je er ook nog een tas aan moet kunnen hangen om het statief te verzwaren.
              Dus draagvermogen is het gewicht wat je erop zet plus het gewicht wat je eraan hangt.
              (Voor de kop geldt uiteraard alleen wat je erop zet, je hangt er niets aan)
              Ik denk dat het best nodig zal zijn een statief te verzwaren vanwege het voorkomen van trillingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                Houd rekening met het max. draagvermogen van je statief dat je er ook nog een tas aan moet kunnen hangen om het statief te verzwaren.
                Dus draagvermogen is het gewicht wat je erop zet plus het gewicht wat je eraan hangt.
                (Voor de kop geldt uiteraard alleen wat je erop zet, je hangt er niets aan)
                Ik denk dat het best nodig zal zijn een statief te verzwaren vanwege het voorkomen van trillingen.
                Bedankt, daar heb je gelijk in, echter met de twee die ik selecteerde, hebben ze allebei een draagvermogen van 12KG, dus ik heb nog 9 kg over, dat moet voldoende zijn

Comment

Nog iemand een idee van wat nog een goed alternatief zou zijn? Wat mij erg aantrekt bij die Travel Angels is het beperkte gewicht en grootte en de toch goede draagkracht icm een aantrekkelijke prijs. Daarentegen blijkt het balhoofd toch niet zo goed te zijn...

Zijn er nog alternatieven waarbij ik een degelijk licht statief heb maar toch een goed balhoofd heb? Dit met rekening te houden met de prijs 200-250, ik weet dat een Gitzo met een Markins balhoofd top is, maar dat heb ik niet nodig, en zo veel geld heb ik er niet voor over

Comment

Ik heb nog wat rondgekeken en ik denk dat ik voor de Benro A2691T Transfunctional ga gaan. Deze is iets minder compact en iets zwaarder dan de andere 2, maar geeft mij de mogelijkheid om deze om te bouwen tot een monopod en kan 10 cm hoger. Op die manier ben ik zeker dat ik mij niet zal moeten bukken of dat ik de center column niet/minder zal moeten uitrekken.

Ik was ook van plan om een monopod aan te kopen, maar met deze kan ik ombouwen tot een monopod. Hoe handig is dat!

Comment

Working...
                    X