Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herlaadbare of niet herlaadbare......

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Herlaadbare of niet herlaadbare......

Hallo,
    ik heb een vraag.Ik heb hier namelijk nog een externe flitser liggen die ik laatste jaren zeer weinig gebruikt (sigma ef-500DG super).
    Toevallig had ik hem gisteren nodig bij een speciale gelegenheid.
    Het probleem was dat ik snel was uitgeflitst omdat de herlaadbare batterijen na al die jaren van gebruik gewoon op waren (na enkele minuten al). Ook de lader van Aldi stelt niet veel voor.

Om het kort te houden: heeft het zin om een nieuw setje te kopen (lader en batterijen al gauw 40-50 of 60 euro samen), wanneer je de flitser eigenlijk ,maaar heel sporadisch gebruikt. Of zou ik beter voor die ene keer een gewoon setje (4stuks) niet herlaadbare batterijen kopen. wanneer ik de flitser nodig heb.

Maar dan is de hamvraag! hoe vaak kan je gemiddeld flitsen met niet herlaadbare batterijen (we zullen zeggen duracell). Zijn misschien al leeg na een avondje foto's op een bruiloft bijv.(of misschien nog voor de avond om is)
    Heeft er iemand idee of ervaring hiermee.

Een ander alternatief is misschien een goedkopere lader aanschaffen (iets van 20 of 30 euro incl batterijen).

Ik kom er niet uit.
    Groeten Sensor

Re: Herlaadbare of niet herlaadbare......

veel hangt af van de flitskracht die je nodig hebt

als je ttl werkt in donkere ruimtes met vrij dichtgeknepen diafragma's, dan kom je er zeker niet met een setje, integendeel

begin idd al met een goede lader aan te schaffen

de powerex 9000 heeft hier een hele goede reputatie maar ik denk dat in jouw geval een andere powerex of lader ook zal voldoen
    je mag zeker wegblijven van de snelladers, ik zal ooit wel ook nog die powerex aanschaffen mss maar momenteel maak ik gebruik van een duracell lader die ik de makro heb gekocht waar ik alle type batterijen in kwijt kan, kostprijs rond de 30 euro dacht ik

aangezien je niet veel je flitser gebruikt en toch heroplaadbare batterijen wenst te gaan gebruiken, dien je de zogenaamde eneloop of LSD (Low Self Discharge) batterijen aan te schaffen. Deze verliezen veel minder snel hun capaciteit en kunnen soms zelfs na jaren nog 80% van hun capaciteit / vermogen hebben zonder ze opnieuw op te laden

In de aldi staan er af en toe dergelijke batterijen te koop (de topcraft, zoek hier eens op via de zoekfunctie)
    wil je hier niet op wachten, kan je ook de REYCKO reeks van GP kopen in de makro, dit zijn ook dergelijke batterijen (±20 euro per setje dus praktisch even duur als de gewone)
    wil je goedkoper, ga dan naar nkon.nl en daar kan je die eneloop-batterijen aanschaffen van sanyo (wit met eneloop opgeschreven) maar nkon biedt ook die 'eneloop'/lsd batterijen aan van duracell en zijn zelfs nog iets goedkoper als ik me dit goed herinner

hopelijk heb ik je hier mee kunnen helpen

wil je meer info om die eneloop en die laders, maak dan gebruik van de zoekfunctie en zoek op die powerex & topcraft en je zal hele topics met gebruikerservaringen e.d. tegenkomen omtrent batterijen en laders
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Als je slechts sporadisch gebruikt zou ik toch eens kijken naar de
      Yongnuo YN467 I-TTL Flash Speedlite.
      Kost als ik het goed voor heb rond de 80 euro.
      Jij spreekt reeds van 60 euro voor wat batterijtjes + lader.
      Ik maak er geen reclame voor hé, maar voor die prijs......
      Groetjes

Comment

Bedankt voor de moeite Userke en Djivan.

Ik was zonet in de mediamarkt in Roermond.
        Daar zag ik een setje liggen (lader en batterijen) GP 2700 8 uren, en een zelfde set maar snellere lader (2 uren). Nu weet ik niet meer welke prijs bij welk setje, ééntje van 29 euro en de ander 39 euro dacht ik.
        In ieder geval alleen de batterijen GP 2700 voor de vier was 25 euro. Dus de lader op zich is niet zo duur.

Vermits ik niet zoveel flits denk ik dat ik niet meer hoef uit te geven.
        Ik heb nog niks gekocht. Beter de trage lader dan de snelle?
        Djivan ik zal eens kijken naar die flitser: Yongnuo YN467 I-TTL Flash Speedlite.
        Groeten Sensor

Comment

Koop vooral geen accu's van 2700mAh als je de flitser maar af en toe gebruikt, want die zullen elke keer leeg zijn als je ze nodig hebt.
          Die kan je niet in de fototas laten zitten en na een paar maanden gebruiken, want dan zijn ze leeg door zelfontlading.

Er is hier al gezegd dat LSD (low selfdischarge) accu's de beste oplossing zijn, en dat is ook werkelijk zo.
          Kijk niet naar de capaciteit die voor LSD accu's "maar" zo'n 2000mAh is, want dat is wel de werkelijke bruikbare capaciteit terwijl accu's met een hogere capaciteit na een week soms al een lagere capaciteit hebben dan de LSD accu's.

Ik heb nog geen enkele accu van 2700mAh gezien die ook werkelijk die capaciteit haalt.
          Als die al een werkelijke capaciteit heeft van 2500mAh, net na het laden, dan is dat al heel veel. LSD accu's hebben doorgaans wel de opgegeven capaciteit (volgens de meeste metingen zitten die maximaal 5% boven of onder de "fabrieksopgave").

Die LSD accu's kan je een jaar in de fototas laten zitten, en dan zou er nog tot 85% van de capaciteit moeten overblijven. Als je dat probeert met gewone accu's, dan mag je meestal blij zijn dat er nog een paar flitsjes uit je flitser komen (meestal zijn ze dan zelfs compleet leeg).

Vergeet ook de snelladers, want dat is de beste manier om je accu's te vernietigen op een korte tijd. De fabrikanten verkopen heel graag zo'n setjes, omdat ze goed genoeg weten dat de levensduur van de accu's daardoor drastisch wordt ingekort. Op die manier verkopen ze meer accu's, en blijft hun winkel draaien...
          Ik heb zelf een setje GP's gehad met een "bijhorende" snellader. Van dat setje accu's was er na minder dan een jaar al eentje defect, waardoor de flitser telkens heel snel uitviel.

Over de juiste accu's en lader kan je hier alle mogelijke info vinden als je zoekt op "Maha MH-C9000". Zoek ook op "eneloop", "recyko" en "top craft", dan heb je de meeste topics wel gezien.
          Als je dan nog niet overtuigd bent van de kwaliteiten van LSD accu's, dan moet je maar gewone accu's met een "grotere" capaciteit kopen op eigen risico.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Dus dan zijn die aldi herlaadbare batterijen nog niet zo slecht!? zoals userke reeds vermeldde.
            En ze hebben ook af en toe die laders van topkraft.

Nu heb ik wel zo'n lader van topkraft (snelladertcc2000) en de batterijen 2300mah. Toch zijn ze direct leeg. Maar ja die set is misschien al vier jaar oud.Dus beter een trage lader (8 uren of nog trager?)
            Last edited by sensor; 31 juli 2011, 19:02.
            Groeten Sensor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
              Dus dan zijn die aldi herlaadbare batterijen nog niet zo slecht!? zoals userke reeds vermeldde.

Nu heb ik wel zo'n lader van topkraft (snelladertcc2000) en de batterijen 2300mah. Toch zijn ze direct leeg. Maar ja die set is misschien al vier jaar oud.Dus beter een trage lader (8 uren of nog trager?)
              onze blackbandit heeft met hopen ervaring met die topcraft batterijen en onze goeie vriend aan huis hier d_oracle gebruikt deze ook redelijk veel

snelladers zijn nefast voor de levensduur van je batterijen en idd uit den boze, mijn duracell-laders doet er 6u of langer over om een setje batterijen op te laden die volledig leeg zijn
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

De Topcraft 2300mAh accu's zijn geen LSD-accu's, en die lader is ook niet zo goed.

Je moet uitkijken naar de Top Craft "Precharged" of "Ready to use", alle andere laat je beter in de winkel liggen.

Een lader die de cellen elk apart laadt (en controleert op de juiste manier), en die een laadstroom heeft van 1/2 van de capaciteit van de accu is ideaal.
                Voor een 2000mAh lader is dat dus een lader met een laadstroom van 1000mA (ongeveer, wat meer of minder kan ook geen kwaad), en die zal er dan zo'n 2,8 uur over doen om een helemaal lege accu weer volledig te laden.
                Een tragere lader is ook geen probleem, zolang die maar elke accu apart controleert, en niet per 2 of zelfs per 4.

Sommige accu's mag je volgens de fabrikant laden met een veel hogere stroomsterkte, maar dat zorgt ervoor dat ze heet worden, en dat vermindert de levensduur (je kan ze dan minder keren herladen, en ze verliezen sneller een deel van de capaciteit).
                BD0338BE

Comment

Zouden deze eventueel goed zijn voor mij: http://www.kijkshop.nl/product/29980...atterij-lader/
                  (Klik op plaatje voor vergroting).
                  Of is dit ook al een snellader te noemen (4 uren).
                  Bedoelt men met traag laden vanaf 8 uur en meer?
                  Er staat wel nergens bij of het lsd batterijen zijn.
                  Groeten Sensor

Comment

Zouden deze eventueel goed zijn voor mij: http://www.kijkshop.nl/product/29980...atterij-lader/
                    (Klik op plaatje voor vergroting).
                    Of is dit ook al een snellader te noemen (4 uren).
                    Bedoelt men met traag laden vanaf 8 uur en meer?
                    Er staat wel nergens bij of het lsd batterijen zijn.
                    GP Recyko = LSD accu (low selfdischarge of in het nederlands, lage zelfontlading)

De lader is een typische low budget lader die alleen maar gemaakt is om zo goedkoop mogelijk accu's te laden. Dat is dus zeker niet de beste lader die je kan kopen...

Ik heb heel wat verschillende laders gehad, maar uiteindelijk heb ik die allemaal weggegeven toen ik de Maha MH-C9000 heb gekocht. Ik heb nog wel een compacte lader die ook elke cel apart laadt (Memorex PRO 9780), maar die is bijna even duur als de Maha (en ik weet niet of je die nog kan vinden, ik heb die bij de Makro gekocht).
                    BD0338BE

Comment

Working...
                    X