Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke IMAC kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke IMAC kopen?

Hey luitjes,

Ben van zin nà de zomer (als ik wat bijeen heb gespaard) een 27'' IMAC te kopen. Ik werk nu al met een macbook protje 13'' maar da's veeeel te klein nu ik bijna dagelijks met fotobewerking bezig ben.

ook vind ik m'n macbook wat traag (worden).

nu, ik ben een volledige computertechneut, ik kan er wel op werken, maar weet niet waarop ik moet letten als ik een nieuwe bestel..

Als je weet dat ik een dagelijkse gebruiker ben van PS en LR, en veel opslagcapaciteit wel kan pruimen, wat is dan de beste versie van de IMAC?

Bedankt voor de hulp. Kost toch redelijk wat centjes dat ik direct het juste wil bestellen...
    * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

Re: Welke IMAC kopen?

Ik denk dat de goedkoopste versie van de 27" iMac zeker zal volstaan. Wat je best wel doet is meer werkgeheugen aanschaffen. 4GB is voor Lightroom en Photoshop toch het minimum om goed te kunnen werken. Dit werkgeheugen koop je best niet bij Apple, daar is het veel te duur!
    http://www.flickr.com/jonasla

Comment

Hey,

kom ook effe reageren, heb nl ook pas een goede 2weken een imac gekocht, wel maar de 21,5 inch maar deze volstaat voor mijn aangezien ik meer zin had zoals de opstelling nu is met dit scherm + mijn 2de 23inch scherm als dat ik maar één 27inch zou nemen, vond de meerprijs ook wel wat.
      nu ik heb de goedkope uitvoering van de 21, dus die van 1149euro en die volstaat prima, dus de basis 27 zal zeker voor jou ook volstaan voor wat je hem zou gebruiken, de meerprijs die ze vragen voor de snellere processor en videokaart ga je niet of nauwelijks merken.
      meer geheugen daarin tegen kan wel welkom zijn, ik werk nu zelf ook maar met 4 gb en gebruik wel aperture 3 ipv lr en ps maar het volstaat zeker.
      en moest het tekort komen erna, het is snel bijgestoken, is ook goedkoper zelf te doen (+:-65 euro voor 4 gb) ipv de 200 die apple vraagt in de shop.
      hopelijk alweer wat wijzer nu

groeten bart
      Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
      500px site: https://500px.com/crazy_b

Comment

je moet achter die 27inch wel eens gaan zitten.
        Ik heb de "oude" 24 inch en die vind ik super van schermgrootte.
        Mijn zus heeft de 27inch en ik merkte dat ik in photoshop telkens mijn hoofd wat moest draaien om de icoontjes links te bekijken...dus ik zat eigenlijk continue mijn hoofd een heel klein beetje te draaien.

Misschien gek maar ik vind die 27inch net iets te groot.

Comment

ik heb de 27" versie gekocht, de minst krachtige, maar verdorie snel genoeg voor fotobewerking hoor! krachtiger is echt niet nodig tenzij je zware videobewerkingen gaat doen en dan nog, kan deze iMac dat aan vinnek
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

zoals reeds gezegd: het goedkoopste 27" model moet volstaan...
            Maar waar je moet op letten:

- informeer vlak voor je aankoop eens of er geruchten zijn dat er een upgrade uitkomt... zou zonde zijn van het geld om te ontdekken dat je een weekje later ofzo nog meer computer voor je geld zou gehad hebben.

- basis 27" is ruim voldoende, met uitzondering van die 4GB ram, maar daar kan je makkelijk 12GB van maken voor ong 70€

- wat versta je onder veel opslag? is de standaard 1TB schijf voldoende

-denk ook na over backup...
            Fuji X-E1 - 18-55mm
            facebook

Comment

De goedkoopste iMac 27" is een heel recente (voorjaar 2011 geïntroduccerd) met Intel quadcore i5-processor op 2,86 MHz. En deze versie werkt super met PS en LR...heb zelf geen reden achteraf gevonden om de snellere variant te moeten kopen
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                je moet achter die 27inch wel eens gaan zitten.
                Ik heb de "oude" 24 inch en die vind ik super van schermgrootte.
                Mijn zus heeft de 27inch en ik merkte dat ik in photoshop telkens mijn hoofd wat moest draaien om de icoontjes links te bekijken...dus ik zat eigenlijk continue mijn hoofd een heel klein beetje te draaien.

Misschien gek maar ik vind die 27inch net iets te groot.

Ik vind het persoonlijk ook jammer dat de 24" ertussenuit is... Perfect van afmetingen, al heb ik nog niet voor een 27" gezeten.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                  nu, ik ben een volledige computertechneut, ik kan er wel op werken, maar weet niet waarop ik moet letten als ik een nieuwe bestel..

Als je weet dat ik een dagelijkse gebruiker ben van PS en LR, en veel opslagcapaciteit wel kan pruimen, wat is dan de beste versie van de IMAC?
                  Oorspronkelijk geplaatst door davy81 Bekijk bericht

- wat versta je onder veel opslag? is de standaard 1TB schijf voldoende

-denk ook na over backup...
                  +1 voor de backup... en redundantie van je systeem en foto's... Zeker als je fotograaf van beroep bent. Er is hier al veel over geschreven, online backup (crashplan.com) is interessant doch erg traag, externe schijven, tape... je kan niet zonder een backup MET een strikt gevolgde backup procedure.
                  voor redundantie RAID 1 en RAID 5 (persoonlijk heb ik beide)

Denk ook na over calibratie van je scherm!
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Persoonlijk ben ik geen fan van het spiegelend scherm.

Comment

Had ook bang voor het spiegelende scherm maar dat valt super mee, hangt waarschijnlijk wel af hoe het staat tov licht of tegenover een raam, maar hier geen last

groeten bart
                      Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                      500px site: https://500px.com/crazy_b

Comment

Geen enkel probleem met het spiegelend scherm, maar mijn opstelling is dan ook:
                        parallel aan het licht (buislamp in mijn bureaukast, boven en lichtjes achter het scherm;
                        loodrecht op het vensterraam (links van mij als ik voor het scherm zit).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik ben ook van plan om een imac 27" te kopen maar was mij af het vragen of de I5 quadcore wel voldoende was en de videokaart ook maar zo te horen werkt het allemaal vlotjes genoeg.

Ik draai nu op een windows7 systeem met een I5 en 6gig ram maar vind LR toch nog traag draaien voor vb de previeuws...

1van deze dagen komt de nieuwe OS lion uit dus dat is ook mooi meegenomen....
                          Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blackdisque Bekijk bericht
                            Ik ben ook van plan om een imac 27" te kopen maar was mij af het vragen of de I5 quadcore wel voldoende was en de videokaart ook maar zo te horen werkt het allemaal vlotjes genoeg.

Ik draai nu op een windows7 systeem met een I5 en 6gig ram maar vind LR toch nog traag draaien voor vb de previeuws...

1van deze dagen komt de nieuwe OS lion uit dus dat is ook mooi meegenomen....
                            Ik zou toch nog eens uittesten of die imac wel sneller gaat zijn voor lightroom. Een tijdje geleden hebben ze hier nog een test gedaan met photoshop en een identiek uitgeruste Windows 7 PC en OS X PC (qua processor en geheugen).
                            De windows PC was iets sneller (niet dat het verschil groot is)...

Als je nu vindt dat die windows voor jou te traag is, zou ik toch naar die i7 Imac versie gaan... Het hangt er natuurlijk ook vanaf welke i5 je nu in je windows hebt zitten. Want de ene i5 is de andere niet...
                            Groeten,

Polleke

Comment

sinds een kleine 2jr de 27inch quad 5i,
                              photosoep en lichtroem werken héééél goed en stabiel..
                              Photography helps people to see
                              -Berenice Abbott-
                              BD1050BE

Comment

Working...
                              X