Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Matglas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Matglas

Ik zou graag ander matglas hebben voor mijn Canon 1D MK3, maar ik geraak er niet uit welke ik het best zou nemen.
    Ik zou het willen gebruiken om zelf scherp te stellen of mijn AF scherpstelling te beoordelen tijdens concertfotografie.

Eerst dacht ik om Ec-A te nemen vanwege het microprisma, maar ik heb gelezen dat sommigen deze te klein vinden om de scherpstelling te beoordelen.
    Ec-S is volgens anderen dan weer heel geschikt, maar hier zou de viewfinder donkerder/te donker zijn om nog goed te beoordelen bij f2.8 lenzen. De persoon die ze goed vond gebruikte deze bij een 85mm f1.2, maar mijn lenzen zijn allemaal f2.8

Welke zou ik dan best nemen? Of zijn er nog andere matglazen waarbij de scherpte goed te beoordelen is en bruikbaar bij concertfotografie?
    DeezJee Photography

Re: Matglas

Zelfs met 1.2 glas zal het bij een binnen concert nog te donker zijn om fatsoenlijk manueel scherp te stellen met eender welk matglas.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Comment

Bij een concert wil ik bijna altijd een punt scherp dat niet in het midden zit en dat wordt dan weer moeilijk met een matglas met zo'n ding alleen in het midden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ok, maar veronderstel dat het toch licht genoeg zou zijn om te kunnen scherpstellen. Welk matglas zou dan geschikt zijn
        M.a.w.
        Is het microprisma van de Ec-A inderdaad te klein om manueel te kunnen scherpstellen?
        Is de Ec-S inderdaad te donker bij lenzen die een maximaal diafragma hebben ven f2.8?
        DeezJee Photography

Comment

Hoe wil je eigenlijk je AF controleren bij een bewegend onderwerp, zoals bij een concert nog al eens voorkomt. Net wat gedaan, gefocust, klik en weg was ze alweer. Je hebt je meeste misser niet door de AF, maar door de bewegingen van het onderwerp.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ok, alvast bedankt voor je reactie. Maar ik zal even een situatie schetsen:
            Stel ik wil een foto maken van een toetsenist. Ik zou hierbij willen kunnen controleren dat de camera focust op de toetsenist en niet op het keyboard. Dus eigenlijk een controle. De meeste onscherpe concert foto's zijn idd meestal het gevolg van een bewogen onderwerp, maar bij een toetsenist zal dit minder het geval zijn.
            Ik heb dit toch al meerdere malen meegemaakt en zou in dit geval de focus van de camera willen controleren en eventueel willen bijsturen. Met het standaard matglas van de 1D MK3 is het niet heel duidelijk of het echt in focus is of niet. Vandaar mijn vraag welk matglas me hierbij kan helpen?
            Alvast bedankt voor de reactie!
            DeezJee Photography

Comment

De camera bepaalt toch niet waar er scherpgesteld wordt maar jij, tenminste op mijn camera, maar ik kan het ook zo instellen dat de camera het bepaald en dat levert altijd zeer verrassende foto's op. Jouw camera zit toch ook vol met scherpstelpunten, gewoon het goede kiezen en dat op het juiste punt zetten en dan de fpcus op het knopje achterop zetten ipv de ontspanner.

Comment

Het is allemaal waar wat je zegt en ik heb mijn focus ook op een apart knop staan, dus gescheiden van mijn scherpstelknop.
                Echter in het geval van mijn toetsenist kan het zijn dat focuspunt het keyboard en de toetsenist overlapt. Hierbij kan het zijn dat de camera het verkeerde onderwerp focust en met het standaard matglas valt dit niet duidelijk op. Daarom dat ik een matglas wil waarbij je deze "verkeerde" focus kan zien.
                Ik hoop dat je je deze situatie kan voorstellen.
                DeezJee Photography

Comment

Working...
                X