Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zinvol: HDMI out(laptop) >>> DVI in(TFT monitor)??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zinvol: HDMI out(laptop) >>> DVI in(TFT monitor)??

om kort te zijn:
    Ik heb een HDMI uitgang aan mijn laptop.
    Is het nuttig om mijn fullHD-monitor(Samsung SyncMaster 2333t) via een HDMI/HDMI-kabel met dan daarop aan de kant van de LCD een verloopstekker, of anders een kant-en-klaar verloopkabel(HDMI>DVI) op die uitgang aan te sluiten?
    Of zal ik bitter weinig verschil merken tov. VGA?

OF:
    Last edited by dréten; 14 juni 2011, 19:22.

Re: zinvol: HDMI out(laptop) >>> DVI in(TFT monitor)??

HDMI of DVI sleuren hetzelfde digitaal signaal naar je monitor. Enig verschil is dat HDMI ook klank kan bevatten, DVI enkel beeld. Voor een computerscherm speelt dat laatste wel niet veel rol natuurlijk.

Als je verschil bedoelt met een VGA aansluiting, dan zal het digitaal signaal waarschijnlijk iets beter zijn. En het verschil stijgt met de resolutie.
    Als je bedoelt of het type kabel/adaptor verschil uitmaakt : het is digitaal, hé. Dus als de doorvoersnelheid van je kabel groot genoeg is, maakt dat GEEN verschil uit.

Ik sluit mijn 22" scherm ook op mijn laptop aan via HDMI, daar rechtstreeks een overgang naar DVI op, en dan de klassieke DVI aansluitkabel van het scherm.
    Het beeld is picobello. VGA heb ik zelfs nog niet uitgetest...
    Last edited by polleke_cgc; 14 juni 2011, 19:22.
    Groeten,

Polleke

Comment

Ja eigenlijk was ik dat vergeten: ik wilde inderdaad het verschil weten tussen een VGA en de DVI/HDMI combinatie.
      En het gaat me niet om klank want dat heeft het scherm niet.
      Bedankt Polleke

Comment

yup, wat polleke zegt, ik had vroeger enkel vga en dat suckte zwaar, nu ook hdmi-> dvi en dat is top !

Comment

Die VGA is vrij goed hoor qua beeldkwaliteit, maar beter is altijd meegenomen. en ik weet nu van niet beter hé.
          Maar ik zou het alléén al willen testen opdat mijn laptop misschien beter mijn scherm zou detecteren dan dat nu het geval is.
          Ik gebruik namelijk de configuratieinstelling "alléén naar projector", maar toch moet ik regelmatig op het scherm van mijn laptop deze instelling hernieuwen omdat die mijn scherm niet "ziet" bij het opstarten.

Comment

VGA is goed genoeg voor beeld tot Full HD hoor. Dus als je een VGA kabel hebt hoef je die niet te vervangen. Het belangrijkste voordeel voor mij is dat dvi/hdmi veel goedkopere en soepelder kabels zijn.

Comment

En om op je eerste vraag te antwoorden een kabel is altijd net iets beter dan een kabel + adapter
              je gaat het misschien niet zien maar uit ervaring in het verleden probeer ik altijd zoveel mogelijk adapters te vermijden.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

om hierop min of meer in te pikken:

laptop heeft enkel VGA, monitor VGA en DVI-D. Wat gaat de beste kwaliteit geven, gewoon een VGA -> VGA kabel aansluiten, of via een adapter van VGA in laptop naar DVI-D in monitor?

heb namelijk geen kabel en wens me enkel de beste optie aan te kopen

Comment

DVI-D heeft geen analoge omzetting gaat dus niet werken.

Enkel VGA naar DVI-I werkt via een adapter.

VGA naar DVI-D werkt enkel met een dure omvormer.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Ja eigenlijk was ik dat vergeten: ik wilde inderdaad het verschil weten tussen een VGA en de DVI/HDMI combinatie.
                    En het gaat me niet om klank want dat heeft het scherm niet.
                    Bedankt Polleke
                    Dat hangt af van de kwaliteit van de DAC van je videokaart, de kwaliteit van de VGA kabel en van de resolutie en refreshrate van je beeld.

Op mijn ene laptop maakt het amper wat uit, die heeft een goede DAC, op de laptop van mijn zus is het een heel erg groot verschil in kwaliteit.

Ben je niet tevreden van je signaal (trillingen, ruis, onscherpte, ...) kan je wellicht proberen met een dvi-kabel. Verwacht niet betere kleuren te bekomen, dat is niet zo afhankelijk van het gebruik van een analoog of digitaal signaal.

Comment

Ik heb wel al problemen gehad met digitale signalen met gewone kabels , kabels aangekocht met vergulde contacten en de storingen waren weg .

Comment

Hee ik kwam toevallig langs dit forum omdat ik een oplossing voor een probleem zocht met betrekking tot kabels.

Ik heb een mediabox van UPC, mijn aanbieder van digitale televisie, die ik graag wil aansluiten op mijn computerbeeldscherm.

Mijn scherm is van Dell en heeft geen HDMI ingang maar alleen displayport, VGA en DVI. De box heeft HDMI als uitgang. Nu is mijn vraag hoe ik dus het HDMI signaal naar mijn scherm kan laten verlopen. Ik zag gebruikers boven deze post een koppelstukje gebruiken. Is een koppelstukje waar HDMI ingaat en DVI uitkomt voldoende om dit werkend te krijgen?

Het geluid gaat over een aparte draad naar de stereo dus dat ik dat stukje verlies maakt niet uit. Bij voorbaat dank!

Comment

Zie een op de site van conrad naar" Logilink HDMI naar DVI adapter AH0001 "
                          groetjes

Comment

Als de laptop een DVI aansluiting heeft, en de monitor ook, dan gebruik je gewoon een DVI kabel.
                            Adapters gebruik je alleen als er echt geen andere mogelijkheid is om een bepaald apparaat aan te sluiten.

Meer info over DVI:

(Ik heb weer niet naar de datums gekeken, dit is blijkbaar al een ouder topic dat terug naar boven gehaald is, en waar ik een antwoord geef op de oorspronkelijke vraag, dat is waarschijnlijk véél te laat...)
                            Last edited by Black B@ndit; 24 januari 2012, 20:02.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Working...
                            X