Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lader D60 tijdens fietsvakantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lader D60 tijdens fietsvakantie

hoi allemaal,

aankomende zomer ga ik voor 3 weken op fietsvakantie. uiteraard wil ik dan mijn camera (nikon D60) meenemen, maar het probleem is uiteraard het laden van de batterijen. Ik beschik denk ik niet over netstroom en wil dus een solarcharger of een charger die op mijn dynamo aangesloten wordt aanschaffen. Iemand hier ervaring mee en/of tips? alvast bedankt!

Re: lader D60 tijdens fietsvakantie

Oorspronkelijk geplaatst door Robijntje Bekijk bericht
    hoi allemaal,

aankomende zomer ga ik voor 3 weken op fietsvakantie. uiteraard wil ik dan mijn camera (nikon D60) meenemen, maar het probleem is uiteraard het laden van de batterijen. Ik beschik denk ik niet over netstroom en wil dus een solarcharger of een charger die op mijn dynamo aangesloten wordt aanschaffen. Iemand hier ervaring mee en/of tips? alvast bedankt!
    stap effe de kroeg in of een restaurant.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Je zal waarschijnlijk tussenin wel eens kunnen laten in een restaurant of café, zoals Bouk al aanhaalde. Indien je verschillende batterijen hebt zou je, afhankelijk van hoeveel foto's je wil maken natuurlijk, ook de hele vakantie moeten toekomen.

Ervaring met een solarcharger of een charger die op de dynamo aangesloten wordt heb ik niet, maar deze zullen ook nooit hetzelfde resultaat hebben als gewone netstroom.
      Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

Comment

Denk niet dat dit gaat lukken...
        Je kan natuurlijk wel 2 à 3 dynamo's in serie plaatsen en deze aan zo'n ding hangen...
        Ook een 300W omvormer van HQ voor op de accu van uw auto of boot koopt u bij Cameranu..., altijd scherp geprijsd! Gericht op 100% service! Met USB!

Maar licht is zo'n omvormer niet te noemen...

Een annsman batterygrip voor de D60 houd het anders ook lang uit hoor.
        De mijne deed in het begin bijna hele weken door...
        Nu begint hij te slabakken (na ondertussen 2 jaar).
        Deze kun je ook op het lichtnet insteken en terwijl nog foto's maken.
        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

In de Zoom heeft jaren geleden eens een artikel gestaan over zonnecellen laders, die een fotograaf gebruikte op de Mont Blanc. Je moet eens gaan Googlen op acculaders en trekking of mountenering oid, want die mensen hebben een serieuzer probleem als jij(behalve als die fietsvakantie in Patagonië oid is).
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ander moet je hier eens zien: http://www.amerone.be/electro/solarchargers.html
            Ik heb zo'n A-Solar AM-108 in Kenia toch ooit gebruikt om mijn EN-EL3 batterij op te laden... en je kan er ook allerlei andere USB apparaten mee opladen.
            mvg
            Bert

Comment

Voor een setje AA accu's is het niet zo moeilijk om een lader te maken die op de fietsdynamo werkt, dat heb ik zo'n 30 jaar geleden al gedaan. Toen had ik al een fietslicht met nikkel-cadmium accu's in elkaar gestoken, en als ik wou dan kon ik die bijladen tijdens het rijden. Maar omdat de dynamo's van toen een heel slecht rendement (= zwaar trappen) hadden zorgde ik er gewoonlijk wel voor dat het setje accu's geladen was voor ik naar het werk vertrok (er bestonden toen nog geen naafdynamo's).

Het is mogelijk om met een naafdynamo een lader te maken voor lithium-ion cellen, maar dan moet je echt goed weten waar je mee bezig bent. De lader moet ervoor zorgen dat de spanning van de accu nooit boven de 4,2V per cel komt, anders gaat de accu stuk (ze kan zelfs exploderen).
              Een naafdynamo kan met een kleinere belasting gemakkelijk een hogere spanning geven dan 6V (bij sommige types zit er wel een soort begrenzer in, en dan lukt dat niet).
              Op mijn oude fiets gebruik ik de naafdynamo voor twee powerleds. Die staan in serie, en dan moet de wisselspanning voor de gelijkrichter ook zo'n 8V zijn, dat is helemaal geen probleem (zelfs drie leds van 3,7V is mogelijk, maar dan geven ze pas licht als je sneller dan 6-8 km/h rijdt).

Zonnecellen kan je ook gebruiken, maar dan heb je een vrij grote oppervlakte nodig die constant zonlicht krijgt. Dat is niet altijd te doen terwjl je aan het fietsen bent.

Ergens iets gaan drinken, en vragen of je de accu mag opladen, dat is heel wat gemakkelijker.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

thanks! zal kijken of ik kan laden terwijl ik me op een wijntje stort. Heb niet het idee dat we compleet de bewoonde wereld zullen ontwijken.

Comment

Working...
                X