Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

levensduur batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • levensduur batterijen

    ik heb de mogelijkheid 2 batterijen als reserve te kopen. echter heb ik geen idee in hoeverre de levensduur van de batterijen gaat. De batterijen zijn 3 jaar (pak redelijk intensief, want was toch met 5D, wat meestal een teken is van iets meer dan sporadisch een foto trekken). Kan het zijn dat deze batterijen al volledig zijn uitgeput? De vraagprijs is 40 euro, wat kosten deze batterijen nieuw of is dit een redelijke prijs?

  • #2
    Re: levensduur batterijen

    40 euro voor batterijen van 3 jaar oud? ROFL

    mijn advies is om batterijen zowiezo nooit tweedehands te kopen tenzij ze zeer zeer recent zijn (paar maand oud at max)

    Comment


    • #3
      Re: levensduur batterijen

      Je weet niet wat er met die accu's is gebeurd.
      Ze kunnen nog heel goed zijn als ze op de juiste manier behandeld zijn (niet te diep ontladen, koel bewaard). Maar als de huidige eigenaar ze telkens helemaal heeft leeg gemaakt, en dan pas terug geladen, dan zal de capaciteit al flink verminderd zijn.

      Gedeeltelijk ontladen, en telkens weer bijladen is veel beter voor de levensduur van een lithium-ion accu.

      Als je de volledige uitleg wil nalezen, dan kan dat hier (is wel in het engels):


      Ik zou zelf geen accu's tweedehands kopen. Als ik zie dat de meesten de accu van hun gsm elke keer zo goed als volledig laten ontladen voor ze die terug bijladen, dan vrees ik dat ze hun camera-accu's allemaal op dezelfde manier behandelen (mishandelen). Mijn gsm wordt bijgeladen als er nog de helft van de streepjes op het display staan, die accu is nu 3 jaar oud, en die werkt nog even goed als in het begin. In de winkel gaven ze het advies om die accu elke keer zo goed als leeg te maken, dat is dus volledig fout (voor de gebruiker toch, voor hun is dat juist, want dan verkopen ze meer accu's en gsm's).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: levensduur batterijen

        aha goed dat ik dat weet, ik was ook nog van het idee dat het beter was een accu volledig leeg te laten lopen alvorens het opnieuw op te laden Maar om het risico te nemen lijkt 40 euro dan wat te veel te zijn dus?

        alvast bedankt voor jullie reactie en weeral iets bijgeleerd ze

        Comment


        • #5
          Re: levensduur batterijen

          juist, op dat gebied heb ik nog wel een vraagje misschien:

          wat is het best voor de levensduur van een batterij: stel ik steek mijn 2de batterij in het toestel aangezien de eerste batterij voldoende ontladen is. Als ik nu waarschijnlijk 2 maand (of eender welke periode langer dan een week) niet fotografeer, is het beter de verbruikte batterij pas na 2 maand terug op te laden (met het risico het dan te vergeten), of kan het geen kwaad de batterij meteen op te laden om dan lange tijd gewoon in de rugzak te laten steken?

          Comment


          • #6
            Re: levensduur batterijen

            Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
            juist, op dat gebied heb ik nog wel een vraagje misschien:

            wat is het best voor de levensduur van een batterij: stel ik steek mijn 2de batterij in het toestel aangezien de eerste batterij voldoende ontladen is. Als ik nu waarschijnlijk 2 maand (of eender welke periode langer dan een week) niet fotografeer, is het beter de verbruikte batterij pas na 2 maand terug op te laden (met het risico het dan te vergeten), of kan het geen kwaad de batterij meteen op te laden om dan lange tijd gewoon in de rugzak te laten steken?
            Je kan ze best zo snel mogelijk terug opladen na gebruik. Een lithium-ion accu heeft bijna geen last van zelfontlading. Als je ze nog langer heel wil houden, dan kan je de accu's die je niet direct nodig hebt ook bewaren (geladen) in de koelkast. Steek ze in een plastiek zakje, niet omdat het vochtig is in een koelkast (het is er juist droger omdat het vocht condenseert tegen de verdamper), maar wel omdat je condens kan krijgen als je de accu uit de koelkast haalt. Als je ze laat opwarmen terwijl ze in het zakje blijft zitten, dan wordt ze niet vochtig.

            Als je ze een paar jaar zou willen bewaren, dan zou een laadpercentage van 40-50% voor een langere houdbaarheid zorgen. Maar dan moet je de spanning meten om juist te weten wat de laadtoestand van de accu is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X