Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lading stijgt in ontlaad-mode?!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lading stijgt in ontlaad-mode?!

    Hallo,

    ik heb een vraagje over mijn Hama lader MH-C9000 (denk dat er hier toch wel wat eigenaars zijn van zo'n batterijlader).

    Ik heb 4 NiMH-batterijen in 'discharge' mode gezet, waarvan er al 3 ontladen zijn. Eéntje echter blijft maar verder ontladen, maar wat ik vreemd vind is dat de waarde bij mAh blijft stijgen ipv dalen.
    Je zou toch verwachten dat die waarde daalt.
    Het is een Memorex batterij met capaciteit van 2700 mAh.
    Ontlaadstroom staat ingesteld op 200 mA.
    Spanning staat nu op 1,15 volt na 155 min. ontladen.
    Lading staat nu op 474 mAh en blijft stijgen (is begonnen van 0).

    Ik heb de indruk dat die spanning van 1,15 V constant blijft, maar mss moet ik die waarde over een langere tijd controleren (ik kijk maar af en toe naar het display).

    Maar kortom dus, ik verwacht niet dat de lading stijgt bij een ontlaad-mode.

    Wie weet raad?

    Mvg,
    Peter.

  • #2
    Re: Lading stijgt in ontlaad-mode?!

    In de ontlaad mode geeft de lader aan hoeveel capaciteit er uit de accu gehaald is. dan is het toch normaal dat die waarde stijgt tijdens het ontladen?

    Als de andere accu's al eerder leeg zijn, dan hebben die een kleinere capaciteit (of je hebt niet dezelfde ontlaadstroom ingesteld voor alle vakken).

    De spanning daalt tijdens het ontladen, maar bij een Nimh-accu blijft die heel lang constant, om dan op het einde plots te dalen. Dat is een normale ontlaad-karakteristiek voor zo'n accu. Een alkalinebatterij geeft bijna 1,6V als ze nieuw is, en die spanning blijft tijdens het ontladen geleidelijk zakken, daar kan je aan de hand van de spanning vrij correct bepalen hoe "vol" ze nog is, maar dat gaat dus niet met een Nimh-accu.
    Bij een lithium-ion accu is dat 4,2V per cel, en de spanning zakt geleidelijk tot zo'n 3V, als die waarde bereikt is dan mag de accu niet verder ontladen worden, anders gaat ze stuk.
    Daarom zit er in zo'n accu of in de apparatuur waar ze inzit een beveiliging tegen te diep ontladen (dat zou toch moeten).
    Last edited by Black B@ndit; 29 mei 2011, 17:54.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X