Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk tekentablet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk tekentablet?

Forumleden,

Er zijn zo veel tekentablets op de markt, en ik zie de bomen niet meer door het bos...
    Ik ben op zoek naar een degelijk Tekentablet om fotobewerking mee uit te voeren in Photoshop.
    Nu heb ik al vele opties bekeken:
    - De geliefde Wacom Intuos4 L Tablet
    - De Wacom Cintiq 12WX
    - De Modbook

Ik voel mij niet zo zeker bij die eerste door het feit dat die geen scherm heeft. Ik zie namelijk graag wat ik doe, en betwijfel of ik echt heel precies ga kunnen werken zonder dat ik met een scherm zit.
    Dan heb ik over die tweede al veel positieve commentaren gehoord, maar ook negatieve. Heeft er hier iemand ervaring mee?
    En dan de Modbook... Wat denken jullie hier van? (lijkt voor mij de beste oplossing, maar ook de duurste... daarom dat ik wat twijfel).

Dank bij voorbaat!

Re: Welk tekentablet?

Ik heb een kleine Wacom Bamboo en ben zelfs daar tevreden over in LR.

Ik heb wel de indruk dat jij er wat meer aan wil besteden
    dus echt veel tips kan ik je niet geven.
    Ik heb hier wel pas een zien voorbijkomen in de 'aangeboden/gezocht'hoek.

Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Ik had vroeger een Wacom Intuos4 en heb die verkocht voor een kleiner model namelijk een Wacom Bamboo.
      Iedereen wil een groot model maar niemand houd rekening met de bewegingen die je dan met de pols moet doen.
      Ben zeer tevreden met de Bamboo.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

@Jumpforjoy: ja inderdaad, ik denk liever een maand langer over wat ik nu ga kopen, dan eerst een goedkoper model te kopen om te zien of het mij ligt, en dan een duurder model te kopen. (heb wat slechte ervaringen daarmee in het verleden ).
        Maar ok... jij vind dat bv dus ook geen probleem om zonder een scherm te werken?

@Red falcon: ja, dat is wel waar, maar ik de precisie is natuurlijk wel groter op groter bord... en dat is voor mij echt het belangrijkste...
        Zelfde vraag voor jou: het scherm? Geen probleem om dat te missen?

Comment

Ik werk al 10 jaar met een Wacom graphire (eerste model)

Ziet er zo uit maar dan zonder muis

Ik was toen nog student dus zal niet meer dan 50 EUR gekost hebben. Tis bijna kapot en heb een nieuwe Wacom intuos A6 gekocht. Heb tijdens mijn studententijd een Wacom intuos A4 en heb die na een maand verkocht. Is veel te groot.

En ge wordt dat gewoon, kijken naar het scherm en schrijven op het tablet. In't begin is het wat wennen. Dat herinner ik mij nog. Maar nu gebruik ik zelden of nooit nog een muis.

De Wacom intuos is een stuk duurder maar gevoeliger. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel tevreden was/ben met de goedkopere wacom graphire. Het is verlijkbaar met een 50mm 1.8 en 50mm 1.4. De bouw is steviger en voelt beter aan. Maar eigenlijk is er niet zoveel verschil.

Heb ook ooit een Wacom bamboo gekocht op ibood voor 29 EUR. Dat ligt hier ergens nog. Vond ik niet zo goed. Bewegingen waren niet zo vloeiend. Dacht eerst dat het aan de driver ofzo lag. Maar ze maken tegenwoordig de dingen niet meer zoals vroeger

Ik raad een A6 of A5 (als je met 2 schermen werk) aan. Een A4 is bijna een A3 formaat. Want er is nog een brede rand. En dat neemt aanzienlijk wat plaats op uw bureau. En de bewegingen die ge moet maken zijn vrij groot.
          Spijtig dat er geen wireless model is voor A6. Is enkel op de A5.
          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
          website: http://www.hung.be
          facebook - Instagram

Comment

Als je met Windows werkt kan je eventueel ook naar een Trust kijken ... ik heb die jaren geleden gekocht om te kijken of het wel handig is (ik kan redelijk goed met een deftige muis werken ) ... en het is wel degelijk een stuk 'logischer' om mee te werken.

Ik heb de TB-7300 gekocht, redelijk groot, maar dat was voor mij een voordeel ipv een nadeel ... enig probleem dat ik nu heb : in Win7 werkt het tablet enkel op het hoofdscherm (nr1) terwijl ik natuurlijk met twee schermen werk, nieuwe driver lost dit niet op jammer genoeg, is een bug in Win7, op mijn Vista machine werkt het perfect over twee schermen.

Voordeel van zo'n Trust ... kost nog geen €100 en is te vinden in Makro, Carrefour en dergelijke ... kan je nooit meer dan €100 verliezen door het te proberen hé ... zo'n Cintiq 21UX is natuurlijk wel mooi ... maar die prijs
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

@Hung: hmmm, maar A6 is bijna niet groter dan de trackpad van mijn Macbook Pro!? :P.

@Lambocars: inderdaad, trust is goed... maar ik ben een mac gebruiker

Comment

Ik ben net ook andere Pc Tablets tegen gekomen. Iemand aar ervaring mee?

Comment

Een tekentablet zou handig kunnen zijn voor hen die niet met een muis kunnen werken,
                  dus bij de Aldi ligt momenteel een groot tekentablet.

Comment

Ik zou je een Wacom Intuos 4 aanraden. Maar een S of bij voorkeur een M. Zeker geen L. Als je fotograaf bent en geen tekenaar of schilder, is een L te groot. Je maalt nogal wat kilometers af met je pen op zo'n L.
                    Ik heb jarenlang naar grote tevredenheid een S gehad, zelfs in combinatie met een 27 inch monitor. Heb pas recent een M en vind dit een heel goed formaat. Voordeel van de M tov de S is ook dat je 8 programmeerbare knoppen hebt ipv 6 én dat de functie die je aan de knoppen toegewezen is ook oplicht op een LED schermpje naast de knoppen.
                    Verder kan je in beide gevallen de touchring ook helemaal programmeren.
                    De M bestaat in een bedrade en een draadloze (bluetooth) versie.
                    Er loopt momenteel op de site van Wacom.eu zelfs een promotie waarbij je voor 20 € extra een licentie van Lightroom erbij krijgt
                    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
                      @Jumpforjoy: ja inderdaad, ik denk liever een maand langer over wat ik nu ga kopen, dan eerst een goedkoper model te kopen om te zien of het mij ligt, en dan een duurder model te kopen. (heb wat slechte ervaringen daarmee in het verleden ).
                      Maar ok... jij vind dat bv dus ook geen probleem om zonder een scherm te werken?
                      Ik vind het zeker geen probleem om zonder scherm te werken.
                      Je wordt dat heel snel gewoon.
                      Zo'n tekentablet reageert anders dan een muis.
                      De bamboo is misschien niet gevoelig genoeg, maar de grootte vind ik al goed om mee te werken.
                      Ik heb mijn randen (softwarematig) zelfs nog iets naar binnen geschoven,
                      zodat ik niet altijd tot het uiterste einde moet.

Indien interesse: de tekentablet die aangeboden wordt is een Wacom Cintiq.
                      hier de link: http://forum.belgiumdigital.com/f11/wacom-cintiq-21-ux-363780.html

Comment

Werk ook met een Bamboo. Echter alleen voor fotografie, dus geen tekenwerk o.i.d. Helaas niet draadloos, al valt hier mee te leven en zal er aan een draadloze verbinding ook wel weer nadelen zitten.

Ook ik heb zelfs de Bamboo "verkleind" waardoor ik alleen bewegingen maak met mijn pols. Ik heb ongeveer een kwart van het gehele tablet in gebruik. DIt werkt zeer snel, met de geprogrameerde functieknoppen en draaitouch en mijn vrijblijvende (linker-) hand om de snelkeuzecombi's te maken, moet ik zeggen dat ik mijn muis bijna niet meer gebruik.

De "angst" om zonder scherm te hoeven werken, moet je vergelijken met het gebruik van je muis. Dit gaf in de beginne ook wat onwennigheid, maar wie maalt daar nu nog om.

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

hoe moet je scrollen, rechter/linker klikken, wielmuisklikken etc.?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                            hoe moet je scrollen, rechter/linker klikken, wielmuisklikken etc.?
                            Dat kan je allemaal instellen en dat kan je in een profiel steken.

Werk je met LR: dan open je het geschikte profiel.
                            Werk je met photoshop, dan open je dat profiel.

Ik werk soms al gewoon liever met het tablet dan met de muis of touchpad.

Comment

Moet met de meerderheid instemmen : Wacom Bamboo is plezierig om mee te werken.
                              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Working...
                              X