Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia's scannen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dia's scannen

    Hallo,

    kent er iemand een degelijk toestel om oude dia's te scannen? Wij hebben er namelijk nog heel veel liggen en zouden die graag eens op dvd hebben....

    alvast heel erg bedankt!!
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Dia's scannen

    Probleem is niet alleen de degelijkheid van een scanner, maar vooral de snelheid ervan.
    Ik heb de Nikon Coolscan V en die heeft superieure scankwaliteiten. Probleem is dat je makkelijk 3 à 4 minuten mag rekenen voor een kwalitatieve scan met gebruik van alle correcties (zoals opkuis van krassen enz.)
    Op één lange en vermoeiende scan-dag zal je nauwelijks 100 beelden halen. Als je bijvoorbeeld nog duizenden dia's liggen hebt wordt dit een werkje van maanden...
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Dia's scannen

      bedankt voor de reaktie...
      Ik vermoed dat we inderdaad eerder in de richting van 1000 dia's gaan....
      Ik heb gezien dat iemand een refelcta digitdia 5000 verhuurt per week....zou dit een oplossing zijn voor ons probleem?
      Last edited by Cytochrome; 4 mei 2011, 09:55.
      facebook

      500px

      Comment


      • #4
        Re: Dia's scannen

        Ik heb een tijd met de Minolta 5400 gewerkt. Heel goede resultaten. Niet alleen kostte het veel tijd, zie voorganger, de bestanden waren bij maximale resolutie ook erg groot.

        Onderschat niet het probleem om perfecte kleuren te krijgen!
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Dia's scannen

          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Probleem is niet alleen de degelijkheid van een scanner, maar vooral de snelheid ervan.
          Ik heb de Nikon Coolscan V en die heeft superieure scankwaliteiten. Probleem is dat je makkelijk 3 à 4 minuten mag rekenen voor een kwalitatieve scan met gebruik van alle correcties (zoals opkuis van krassen enz.)
          Op één lange en vermoeiende scan-dag zal je nauwelijks 100 beelden halen. Als je bijvoorbeeld nog duizenden dia's liggen hebt wordt dit een werkje van maanden...
          Inderdaad.
          Daarom ik van analoog naar digitaal ben overgestapt.
          Ik werk nog steeds dolgraag met film en allerhande oude dingen. Maar heb tijdsgebrek om die foto's op de pc te krijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Dia's scannen

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            Probleem is niet alleen de degelijkheid van een scanner, maar vooral de snelheid ervan.
            Ik heb de Nikon Coolscan V en die heeft superieure scankwaliteiten. Probleem is dat je makkelijk 3 à 4 minuten mag rekenen voor een kwalitatieve scan met gebruik van alle correcties (zoals opkuis van krassen enz.)
            Op één lange en vermoeiende scan-dag zal je nauwelijks 100 beelden halen. Als je bijvoorbeeld nog duizenden dia's liggen hebt wordt dit een werkje van maanden...
            Ik heb hem in combinatie met een SF21. Je kan hem dan alleen laten en in batch scannen. Met ICE aan haalt hij er toch zeker 30 per uur. De bestanden draaien op JPEG excellent rond de 30Mb en zijn daardoor bijna enkel geschikt voor archiveren.
            De bewerking doe ik achteraf met Paintshop Pro 8, ook in batch en dat geeft meer dan bevredigende resultaten.

            Comment


            • #7
              Re: Dia's scannen

              mijn probleem zou moeten opgelost zijn. Ik ga aan de slag met de digitdia reflecta 5000. Voordeel is dat je het toestel kan laden met een volledige tray en het toestel scant ze dan allemaal één voor één in, automatisch. Dus dia's kunnen in hun frame blijven zitten en de frames kunnen in de tray blijven zitten.
              facebook

              500px

              Comment

              Working...
              X