Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pola filter moeilijk te verwijderen van lens.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• pola filter moeilijk te verwijderen van lens.

Hallo

Ik heb soms problemen om mijn pola filter van mijn lens te krijgen. Door constant aan die filter te draaien komt die zodanig vast op mijn lens te zitten dat het mij enorm veel moeite kost om die los te krijgen en schrik heb dat ik mijn lens naar de kl*ten ga helpen.

Iemand tips om dit (waarschijnlijk gekend) probleem te verhelpen ?

Bedankt.

Re: pola filter moeilijk te verwijderen van lens.

Heb nog nooit problemen gehad met een circulair polarisatiefilter op de lens, gebruik deze nochtans vaak.
    ik gebruik er 2, op 2 verschillende lenzen, zonder problemen.

Ik begrijp niet hoe die ring zo vast komt te zitten,
    je zet hem toch maar enkel vast genoeg, zodat het onderste gedeelte niet meedraait,
    je draait dan nadien toch enkel aan de instelring, van het filter.

Maar goed deze op Uw lens zit vast.
    't is zaak om hem voorzichtig te verwijderen.
    Is de schroefdraad nog intact?
    Zit er vuil/stof tussen?
    't zijn maar wat vragen, om de mogelijke oorzaak te achterhalen.

In de toekomst het filter juist vast genoeg op de lens schroeven, zodat het net niet meedraait, wanneer je aan de instelring draait.
    En enkel aan de instelring, vooraan het filter draaien, ook nooit verder draaien, wanneer je weerstand voelt,dan draai je best terug de andere kant op.

Weet niet of dit Uw probleem kan verhelpen.
    Hoop dat je de oorzaak vind, en meteen ook de oplossing.
    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jointimus Bekijk bericht
      Door constant aan die filter te draaien komt die zodanig vast op mijn lens te zitten dat het mij enorm veel moeite kost om die los te krijgen en schrik heb dat ik mijn lens naar de kl*ten ga helpen.
      Pola gebruiken in de losdraairichting ipv de vastdraai dan kan die niet vast gaan zitten.

Lens met filter in de ijskast of vriezer wil ook wel eens helpen en gewoon wachten ook wel eens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Heb ooit de tip gekregen om een breed elastiek (zoals om post-paketten) om de rand van de filter te doen, dan heb je beter grip om hem los te draaien.
        Bij mij heeft dit geholpen, die keren dat de pola te vast zat. Hoop bij u ook.

Comment

Ik draai de filter gewoon op de lens zonder echt vast te draaien. Schroefdraad van filter en lens zijn nog intact. Toen ik de filter pas had draaide ik (natuurlijk enkel met het voorste gedeelte) een beetje in alle richtingen om de beste positie te vinden. Het gebeurde dat indien ik in de losdraairichting draaide de hele filter los kwam... niet echt handig. Dus nadien ben ik erop gaan letten om hem systematisch in de andere richting te draaien, maar blijkbaar doet dat die filter vaster te komen zitten. Dus ook niet echt handig ...

Inderdaad gebruik ik de pola filter als de zon schijnt, dus vermoed ik dat door de warmte dat ding uitzet en stilletjes vaster komt te zitten door gebruik (zelf indien ik enkel het draaibaar gedeelte hanteer). Als ik thuis alles een poosje laat rusten (afkoelen) lukt het mij beter om de filter te verwijderen. Maar toch nog redelijk stroef. Niet te doen als ik van "open veld" (veel licht) plots ergens in de schaduw (weinig licht en dus liever geen verlies aan stops door filter) foto's wil nemen zonder filter.

Dus, nogmaals, alle tips zijn welkom.

Bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jointimus Bekijk bericht
            Inderdaad gebruik ik de pola filter als de zon schijnt, dus vermoed ik dat door de warmte dat ding uitzet en stilletjes vaster komt te zitten door gebruik (zelf indien ik enkel het draaibaar gedeelte hanteer). Als ik thuis alles een poosje laat rusten (afkoelen) lukt het mij beter om de filter te verwijderen. Maar toch nog redelijk stroef. Niet te doen als ik van "open veld" (veel licht) plots ergens in de schaduw (weinig licht en dus liever geen verlies aan stops door filter) foto's wil nemen zonder filter.

Dus, nogmaals, alle tips zijn welkom.

Bedankt.
            Ik heb dat ook voor, muurvast zit de filter. Eerste keer kreeg mijn echtgenoot hem zelfs er niet af (probleem is zoals je zegt dat je moeilijk kan forceren want je wil de lens niet beschadigen, we waren al op weg naar de fotowinkel toen het plots toch lukte).
            Sindsdien let ik op met draaien, maar hoe ik ook oplet, heel dikwijls muurvast, zeker op langere uitstappen.

We hadden al een vermoeden dat het met warmte te maken zou hebben, want finaal krijgen we de filter er altijd wel af na de lens even weg te leggen in huis. En ik heb het onlangs ook ergens als tip gevonden (om de lens/filter op een de koelste plaats in huis te leggen en later opnieuw te proberen).

De mijne is van Cokin, misschien ligt het daar ook aan (ben sowieso aan het denken om een andere te kopen vermits ik er niet zo geweldig tevreden van ben, en ik hoop dat een ander merk dat probleem niet zozeer heeft, want het is vervelend voor onderweg.).

Comment

De truk is om niet teveel kracht te zetten op de filter als je deze wil losdraaien.
              (de filter gaat wat vervormen zodat deze zich vastzet).

De truk met de elastiek zorgt ervoor dat je meer grip hebt en dus niet zo hard moet knijpen op de filter.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Als de ring met schroefdraad uit aluminium bestaat kan je dat voorhebben,een middel is de schroefdraad met een wattestaafje insmeren,met machineolie ( naai- horloge modelbouw treinen ) of vaseline de medische soort daar zitten geen agresieve stoffen in.
                De duurdere pola's hebben een fitting van koper,en dat glijd beter.grtjes
                https://ggpics.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  De truk is om niet teveel kracht te zetten op de filter als je deze wil losdraaien.
                  (de filter gaat wat vervormen zodat deze zich vastzet).

De truk met de elastiek zorgt ervoor dat je meer grip hebt en dus niet zo hard moet knijpen op de filter.
                  Nu snap ik ook nog waarom die truuk zo goed helpt
                  altijd zo'n post-elastiek in m'n fototas, weegt niks

Comment

Beste oplossing : Filter weggooien en eentje kopen met "brass schroefdraad" deze hebben geen last van temperatuurschommelingen. Voor filters die op de lens blijven zitten maakt het niet zoveel uit maar als je deze constant wilt wisselen toch best kiezen voor kwaliteit.
                    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                    Flickr____No place to be

Comment

Uw vingers rond de filter zo goed mogelijk verdelen.
                      Als je uw vingers mooi verdeeld rond de lens druk je rondom de filter.
                      Probeer op iedere vinger evenveel kracht te zetten.
                      Stel nu dat je bv op 2 plaatsen duwt dan vervorm je de ring en krijg je een ei waardoor de filter gaat spannen
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                      X