Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

    Ziehier mijn ervaringen : op al mijn glossy prints die uit mijn Pro 9000 rolden , zag ik steeds , op formaat A3 ( kleinere formaten niet zo ) , een vorm van banding .Meer bepaald in grote egaal grijze vlakken , zag ik om de zoveel mm fijne magenta -en groene lijntjes .In sommige prints ronduit storend .Ik had al vanalles geprobeerd.
    Op een keer kreeg ik een dik pak Epson papier ( Ink Jet Paper 102gr A3 ).Om ermee te printen gaf ik het maar de naam Hoog Resolutiepapier in de afdrukmodule van mijn printer .Ik was aangenaam verrast : dit matte dunne papier gaf wel wat fletsere tonen dan mijn Canon glossy en Pro papier , maar toch ook haarscherpe details en bovenal : geen spoor van banding!
    Ik dacht , laat ik nu eens hoog resolutiepapier intikken als papierkwaliteit als ik er een vel plus glossy of Pro doorheen draai en jawel hoor : van links naar rechts , van rechtsboven naar linksonder , ook in geheel grijze neutrale vlakken , één harmonieuze zee van zacht zijige tonale overgangen zonder het minste spoor van banding!! EUREKA!!
    Misschien hebben ander BD'rs die ook dit probleem met de Pro 9000 hebben hier iets aan, vandaar mijn berichtgeving hierover


    Walter
    D850

  • #2
    Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

    Ken je het spreekwoord "De Gierigheid bedriegt de wijsheid " wel dat is nu net wat je ervaren hebt, de instelling van een printer moet steeds in overeenstemming zijn met de keuze van het papier dat je gebruikt, meer nog, je dient om de beste resultaten te behalen gebruik te maken van een printprofiel gemaakt voor uw type printer in combinatie van het gebruikt papier.

    MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Ken je het spreekwoord "De Gierigheid bedriegt de wijsheid " wel dat is nu net wat je ervaren hebt, de instelling van een printer moet steeds in overeenstemming zijn met de keuze van het papier dat je gebruikt, meer nog, je dient om de beste resultaten te behalen gebruik te maken van een printprofiel gemaakt voor uw type printer in combinatie van het gebruikt papier.

      MVG, Jeff c.

      Euhhh..., wat ik net ervaren heb is dat ik net NIET de juiste instelling van de printer moest hanteren om de beste resultaten te halen : Photo Plus glossy in de printer en de printer instellen op plus glossy =banding , Photo plus glossy in de printer en de printer instellen op hooog resolutiepapier =géén banding .
      Of met andere woorden soms denkt de wijze wijs te zijn maar wordt hij ingehaald door l'idiot avant die een experiment uitvoert dat toevallig lukt.

      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

        Klinkt allemaal goed, en mooi dat je het opgelost hebt met ander papier.

        MAAR : heb je een print head alignment uitgevoerd op het Canon Photo paper ? Je spreekt over lijntjes waar magenta en groen te zien is ... typisch een probleem van een niet correct utigelijnde print head ... duurt twee minuten en zal volgens mij je probleem oplossen !

        Je papierselectie is niet alleen maar papier dat je vastlegt hoor, in dit 'papier profiel' zit ook de dikte van je papier, het type coating, hoeveel de Max ink levels zijn die op dit type papier geprint kunnen worden, kleur gamut van dit type papier ... door hoog resolutie papier te kiezen verander je een hoop parameters ... hierdoor heb je ook fletse kleuren natuurlijk omdat niet de correcte hoeveelheid droplets op het papier geplaatst worden want je type papier komt niet overeen met de werkelijke media die je geladen hebt ... in een ander extremis krijg je een print die nog niet droog is als ie uit de printer komt ... gewoon het resultaat van een coating op het papier die het volume inkt dat je er op laat 'spuiten' niet kan absorberen in de tijd die nodig is om het papier 'buiten' de printer te laten komen.

        Het lijkt misschien een simpele inkjet printer, maar zo'n PRO9000 is wel degelijke een kleine 'Large Format Printer', een professionele high end printer waar instellingen uiterst belangrijk zijn !
        Het Canon High Resolution papier is 106gr/m² terwijl het Glossy Photo Paper niet minder dan 260gr/m² is ... nogal logisch dat er verschil in de print zal zijn als je de HR instelling op GPP gebruikt ... laadt het GPP nu maar en doe eens een Print Head alignment ... volgens mij gaat er een nieuwe wereld voor je open.
        Last edited by LamboCars; 27 april 2011, 09:12.
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          Klinkt allemaal goed, en mooi dat je het opgelost hebt met ander papier.

          MAAR : heb je een print head alignment uitgevoerd op het Canon Photo paper ? Je spreekt over lijntjes waar magenta en groen te zien is ... typisch een probleem van een niet correct utigelijnde print head ... duurt twee minuten en zal volgens mij je probleem oplossen !

          Je papierselectie is niet alleen maar papier dat je vastlegt hoor, in dit 'papier profiel' zit ook de dikte van je papier, het type coating, hoeveel de Max ink levels zijn die op dit type papier geprint kunnen worden, kleur gamut van dit type papier ... door hoog resolutie papier te kiezen verander je een hoop parameters ... hierdoor heb je ook fletse kleuren natuurlijk omdat niet de correcte hoeveelheid droplets op het papier geplaatst worden want je type papier komt niet overeen met de werkelijke media die je geladen hebt ... in een ander extremis krijg je een print die nog niet droog is als ie uit de printer komt ... gewoon het resultaat van een coating op het papier die het volume inkt dat je er op laat 'spuiten' niet kan absorberen in de tijd die nodig is om het papier 'buiten' de printer te laten komen.

          Het lijkt misschien een simpele inkjet printer, maar zo'n PRO9000 is wel degelijke een kleine 'Large Format Printer', een professionele high end printer waar instellingen uiterst belangrijk zijn !
          Print head alignment , printkopreiniging enz. , had ik natuurlijk allemaal al uitgevoerd .
          En als je goed leest , lees je dat het hoog resolutiepapier wat fletsere toning geeft , NIET de glossy soorten . Het glossy vel kwam , compleet banding free , maar ook met diep donkere tonen op de plaatsen waar dat hoorde , uit de printer .


          Walter

          P.S. : 't Mag high end zijn zoveel het wil , mijn D200 vroeger was een dead on arrival , de tweede werkte ook niet . Ik denk bovendien dat bij veel van die apparaten wat "speling" zit op de fabrieksmatig ingestelde parameters .
          Last edited by Phororhacos; 27 april 2011, 09:23.
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

            Heb je ook een Nozzle check pattern afgedrukt ? Zijn de verschillende patterns correct ... geen lichte zones ergens of lijntjes die ontbreken ... als dit wel het geval is vrees ik dat de print head niet meer 100% is.

            Nu ja, zolang het werkt, de kleuren voor jou goed zijn en je print droog uit de printer komt is er geen probleem meer hé ... maar blijf het raar vinden, ik heb geen enkel probleem met banding op de juiste papier instelling ...
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Heb je ook een Nozzle check pattern afgedrukt ? ..
              Jaja natuurlijk , dat zijn de eerste dingen die je doet als het niet naar behoren werkt hé . Dat en bellen naar de Canon helpdesk ...daar wisten ze nu eens echt niets zinvols te zeggen , voorgeprogrammeerde antwoordjes .
              En dan natuurlijk , ten einde raad , begin je onorthodoxe dingen te doen , en , blijkbaar , dat mag ook al eens , mét resultaat .
              Ben er wel van overtuigd dat nog Canon Pro 9000 gebruikers hier wat zullen aan hebben , kijk maar eens rond op het net , banding is een bekend probleem bij Canon hoor.


              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                kijk maar eens rond op het net , banding is een bekend probleem bij Canon hoor.
                Ik heb heel lang Canon printers gebruikt, als er een probleem was met banding, dan was het altijd omdat er ergens iets dicht zat in de printkop. Na een reiniging (soms diepte reiniging) was het probleem gewoonlijk opgelost. (buiten een paar weken geleden, er kwamen altijd strepen op het laatste stuk van de foto, en dan heb ik maar een andere printer gekocht).

                Dat de printer in een lagere kwaliteit minder problemen geeft met banding, dat zou kunnen kloppen, alleen in de hoogst mogelijke kwaliteit worden de kleinste inktdruppeltjes op het blad gespoten. Als er dan ergens een kanaaltje dicht zit, dan krijg je een foto met streepjes.
                Door een mindere kwaliteit te kiezen zou het dan wel kunnen dat de printer wel streeploos afdrukt, maar de fotokwaliteit zal wat minder zijn.

                Zie je de streepjes al op het eerste deel dat uit de printer komt, of worden de streepjes pas zichtbaar als de foto verder afgedrukt is?
                Als de streepjes direkt zichtbaar zijn, dan lijkt het dat er een probleem is met de printkop (verstopping). Als de streepjes pas verder op de afdruk zichtbaar worden, dan is er een probleem met de inkttoevoer naar de printkop. Misschien is een luchtkanaaltje aan de bovenkant van een inktpatroon niet goed open waardoor er niet voldoende lucht in kan. Dan trekt het inktpatroon gedeeltelijk vacuum, en komt er geen (of te weinig) inkt naar de printkop.

                Je koopt een printer, als die niet werkt zoals het moet, dan moeten ze die maar repareren of vervangen (als die nog in garantie is natuurlijk, en als je altijd originele inkt hebt gebruikt).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik heb heel lang Canon printers gebruikt, als er een probleem was met banding, dan was het altijd omdat er ergens iets dicht zat in de printkop. Na een reiniging (soms diepte reiniging) was het probleem gewoonlijk opgelost. (buiten een paar weken geleden, er kwamen altijd strepen op het laatste stuk van de foto, en dan heb ik maar een andere printer gekocht).

                  Dat de printer in een lagere kwaliteit minder problemen geeft met banding, dat zou kunnen kloppen, alleen in de hoogst mogelijke kwaliteit worden de kleinste inktdruppeltjes op het blad gespoten. Als er dan ergens een kanaaltje dicht zit, dan krijg je een foto met streepjes.
                  Door een mindere kwaliteit te kiezen zou het dan wel kunnen dat de printer wel streeploos afdrukt, maar de fotokwaliteit zal wat minder zijn.

                  Zie je de streepjes al op het eerste deel dat uit de printer komt, of worden de streepjes pas zichtbaar als de foto verder afgedrukt is?
                  Als de streepjes direkt zichtbaar zijn, dan lijkt het dat er een probleem is met de printkop (verstopping). Als de streepjes pas verder op de afdruk zichtbaar worden, dan is er een probleem met de inkttoevoer naar de printkop. Misschien is een luchtkanaaltje aan de bovenkant van een inktpatroon niet goed open waardoor er niet voldoende lucht in kan. Dan trekt het inktpatroon gedeeltelijk vacuum, en komt er geen (of te weinig) inkt naar de printkop.

                  Je koopt een printer, als die niet werkt zoals het moet, dan moeten ze die maar repareren of vervangen (als die nog in garantie is natuurlijk, en als je altijd originele inkt hebt gebruikt).
                  Tja , ook met mijn vorige Canon printer had ik een banding probleem , dat ik ondanks nieuwe printkop niet opgelost kreeg . Toch bedankt voor je uitleg , mogelijk is mijn huidige printer nog net in garantie .


                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #10
                    Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

                    Af en toe duikt er weer zo'n post op op wereldwijde web...wel, na jaren gesukkel met inkten, papier en canon printers kan ik jullie het volgende vertellen:

                    Banding bij Canon printers (ervaring met de IP5200 en IP8500, die dezelfde printkop als de 9000 heeft) heeft te maken met slijtage van de printkop. Hier ben ik 100 procent zeker van. Een gloednieuwe printkop print perfect zonder enige vorm van microbanding maar na zo'n 300 A4 prints kreeg ik telkens weer last van een lichte vorm van banding in grijze vlakken. Op dit moment zit kop nummer 3 in mijn IP8500 en rara..na 300 A4's weeral banding. Zowel de normale als extended nozzle check zijn perfect en kuisen van de kop brengt geen verbetering. Mijn mening is dat de toleranties in de kop met de tijd groter worden en dit zorgt voor een "misalignment" tussen de kop en het paper feed mechanisme (dat helaas alleen bij de heel dure ProGrafs instelbaar is).

                    Een printerprofiel bevat geen informatie over de positie van de kop, hoeveelheid inkt etc maar is slechts een correctiematrix voor input naar outputkleur. De hoeveelheid inkt, verdeling van de inkt en het aantal "passes" van de kop wordt bepaald door de papiersoort keuze in de printer driver. Alleen de Photo Paper Pro en Photo Paper Plus Glossy zorgen bij de IP8500 voor de hoogste kwaliteit. Bij "hoog resolutie papier" worden minder passes, een lagere resolutie en ZEER belangrijk: slechts 6 van de 8 inkten gebruikt. Groen en oranje worden bij deze papiersoort niet aangeraakt!

                    Natuurlijk speelt de keuze van papier een belangrijke rol: de lichte banding die bij deze canon printers zo typisch lijkt te zijn is alleen zichtbaar op microporeuze papieren. Gewone coated, matte papieren hebben hier geen last van omdat de inkt zich mooi kan verpreiden in het papier zelf.

                    Ik ben van plan om binnenkort een Epson met pigmentinkten aan te schaffen. Ik heb nog geen enkele afdrukcentrale of fotograaf tegengekomen die kan tippen een de scherpte en kleurkwaliteit van een goede inkjet print. Spijtig, want ik ben het sukkelen met die dingen meer dan beu
                    Last edited by nertog; 28 april 2011, 14:35.
                    www.flickr.com/nertog/sets

                    Comment


                    • #11
                      Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

                      Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
                      Af en toe duikt er weer zo'n post op op wereldwijde web...wel, na jaren gesukkel met inkten, papier en canon printers kan ik jullie het volgende vertellen:

                      Banding bij Canon printers (ervaring met de IP5200 en IP8500, die dezelfde printkop als de 9000 heeft) heeft te maken met slijtage van de printkop. Hier ben ik 100 procent zeker van. Een gloednieuwe printkop print perfect zonder enige vorm van microbanding maar na zo'n 300 A4 prints kreeg ik telkens weer last van een lichte vorm van banding in grijze vlakken. Op dit moment zit kop nummer 3 in mijn IP8500 en rara..na 300 A4's weeral banding. Zowel de normale als extended nozzle check zijn perfect en kuisen van de kop brengt geen verbetering. Mijn mening is dat de toleranties in de kop met de tijd groter worden en dit zorgt voor een "misalignment" tussen de kop en het paper feed mechanisme (dat helaas alleen bij de heel dure ProGrafs instelbaar is).

                      Een printerprofiel bevat geen informatie over de positie van de kop, hoeveelheid inkt etc maar is slechts een correctiematrix voor input naar outputkleur. De hoeveelheid inkt, verdeling van de inkt en het aantal "passes" van de kop wordt bepaald door de papiersoort keuze in de printer driver. Alleen de Photo Paper Pro en Photo Paper Plus Glossy zorgen bij de IP8500 voor de hoogste kwaliteit. Bij "hoog resolutie papier" worden minder passes, een lagere resolutie en ZEER belangrijk: slechts 6 van de 8 inkten gebruikt. Groen en oranje worden bij deze papiersoort niet aangeraakt!

                      Natuurlijk speelt de keuze van papier een belangrijke rol: de lichte banding die bij deze canon printers zo typisch lijkt te zijn is alleen zichtbaar op microporeuze papieren. Gewone coated, matte papieren hebben hier geen last van omdat de inkt zich mooi kan verpreiden in het papier zelf.

                      Ik ben van plan om binnenkort een Epson met pigmentinkten aan te schaffen. Ik heb nog geen enkele afdrukcentrale of fotograaf tegengekomen die kan tippen een de scherpte en kleurkwaliteit van een goede inkjet print. Spijtig, want ik ben het sukkelen met die dingen meer dan beu

                      Wow alweer info waar ik geen benul van had , denk dat ik binnenkort die lui van de Canon helpdesk weer eens opbel , om ze een en ander bij te brengen over hun eigen producten !
                      Die kleuren die niet gebruikt worden bij hoog resolutie : waar heb je die info vandaan ?
                      Je zal rood ( R8 ) bedoelen i.p.v. oranje neem ik aan ?
                      300 A4tjes , weet niet of ik aan dat getal kom , als ik alles bij elkaar optel , alle 10X15 , 5 X 7 inch , A4 , A3 , wellicht wel . Vind het eigenlijk maar weinig voor er slijtage optreedt .
                      Eén ding weet ik wel zeker : banding kan ook bij een nieuwe printkop , heb ik bij een vorige printer gehad : http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ng-160306.html
                      Dit is mijn derde Canon printer maar een vierde komt er toch niet meer ,dan zal het ook een Epson worden denk ik .


                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #12
                        Re: Printen met de Canon Pro 9000 , voor wat het waard is :

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Wow alweer info waar ik geen benul van had , denk dat ik binnenkort die lui van de Canon helpdesk weer eens opbel , om ze een en ander bij te brengen over hun eigen producten !
                        Die kleuren die niet gebruikt worden bij hoog resolutie : waar heb je die info vandaan ?
                        Je zal rood ( R8 ) bedoelen i.p.v. oranje neem ik aan ?
                        300 A4tjes , weet niet of ik aan dat getal kom , als ik alles bij elkaar optel , alle 10X15 , 5 X 7 inch , A4 , A3 , wellicht wel . Vind het eigenlijk maar weinig voor er slijtage optreedt .
                        Eén ding weet ik wel zeker : banding kan ook bij een nieuwe printkop , heb ik bij een vorige printer gehad : http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ng-160306.html
                        Dit is mijn derde Canon printer maar een vierde komt er toch niet meer ,dan zal het ook een Epson worden denk ik .


                        Walter
                        R8 is in feite oranje, maar inderdaad..die bedoel ik. Ik heb hier ergens de service manual liggen van de IP8500. Daar staat alle technische info in ivm inktverbruik per instelling, service menu's en gemiddelde levensduur van de koppen. Heb trouwens ook gemerkt dat je bij hoogresolutie papier niet randloos kan drukken dus dat is voor mij zeker geen optie.

                        Groeten!
                        www.flickr.com/nertog/sets

                        Comment

                        Working...
                        X