Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsstatief en kop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landschapsstatief en kop

    Hallo,

    Ik ben al een tijdje op zoek naar statief en kop voor landschapsfotografie waarbij ik de optie macro niet (totaal) wil uitsluiten. Het zou gebruikt worden voor het huidige materiaal dat ik heb. In de toekomst (kan een aantal jaren zijn) zal ik echter waarschijnlijk overschakelen naar het genre 7D en lenzen die een groter bereik hebben in mm. Budget speelt uiteraard ook een rol gezien ik er niet voltijds met bezig ben.

    De opties die ik al bekeken heb zijn alle manfrotto, gezien mijn indruk is dat iedereen er het er over eens is, dat manfrotto het beste merk is, indien je rekening houdt met budget . Je mag me altijd overtuigen ( en zelfs graag) van het tegendeel

    Statief: de 190 series en de 055 series.

    Als je mijn huidige materiaal in overweging neemt vermoed ik dat de 190 voldoende zal zijn gezien mijn lengte (1m74).

    Als ik echter upgrade zal ie misschien te kort komen en is een 055 misschien beter.

    Is de Xprob echt een groot voordeel of is het voordeel verwaarloosbaar als ik me vooral bezig hou met landschappen en af en toe macro?

    Kop: 496RC2 - 498RC4 - 804RC2 - 808RC4.

    Met betrekking tot wel soort kop wordt ik er na veel lezen niet veel wijzer van. De een zegt drieweg, de andere balhoofd. Als ik manfrotto volg zou een drieweg mijn keuze moeten zijn (wat ook mijn allereerste gedacht was)

    Iemand die goeie of slechte ervaring heeft met het bovengaande?

    Wat zouden goeie alternatieven zijn voor deze combinaties (statief en/of kop)?

    De 190 XB gecombineerd met de 804RC2 vind ik nu voor 160 EURO. Overweeg ik gezien dit toch een van de kleinere combi's is en dit handig is voor de reizen. Op termijn zal dit waarschijnlijk wel serieus te kort komen.

    Daar zou een € 100 bijkunnen voor alternatieven...

    Alleszins bedankt voor de reacties.

    Gr.
    Jorn.

  • #2
    Re: Landschapsstatief en kop

    Ik vond tijdens mijn laatste reis dat zo van die hendels die in alle richtingen in de weg steken maar eens moesten vervangen worden door die eenvoudige 496RC2. Ben daar heel tevreden van.

    Comment


    • #3
      Re: Landschapsstatief en kop

      Is inderdaad handiger.

      Dus geen grote problemen ondervonden met het feit dat je alles opnieuw zou moeten instellen wanneer je een aanpassing wil doen?

      Heb al verscheidene malen gelezen dat de 498 minder last heeft van creep dan de 496. Ervaring mee?

      RC4 zou een beetje overkill zijn. Iemand ervaring mee? Is het de € 10 meer waard.

      Comment


      • #4
        Re: Landschapsstatief en kop

        Heb mijn Manfrotto 055XProB, waarvan ik altijd zeer content was, onlangs vervangen (maar ik houd de 055) door een 190CXPro4. Ondanks duurder was de voornaamste reden: een flink stuk lichter, en omdat dit laatste statief over 4 secties per poot beschikt, kleiner opvouwbaar en daardoor dus makkelijker vooraan aan mijn LowePro MiniTrekker AW te bevestigen. Pas nog gebruikt tijdens een reis naar Engeland en ik moet zeggen: zeer tevreden.
        De originele Manfrotto-kop heb ik wel al zeker een jaar vervangen door een Markins. Veel stabieler, dus minder (voorlopig nog geen!) last van creep.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #5
          Re: Landschapsstatief en kop

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Heb mijn Manfrotto 055XProB, waarvan ik altijd zeer content was, onlangs vervangen (maar ik houd de 055) door een 190CXPro4. Ondanks duurder was de voornaamste reden: een flink stuk lichter, en omdat dit laatste statief over 4 secties per poot beschikt, kleiner opvouwbaar en daardoor dus makkelijker vooraan aan mijn LowePro MiniTrekker AW te bevestigen. Pas nog gebruikt tijdens een reis naar Engeland en ik moet zeggen: zeer tevreden.
          De originele Manfrotto-kop heb ik wel al zeker een jaar vervangen door een Markins. Veel stabieler, dus minder (voorlopig nog geen!) last van creep.
          Ongetwijfeld prachtig gerief maar zal jammer genoeg niet voor mij weggelegd zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Landschapsstatief en kop

            Qua kop zou ik deze overwegen: http://www.manfrotto.com/product/410
            Een geared head, niet supersnel maar ideaal voor landschap en macrofotografie. Krijgt heel goede reviews.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Landschapsstatief en kop

              Ja, was ik ook al tegengekomen en in overweging genomen. Maar als ik alles bekijk (prestatie, gebruik en budget) spreekt de 498RC4 me nog steeds het meest aan.

              Morgen eens naar de fotowinkel en wat advies vragen.

              Merci voor de reacties!

              Comment


              • #8
                Re: Landschapsstatief en kop

                Ik heb de 055XproB met 496RC2.

                Het statief daar ben ik meer dan tevreden over, enkel wat aan de zware kant.
                De XproB versie vind ik echt wel een voordeel. je kan HEEL dicht bij de grond.
                De 190 is voldoende als je nooit veel uit de hoogte gaat werken.
                De 055XproB gaat met kop bijna 1.90m hoog denk ik. Dat is ruim voldoende.
                De middenkolom maakt de boel wel ietsje minder stabiel.

                Het nadeel van de 055XproB:
                Ongeveer 3kg met kop en past door zijn lengte aan weinig rugzakken.
                Het is nog draagbaar, maar je weet wat je bij hebt.


                De kop: als je sporadisch panorama's wil maken dan is de 496 niet echt wat het moet zijn.
                Als je de kop wat lost dan draait die niet afzonderlijk om zijn verticale as.
                Hij beweegt dan in alle richtingen.
                Qua draagkracht is deze dan wel meer dan voldoende: Draagt zonder moeite de D7000+bigma (ongeveer 2.8kg) en dan heb je nog overschot.
                Dit balhoofd heeft wel wat last van creep, zelfs meer met lichtere lenzen dan de bigma (bij de bigma ligt alles beter in balans)

                Als je van plan bent macro te doen zou ik geen balhoofd nemen, maar een 3-weg.
                Moet je snel kunnen volgen (panning, ...) dan toch maar een balhoofd.
                Indien je een balhoofd neemt, is de RC2 meer dan sterk genoeg.

                Dit alles uit mijn ondervinding natuurlijk, iedereen zal wel wat anders ervaren.
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                Comment


                • #9
                  Re: Landschapsstatief en kop

                  Gisteren de 190Xprob en de 498RC4. Gezien fotografie geen dagdagelijkse bezigheid is, zal deze wel een tijdje ruimschoots voldoen, denk ik.

                  Gezien de 498 een afzonderlijk draaihoek heeft voor pano/panning, koos ik deze dus voor de 496. Geb dus ook voor de RC4 ipv RC 2 gekozen. Hopelijk een meerwaarde. Toekomst zal het uitwijzen...

                  Nog getwijfeld om voor de geared head te gaan, maar ik denk dat gezien door de vele reizen (en ik meestal niet alleen ben) dit zou er voor zorgen dat ik het statief minder zou gebruiken. Bovendien is een balhoofd compacter, ook al is dit relatief. Dit is dus ook de reden waarom ik balhoofd verkoos boven de drieweg (compacter/lichter en sneller), ook al ligt de focus op landschap. Ook zal hier de toekomst moeten uitwijzen of ik de juiste keuze heb gemaakt...

                  Kijk al uit om binnenkort op pad te gaan!

                  Alleszins bedankt voor de reacties.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landschapsstatief en kop

                    Oorspronkelijk geplaatst door Crapuleus Bekijk bericht
                    Gisteren de 190Xprob en de 498RC4. Gezien fotografie geen dagdagelijkse bezigheid is, zal deze wel een tijdje ruimschoots voldoen, denk ik.

                    Gezien de 498 een afzonderlijk draaihoek heeft voor pano/panning, koos ik deze dus voor de 496. Geb dus ook voor de RC4 ipv RC 2 gekozen. Hopelijk een meerwaarde. Toekomst zal het uitwijzen...

                    Nog getwijfeld om voor de geared head te gaan, maar ik denk dat gezien door de vele reizen (en ik meestal niet alleen ben) dit zou er voor zorgen dat ik het statief minder zou gebruiken. Bovendien is een balhoofd compacter, ook al is dit relatief. Dit is dus ook de reden waarom ik balhoofd verkoos boven de drieweg (compacter/lichter en sneller), ook al ligt de focus op landschap. Ook zal hier de toekomst moeten uitwijzen of ik de juiste keuze heb gemaakt...

                    Kijk al uit om binnenkort op pad te gaan!

                    Alleszins bedankt voor de reacties.
                    1) als je 'voorlopig' koopt ga je uiteindelijk altijd duurder uitkomen
                    2) RC4 is overkill voor de spullen die je heb (naar mijn mening)
                    Als je de RC4 hebt genomen voor het waterpasje is het weggegooid geld, dan had je beter een waterpasje voor je flitsschoen gekocht.

                    Voor de rest lijkt het me wel een goede aankoop en te passen bij wat je wil.
                    Succes ermee
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment

                    Working...
                    X