Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter

Hallo

Kan er iemand mij zeggen waarom de prijzen voor pola filters van verschillende merken zo uit elkaar kunnen liggen, en dan bedoel ik voor dezelfde diameter, etc... dus "appelen met appelen vergeleken" ?

Voorbeeld (zie digicamshop.be)
    Hoya PL-CIR Pro1 Digital 72mm = 59€
    B+W Circulair Polarisatiefilter 72 E = 79€
    Carl Zeiss Polarisatie Filter (Circular) 72mm = 159€ !!!!

Polariseren de duurdere beter, ik bedoel, kunnen die meer reflecties wegnemen dan de goedkopere ?

Groeten.

Re: Polarisatiefilter

ik denk: kwaliteit glas, dikte coating , soort coating etc...
    Een duurdere heeft enkel zin op een duurdere lens,... denk ik toch.

Comment

laat er ons eventjes van uit gaan dat ze allen op dezelfde manier "polariseren"

maar, alles wat je op jouw lens schroeft, vermindert de kwaliteit van die lens... of -in het allerbeste geval- laat het de kwaliteit ongewijzigd, maar daarvoor heb je dus een filter nodig dat kwalitatief minstens even goed is als je lens. Dat verklaart dus (deels) het prijskaartje (al blijkt uit testen dat het niet altijd zo eenvoudig is).

Dat dure filters enkel nuttig zijn op dure lenzen, is dus onzin... al kan je wel vragen stellen bij een filter van 150 euro op een lens van 175 euro
      Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Laten we het anders formuleren :

Met mijn huidige pola filter krijg ik slechts een deel van de reflecties weg :
        - een vijver zijn er nog bepaalde delen waar de omgeving op weerspiegeld
        - een raam krijg ik maar gedeeltelijk doorschijnend
        - een landschapsfoto krijg ik maar bepaalde zones van de lucht echt diep blauw.
        De niet reflecterende gedeeltes kunnen veranderd worden door lichtjes met de filter te draaien, maar ALLES volledig reflectievrij maken is niet mogelijk.

Dus, mijn vraag, zou dit eventueel wel lukken met de duurdere ("betere") pola filters ?
        Of hangt dit ook af van mijn positie tov het te fotograferen object (lucht, vijver, raam,...) en de zon, etc...?

Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jointimus Bekijk bericht
          Laten we het anders formuleren :

Met mijn huidige pola filter krijg ik slechts een deel van de reflecties weg :
          welke pola en op welke lens?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Misschien hier toch nog eens een link geven naar een website, waar zou blijken dat er wel degelijk verschil zit tussen goedkope en duurdere pol filters:
            A good polarizing filter is probably the single most useful filter for color photgraphy, and is still useful in black and white work. If used properly,
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.2) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Voeg bij je lijstje nog Lee en Singh-Ray bij en je zit al snel boven de €200.
              Kwaliteit zal een grote rol spelen (zoals bij alles is naambekendheid en beschikbaarheid ook iets die de prijs kunstmatig omhoog drijft)
              Zoals reeds gemeld zal alles wat je op je lens schroeft op een of andere manier een 'verlies' betekenen. Je lens is gemaakt om optimaal te presteren met het glas dat erin zit. Zo zal een filter invloed hebben op lichtgevoeligheid (CPL zelfs verlies tot 2 stops, de betere/duurdere minder - SinghRay 1Ľ), reflecties op de filter, snelheid AF, kleurechtheid, kans op lensflares,...
              De duurdere zullen dus wel die verliezen beter beperken/wegwerken dan de goedkopere.

De reden dat bij jou de reflecties niet goed weggewerkt zijn kan aan de filter liggen maar ook aan het gebruik (en de omstandigheden)
              Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

een HOYA HRT Circulaire Polarisatie filter met UV coating voor mijn Sigma 17-70 f2.8-4.0...

Comment

Ik meen te weten dat Hoya een goeie naam heeft. Zelf heb ik B&W.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.2) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Zoals reeds aangehaald prijsverschil zit hem in het gebruikte glas en de coating (geen / 1 coating / meerdere(resistante) coatings etc...)
                    Ook moet je een rondneuzen op de verschillende e-shops het prijsverschil voor dezelfde filter van het zelfde merk kan nogal groot zijn
                    Ikzelf heb hoya en B&W pola's en vind de messingvatting van B&W beter dan de aluvatting van Hoya in die zin dat hoya nogal vlug muurvast zit en b&w niet.
                    Ook vind ik dat de het glzas van de b&w gemakkelijker proper te maken is tov de hoya.
                    Op de ultrawide pola type van beide merken is het dan van hoya een voordeel dat er nog schroefdraad zit op de voorkant van de filter zodat je eventueel er nog een filter
                    bovenop kan zetten, b&w heeft dat dan niet op deze filter (77mm voor groothoek lenzen)
                    Maar in de optische werking van beide filter zie ik persoonlijk geen verschil
                    Last edited by Jetfool; 12 april 2011, 11:43.
                    pitteljon.be
                    The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the world needs dreamers who do.

Comment

OK ivm coating etc en verlies in stops, meer flaring, etc...
                      (duurdere zullen dunner zijn, minder flare, minder tralala...)

Maar mijn vraag betreft alleen het wegnemen van reflecties...
                      Dus, is het normaal dat een pola filter nooit alle reflecties kan wegnemen ?
                      Of wat zijn de factoren die hier een rol spelen ?
                      Welke tips zijn er om maximaal de reflecties met een pola filter weg te nemen ?
                      Zijn er onder jullie mensen die hetzelfde als ik meemaken ?

Comment

...
                        klopt.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik citeer: " Water and reflective surfaces
                          By eliminating reflections, the polarizing filter will tend to make water and other reflective surfaces more transparent. The effect will also vary depending on the angle to the reflective surface. If you place your camera very low above a river, the effect will be very limited. If you shoot from a bridge above it, the water will look totally transparent.
                          "
                          Volledig artikel: klik
                          pitteljon.be
                          The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the world needs dreamers who do.

Comment

Of wat zijn de factoren die hier een rol spelen ?
                            Welke tips zijn er om maximaal de reflecties met een pola filter weg te nemen
                            Een polarisatie filter zal nooit in alle omstandigheden alle reflectie kunnen wegnemen.
                            1. De brandpuntsafstand in gebruik. Hoe meer breedbeeld hoe minder een pola effect zal hebben omdat door de bouw van WA en UWA lenzen het licht (en dus ook reflecties) op zich meer verspreiden. Bij goedkopere CPLs (dus zonder extra coatings), kun je ook nog banding in de lucht gaan krijgen.
                            2. De hoek waaronder je fotos maakt. CPLs werken optimaler met de zon op 90° tov jou positie en reflecterend licht onder een hoek van ~55° (Brewster's hoek), dus afhankelijk van het reflecterend oppervlak (glas, water, metaal,...)
                            Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                            "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                              Een polarisatie filter zal nooit in alle omstandigheden alle reflectie kunnen wegnemen.
                              1. De brandpuntsafstand in gebruik. Hoe meer breedbeeld hoe minder een pola effect zal hebben omdat door de bouw van WA en UWA lenzen het licht (en dus ook reflecties) op zich meer verspreiden. snip
                              juiste conclusie maar kompleet maffe uitleg waarom ...

Comment

Working...
                              X