Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon flitser wil niet afgaan met Fisheye van Samyang

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon flitser wil niet afgaan met Fisheye van Samyang

Ik heb mij een fisheye objectief van Samyang (8mm 1/3.5) aangeschaft voor te gebruiken op mijn Nikon d40. Wanneer ik een een foto wil trekken met de flitser sb-400 op mijn d40 lukt dit niet, en krijg ik steeds de volgende melding op het scherm te zien: "Flitser in DDL-stand. Kies een andere instelling of gebruik een CPU-objectief." Dit is enkel met die fisheye. De camera staat ingesteld op de manuele stand.
    Iemand die weet wat het probleem is en hoe dit op te lossen?

Re: Nikon flitser wil niet afgaan met Fisheye van Samyang

Samyang objectief is geen CPU objectief, en kan hierdoor geen lichtmeting doen. De flitser is echter wel als zodanig ingesteld en dat gaat dus niet werken. Je zal de flitser moeten omschakelen van DDL naar een handmatige flitsinstelling, daarna zal het goed gaan werken...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Ik vrees er ook voor, dat geen enkele flits de hoek van een fisheye zal kunnen uitlichten.

Comment

kijk hier eens... blijkbaar werkt de build-in flash beter met fisheye's...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb deze lens ook en ik doe het volgende: zet de camera op M (manueel)
          indien je dat niet doet dan zal de camera niets doen , want uw nikon vraagt zich in godsnaam af "wat heeft mijn baasje nu van lens opgeklikt?" logisch want die geweldige lens heeft geen CPU en is dus in alle opzichten manueel.

Om te kunnen flitsen moet je de flitser op manueel zetten , en zet jij een waarde van de sterkte.
          OK, uw 8 mm heeft een beeldbereik van 180° dus beedlvullend flitsen is moeilijk , maar toch , er zijn uitzonderingen , weerkaatsend fliten op de muur achter u, iets specifiek opflitsen etc....
          Probeer maar , het lukt.

Comment

Je kan de SB-400 ook manueel gebruiken he, ga naar CUSTOM SETTING MENU (potloodje), ga dan naar nummer 14 daarin kan je je sb-400 aanpassen (nu kan zijn dat het ietsje anders is heb, mijn D40 is al jaren stuk).

Comment

Working...
            X