Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

Ik heb een Hama Statief Gamma 72 in de Fnac...
    Was niet zo veel, denk dat ik er maximum 75€ voor betaald heb...

en gaat nu toch al een tijdje mee
    Mijn Blog
    D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      ik heb een goedkoop statiefke gekocht en later een 80-200 f/2.8 en een 300 f/4. Laatst wilde ik de volle maan fotograferen en merkte dat door het opklappen van de spiegel het ding helemaal begon te schudden.
      En dat is naar mijn idee ook het verschil tussen een goed statief (met goede kop) en een minder goede.
      En hoe staat het met een zuchtje wind, trillen of niet?
      Het verschil zit hem niet in het feit dat de camera mogelijk van statief valt, of met statief en al valt, maar in die fijne trillingen, die vooral met lange brandpuntsafstanden zeer ambetant zijn.

Je kunt een statief (met kop) testen door er een klein glaasje water op te zetten en dan eens zachtjes tegen een poot tikken.
      Dan zie je aan het water wel hoe dit tikken/trillen doorgegeven wordt.

Wanneer je een statief buiten gebruikt (wind) is het handig om het statief te verzwaren door je tas eraan te hangen.
      Dit gewicht moet je dan meetellen om het draagvermogen van het statief te bepalen, uiteraard heeft dit niets te maken met draagvermogen van kop.

@TS
      € 50,- voor een redelijk statief voor een camera met 70-200 2.8 kun je vergeten.
      Probeer dan maar een goed statief te lenen en geef de eigenaar een fles wijn als dank.
      Voor die paar keer per jaar dat je een statief gebruikt lijkt me dat dan nog beter dan met een trillend statief werken.

Comment

me dunkt dat je beter een rijstzak maakt

Comment

t'is wel de lichtere 70-200 zonder IS, en volgens enkele gebruikers hierboven die het hebben getest is het mogelijk, tweedehands is ook geen probleem.

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht

@TS
          € 50,- voor een redelijk statief voor een camera met 70-200 2.8 kun je vergeten.
          Probeer dan maar een goed statief te lenen en geef de eigenaar een fles wijn als dank.
          Voor die paar keer per jaar dat je een statief gebruikt lijkt me dat dan nog beter dan met een trillend statief werken.

Comment

Het zou me verbazen maar voor jou mazzel als het lukt.
            Laat maar eens een keer weten wat het uiteindelijk geworden is.

Comment

Wel die Walimex die men hierboven vermeld is toch geschikt

5DII : 810g
              70-200 : 1310g
              85 1.2L : 1026g

Zwaarste 5D2 + 70-200 2.8L = 2kg 120g
              De max.belastbaarheid is 3kg, zou inderdaad moeten stabiel zijn.

Er zijn er waarschijnlijk nog die 3kg aankunnen en stabiel zijn (weegt 2kg dit statief, dus niet van de lichtste). Maar de aankoop is niet voor meteen, was om reeds een idee te hebben.

Lengte 150cm
              Min. hoogte 16cm
              Transportlengte 62cm
              Belastbaarheid 3kg
              Gewicht 2kg

Comment

Had vroeger een goedkoop plastiek prulstatief van Cullmann.
                Heb nu een 055XProB. Geen één wereld van verschil maar tien.

Daarom dit nog even:

" De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs allang vergeten is. " ( CHANTAL HANNES )

.
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
                  Zwaarste 5D2 + 70-200 2.8L = 2kg 120g
                  De max.belastbaarheid is 3kg, zou inderdaad moeten stabiel zijn.

Er zijn er waarschijnlijk nog die 3kg aankunnen en stabiel zijn (weegt 2kg dit statief, dus niet van de lichtste). Maar de aankoop is niet voor meteen, was om reeds een idee te hebben.

Lengte 150cm
                  Min. hoogte 16cm
                  Transportlengte 62cm
                  Belastbaarheid 3kg
                  Gewicht 2kg

Kwa stabiliteit moet je altijd de max belastbaarheid delen door 2 voor een statief en door 3 voor de kop
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik werk zelf helaas ook nog niet met zo'n geweldige combinatie, mijn statief is een Manfrotto 190B en een 486RC2 balhoofd. En als ik die gebruik in combinatie met mijn 5D's en bijv. 100-400L, dan is deze ook zéker nog niet stabiel genoeg. En dan is een 70-200 zeker net zo zwaar of zelfs nog zwaarder dan de 100-400. Bovendien heeft de 486RC2 last van creep, wat vooral bij macrofotografie lastig werkt
                    Ben een statiefhater, daarom ben ik dezelfde weg opgegaan.
                    Als je de poten zo weinig mogelijk openschuift wordt de stabiliteit groter en gaat zo'n lens er nog wel op.
                    Ben van plan ze af te zagen zoals hier:

Creep van balhoofd valt wel mee maar de frictie is slecht te regelen dus let op dat je lens niet naar beneden kiepert.

Comment

Terzijde, blijkbaar verkopen ze het statief dat ik had gekocht toch nog. Dat is dit statief.

Max Belasting 4kg, 5kg voor de kop.

Als de regel hierboven klopt (delen door 2 en 3), kan het wel tekort schieten voor jou gear.
                      Puur theoretisch dan toch.
                      Have fun!
                      EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

De velbon Sherpa 450 R krijgt hier een goeie score en schijnt zeer stabiel te zijn. De 600 heeft iets meer mogelijkheden. Allebei zeer redelijk van prijs.

Comment

Working...
                        X