Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonnekap 50mm en 28mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zonnekap 50mm en 28mm

Beste,

ik heb een 50mm f1.8 en een 28mm F2.8 .
    Deze hebben beide een 52mm draad en ik vroeg me dus af of ik 1 zonnekap kan aanschaffen voor beide lenzen.
    bij de 5Omm wordt de ES 62 aangeboden, voor de 28mm de EW 65 ||, maar kan de ES 62 ook op een 28mm gebruikt worden of omgekeerd?

Mvg,

Svd
    fotografie is een leerproces

Re: zonnekap 50mm en 28mm

Oorspronkelijk geplaatst door svd Bekijk bericht
    Beste,

ik heb een 50mm f1.8 en een 28mm F2.8 .
    Deze hebben beide een 52mm draad en ik vroeg me dus af of ik 1 zonnekap kan aanschaffen voor beide lenzen.
    bij de 5Omm wordt de ES 62 aangeboden, voor de 28mm de EW 65 ||, maar kan de ES 62 ook op een 28mm gebruikt worden of omgekeerd?

Mvg,

Svd
    Als er verschillende zonnekappen voorzien zijn dan wil het zeggen dat je ze niet kan switchen. De focal length van de ene lens is niet hetzelfde als de andere. Het kan zijn dat de zonnekap in beeld komt.
    Ik heb geen ervaring met een 28mm, dus kan het niet met zekerheid zeggen. Maar 'k vrees dat je de zonnekappen appart gaat moeten kopen één voor elk.
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
      Als er verschillende zonnekappen voorzien zijn dan wil het zeggen dat je ze niet kan switchen. De focal length van de ene lens is niet hetzelfde als de andere. Het kan zijn dat de zonnekap in beeld komt.
      Ik heb geen ervaring met een 28mm, dus kan het niet met zekerheid zeggen. Maar 'k vrees dat je de zonnekappen appart gaat moeten kopen één voor elk.
      Je kan gelijk hebben maar waarom zal een zonnekap van bv deze deze aanbieder niet goed zijn voor topic starter zijn lenzen.
      Mijn zonnekap is hoger van rand dan de type die ts aangaf en ik zit tussen de 18 en 105mm?
      En let vooral op de mm die ik aangaf.

Het gaat erom om de juiste type zonnekap te hebben om lens flare te voorkomen.

Er zijn verschillende vormen zonnekappen, in te delen in twee groepen. De ronde zonnekap past bij de vorm van de lens en wordt vaak om esthetische redenen zo gemaakt. Het is echter niet de meest effectieve vorm. Het beeld dat op de sensor valt is namelijk niet rond, maar rechthoekig en bij een ronde zonnekap valt er daardoor altijd nog wat licht in de randen. Daarom werkt een zonnekap met losse bladen/inhammen beter.

@ts Ik zou zeggen koop zo eentje zoal ik aangaf van ebay.
      Never resist temptation or it could go away...
      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

gewoon kijken op de canon website en zien welk zonnekap compatible is.
        Al die kapjes hebben toch een code, zo ben je 100% zeker.
        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
        website: http://www.hung.be
        facebook - Instagram

Comment

compatibiliteit zoals aangegeven door de fabrikant is in dit geval wel wat anders dan of je het op een bepaalde lens kunt gebruiken. Of je een zonnekap op een lens kunt zetten hangt alleen af van de draad. Hoe hij vervolgens presteert hangt af van de (brandpuntsafstand van) de lens. Om flare optimaal te onderdrukken, moet een zonnekap eigenlijk zo lang mogelijk zijn. Uiteraard kan hij ook weer niet te lang zijn ivm vignetering. Kort gezegd is de optimale zonnekap korter bij een kortere brandpuntsafstaand om vignettering te voorkomen. Dit betekent dus dat de zonnekap van een 50mm lens hoogst waarschijnlijk vignetering geeft op een 28mm lens. Andersom kan de kap van de 28mm lens prima gebruikt worden op een 50mm lens zonder vignetering, maar zal dit flare iets minder goed onderdrukken.
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Het zal misschien wel kunnen, maar waarom zou je?. Ik heb voor de 28 mm een zonnekap
            besteld bij Digicamshop.be of zoiets. 12 euro. Geen verzendkosten. Voor dat geld wil ik
            niet eens de moeite doen om telkens als ik van lens wissel ook nog eens de zonnekap te
            verwisselen. Bovendien laat ik ze sowieso er op staan als bescherming voor mijn lens...

Comment

Bedankt voor de reacties,

heb gisteren de 2 standaard kappen gekocht, zal het beste resultaat geven.
              En het is blijkbaar ook niet mogelijk om de EW 65 op de 50MM te gebruiken, deze klikt direct op de lens en niet op de filter draad.

Mvg,

Svd
              fotografie is een leerproces

Comment

Working...
              X