Ik heb mijn 2maand oude Metz Af1-50 in het water later vallen (niet volledig want er zat een plastiek zakje omheen), nu zie ik binnen het glas allemaal kleine druppels, iemand enig idee wat ik hiermee kan doen ?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Flitser in het water
Collapse
X
-
Flitser in het water
Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Mijn bird foto's en urbex foto'sLabels: Geen
-
-
Re: Flitser in het water
lang laten drogen...some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
-
stap 1 -> verwijder zo snel mogelijk de batterijen (dat zal je al wel gedaan hebben)
stap 2 -> de flitser laten drogen, als je die gedeeltelijk zou kunnen open schroeven, dan heb je meer kans dat die snel droogt (garantie heb je toch niet bij waterschade, dan maakt het ook niet uit dat je die uit elkaar hebt geschroefd).
stap 3 -> als de binnenkant van de flitser droog is, dan kan je de batterijen er insteken en hopen dat die nog werkt. Is dat niet het geval, dan zal het waarschijnlijk beter zijn dat je meteen een nieuwe koopt (dat is stap 4), want repareren zal bijna even duur zijn als een nieuwe.
De meeste onderdelen in een flitser kunnen wel tegen een wat hogere temperatuur, je kan het drogen versnellen met een haardroger. Let er wel op dat je die niet te dicht bij houdt, want plastiek kan niet tegen heel hoge temperaturen (halfgeleiders gaan defect bij een temperatuur van meer dan 120°C, maak de printplaat dus ook niet té heet).
Laat alles wel goed afkoelen voor je de batterijen er weer insteekt.
Als er vocht in de condensator(s) is gelopen, dan heb je weinig kans dat de flitser terug werkt, want dat geraakt er bijna niet meer uit.
Test de flitser achteraf alleen met dichtgeschroefde behuizing, dat is wat veiliger als de flitscondensator toch zou ontploffen...http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Batterijen uithalen, goed idee . Die uit mekaar schroeven zie ik niet zitten, ik ga eens met een haardroger proberen.Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Mijn bird foto's en urbex foto's
Comment
-
laat het in ieder geval lang drogen. Ookal lijkt hij droog, wacht er dan nog een dag mee (of 2).
Beter iets te lang hebben gewacht dan dat je bijvoorbeeld kortsluiting veroorzaakt.WillemClassensDesign: Mijn website
Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
Flitsers:HVL-F42AM;
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk berichtBatterijen uithalen, goed idee . Die uit mekaar schroeven zie ik niet zitten, ik ga eens met een haardroger proberen.Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk berichtlaat het in ieder geval lang drogen. Ookal lijkt hij droog, wacht er dan nog een dag mee (of 2).
Beter iets te lang hebben gewacht dan dat je bijvoorbeeld kortsluiting veroorzaakt.Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
"Casu Consulto - Modo Fac"
Comment
-
-
Water op zich is niet onoverkoombaar , gewoon lang genoeg laten drogen zonder batterijen zoals reeds gemeld . Corrosie maakt meer kapot , water is niet altijd een goede geleider of het moet zeer vervuild zijn.
Comment
-
Flitser heeft de val in het water overleefd, heb hem gedurende een week laten drogen en pas getest en alles werkt,Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Comment
-
Heb toch iets gemerkt dat niet goed zit, misschien kan iemand dit bevestigen. Als ik inzoom tot 105mm dan wordt de flitskop vooraan breder en als ik uitzoom tot 18mm dan wordt die smaller. Ik dacht te herinneren dat dit net andersom moest zijn ?Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk berichtHeb toch iets gemerkt dat niet goed zit, misschien kan iemand dit bevestigen. Als ik inzoom tot 105mm dan wordt de flitskop vooraan breder en als ik uitzoom tot 18mm dan wordt die smaller. Ik dacht te herinneren dat dit net andersom moest zijn ?
Bij flitsfoto's is het midden gewoonlijk wel iets lichter, maar als het verschil tussen het midden en de randen heel erg groot is, dan mankeert er iets aan die zoom.
Maar de kans dat die nu net omgekeerd werkt is wel bijzonder klein...http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
maar als het verschil tussen het midden en de randen heel erg groot is, dan mankeert er iets aan die zoom.Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Comment
-
-
zout, rijst of silicazakjes ernaast leggen (niet er op) en dan in gesloten container nachtje laten zitten...
Comment
-
Je hebt dus veel geluk gehad.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Er is blijkbaar toch iets stuk gegaan nl. de batterijen. Volledig opgeladen zijn die na een dag of zo leeg, zonder gebruikt te hebben. Als ik ze in de lader steek geven 3 vd 4 een foutmelding en kan die niet opladen. De batterijen waren nieuwe GP Recyco 2100mAh.Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Comment
Comment