Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tenpa viewfinder magnifier eyepiece 1.36x

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tenpa viewfinder magnifier eyepiece 1.36x

Ik heb een tijdje terug twee (oude) manuele focuslenzen gekocht (Zeiss Planar 50 1.7, C/Y; [Zeiss] aus Jena 135 3.5 M42), om via een adapter op mijn 450D te kunnen gebruiken.

Gemakkelijkheidshalve heb ik er programmeerbare (Optix V5+) adapters op gezet, dus met focusbevestiging, maar nu zou ik ook zelf graag door de zoeker zien waar de scherpte ligt. De zoeker van mijn 450D leent zich daar echter niet echt voor, vandaar dat ik aan het uitkijken ben naar enkele hulpmiddeltjes.

Het matglas vervangen door een Katz-Eye spreekt mij niet echt aan, een hoekzoeker met vergroting ook niet (het beeld door de zoeker is dan niet meer volledig zichtbaar), en zoekerloepjes die opklappen ook niet.

Vandaar dat ik bij de Tenpa terechtkwam:
    hier http://cgi.benl.ebay.be/TENPA-1-36x-...item3a5e790e74

of hier http://cgi.benl.ebay.be/TENPA-1-36x-...item41569303a0

Volgens de weinige reviews die ik vond zou het beeld door de zoeker inderdaad wat groter, en nog volledig zichtbaar zijn (weliswaar met wat vignettering). Het risico bestaat wel natuurlijk dat het lensje voor de LCD-sensor gaat zitten, maar heel problematisch lijkt mij dat niet (ik zou wellicht ook de grote bijgeleverde eyecup niet gebruiken).

Een grote ramp zal het wel niet zijn als het niet echt helpt (kost maar een kleine 35 euro), maar misschien is er iemand die ervaring heeft met het ding ?

Re: Tenpa viewfinder magnifier eyepiece 1.36x

Ik heb met de Tenpa dingetjes geen ervaring. Wel gebruik ik op Nikon D80 en D300 een vergrotend oculair van 1,17 keer (DK-21M). Als brildrager mis ik een beetje randen en hoeken; wil ik volledig zoekerbeeld zien moet ik mijn hoofd wat bewegen. Dat doe ik dan ook; ik kies voor het voordeel van de vergroting.
    Vergrotende hoekzoeker en opklapbaar zoekerloupe is bij Nikon 2x vergroting. Als het nodig is gebruik ik het, ik kan snel terug naar 1x.

De KatzEye matglazen hebben meerdere scherpstelhulpmiddelen zoals deelbeeld, microprisma en matglas, waardoor je sneller handmatig kunt scherpstellen.

Tenslotte is er ook nog de scherpstelindicatie van de camera (groene bolletje).

Groet Hans.

Comment

Bedankt voor de reactie Hans

Ik was ook al de Nikon oculairs tegengekomen (ook de oude van Pentax blijken eventueel met wat aanpassingen vast te maken op een Canon).

Wat mij een beetje weg houd van de Katz-Eye en aanverwanten is de prijs. Eens ik een goede lenzenset bijeengesprokkeld heb, wil ik mijn centjes spenderen aan een full-frame. Ik kijk bij aankoop daarvan dan liever voor een aangepast matglas. Intussen probeer ik na te gaan of manuele focuslenzen iets voor mij zijn (bvb naar aankoop van een Zeiss ZE-lens toe).

De autofocusconfirmatie is nu ook aanwezig via de adapter (kan zelfs aangepast worden aan de lens), maar een betere zoeker lijkt mij een extra'tje waarbij je zelf de teugels meer in handen hebt, en niet gebonden bent aan de autofocuspunten. Als een hulpstuk zoals de Tenpa er bovendien steeds kan blijven opzitten (in tegenstelling tot de opklapvergroters) lijkt mij dat wel iets. Tenminste, als het effectief doet wat het beweert te doen

Comment

Na lange tijd aarzelen dan toch het ding gekocht; bij deze de eerste indrukken bij gebruik met de aus Jena 135 3.5 (getrouwe foto's van de Tenpa zijn te zien bij de ebay-verkopers):

Het hebbeding wordt geleverd in een doosje gevuld met schuim, met uitsparingen voorzien voor de onderdelen. Het kwam dus in perfecte staat aan. Het eigenlijke lensje is bij levering vervat in een rubber ring, bedoeld om tegen het oog te plaatsen en tegelijkertijd om de lens goed in de vatting te kunnen draaien. Die vatting dient vervolgens op de camera geschoven te worden (in mijn geval een 450D). Een tweede, bijgeleverde 'eye cup' is groter (type videocamera), maar bij gebruik merkte ik op dat ik mijn oog verder van de camera hield, en dus het beeld in de zoeker niet meer in zijn geheel kon zien. Je kan natuurlijk rondkijken, maar dat vind ik nogal vervelend. Bij het dichter plaatsen van het oog floept deze eye cup naar achter wat niet de bedoeling is, en bovendien worden op die manier de sensoren voor het uitschakelen van het scherm (zie onder) volledig afdekt.
        Het beeld is, zoals men belooft, inderdaad groter (1.36x volgens Tenpa), wat moet toelaten om beter manueel te focussen (wat mijn reden was tot aankoop). Er is een beetje vignettering op te merken in de hoeken (stoort mij niet), en wat mij betreft is het beeld door de vergroting zo 'crisp' niet meer (maar niet in die mate dat focussen juist moeilijker wordt). Dat laatste is vooral duidelijk bij lichtarme omstandigheden, en heeft wellicht te maken met het matglas in mijn camera dat niet gemaakt werd om vergroot te worden. Bij kleinere diafragma's (vanaf f9) is bovendien de korrelige structuur van het matglas te zien, wat bijdraagt tot een gemis aan scherpte. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit problematisch is, gezien meestal wijdopen scherpgesteld wordt, en bvb voor landschappen een statief en live-view gebruikt kunnen worden.
        Waar ik voor vreesde was het afdekken, door de Tenpa, van de sensoren die het scherm uitschakelen wanneer de camera voor het oog wordt gebracht. Dit bleek geen probleem te zijn, want hoewel ze gedeeltelijk afgedekt zijn (althans bij gebruik van de kleine eye-cup), werken ze nog perfect.

De Tenpa zit nu in ieder geval standaard op mijn camera, en hoewel ik geen spijt heb van de aankoop (kostte rond de 35 euro), denk ik dat het maar echt nuttig wordt voor manueel scherpstellen wanneer tevens gebruik gemaakt wordt van een daartoe ontworpen matglas. Gezien ik wil evolueren naar full-frame (zie vorige post) sta ik niet direct te springen om nog een nieuw matglas in mijn camera te steken, maar intussen is het wel aangenaam om een groter beeld in de zoeker te hebben dat voor zover ik kan oordelen, even helder is als zonder de Tenpa .

Comment

Op mijn back up camera, een Canon 40D, zit standaard een vegrootglaasje van Olympus. Werkt perfect, het zoekerbeeld is veel ruimer.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Wellicht het laatste stukje commentaar in dit topic:

Om het lensje te bevestigen aan de camera moet de eigenlijke lens in een houder geschroefd worden, die op zijn beurt vastklikt op de plaats waar het rubber oculairstuk van Canon normaal komt.
            Precies dit blijkt een zwakke plek in de constructie te zijn, want bij een wandeling is de eigenlijke lens van het oogstuk losgekomen zonder dat ik dit gemerkt heb.

Mocht er dus iemand zelf het ding hebben, een goede raad: kleef de lens in de houder !

Comment

Working...
            X