Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een flister gezocht voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een flister gezocht voor Nikon

    Hoi iedereen,

    Ik lees af en toe bij op dit forum, maar ik ben niet dagelijks aanwezig, dus ben nooit echt op de hoogte van de nieuwste topics.
    Dus excuseer mij als dit de zoveelste dezelfde vraag is...
    Een verwijzing naar dergelijk topic waar informatie op staat is prima hoor.

    Het volgende:
    Ik neem vaak binnenshuis foto's met aanwezig licht.
    Dit zijn vaak foto's van terrarium en aquariumdieren onder kunstmatig licht.
    Dit zorgt vaak voor donkere, onscherpe en onderbelichte foto's... (kheb een Nikon D40 met 18-55 kitlens en Sigma macrolens 70-300 F4-5.6 DG)
    Onlangs kocht ik ook nog een statief van Vanguard.
    Mijn foto's zijn nu iets scherper, maar ik had toch graag eens van die heel mooie lichte en heldere foto's gehad.

    Binnenkort had ik graag enkele mooie babyfoto's genomen, ook binnenshuis.
    Dus ben ik op zoek naar een degelijke externe flitser.
    Mijn budget is heel beperkt (Max. 200 eu) omdat ik maar een beginneling ben en ik zou graag eerst wat meer ervaring op doen met de goedkopere foto-accesoires.
    Mijn oog viel hierbij op:
    Sigma EF-530 DG ST Nikon-D (deze kost +-149 eur)

    Nu was mijn vraag eigelijk:
    Is het in mijn geval een goed idee om te investeren in een externe flitser voor mijn donkere-foto-probleem, of kan ik beter doorsparen voor een degelijke lens dat meer licht opvangt ? Of is er nog iets wat ik kan doen?
    Als jullie mij kunnen doorverwijzen naar een goede website/boek (in groentjes-taal welliswaar...) is dit erg handig!

    Alvast bedankt voor de hulp!

  • #2
    Re: een flister gezocht voor Nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door repstyle Bekijk bericht
    Binnenkort had ik graag enkele mooie babyfoto's genomen, ook binnenshuis.
    Dus ben ik op zoek naar een degelijke externe flitser.
    Mijn budget is heel beperkt (Max. 200 eu) omdat ik maar een beginneling ben en ik zou graag eerst wat meer ervaring op doen met de goedkopere foto-accesoires.
    Mijn oog viel hierbij op:
    Sigma EF-530 DG ST Nikon-D (deze kost +-149 eur)

    Nu was mijn vraag eigelijk:
    Is het in mijn geval een goed idee om te investeren in een externe flitser voor mijn donkere-foto-probleem, of kan ik beter doorsparen voor een degelijke lens dat meer licht opvangt ? Of is er nog iets wat ik kan doen?
    Als jullie mij kunnen doorverwijzen naar een goede website/boek (in groentjes-taal welliswaar...) is dit erg handig!

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Een flits is een hulpmiddel, net zoals een lichtgevoelige lens...

    ik zie 3 opties voor jou...

    1. 35mm AF-S F1.8 lensje voor algemeen binnenhuisgebruik en straatfotografie. Super lensje!
    Dit lensje is een af-s lensje en kan perfect op uw toestel. (vanaf ca. 180€)

    2. 50mm AF-s F1.4G lensje, ideaal voor je baby foto's en ook nuttig voor je terrarium...
    De goedkopere versie, 50mm F1.8 is slechts een AF lens, en daar heb je een focus motor nodig die bij jouw toestel niet aanwezig is. Prijs voor de 50mm F1.4: vanaf ca. 300€

    3. een externe flash, is nuttig om je omgeving op te lichten, let wel, daar moet je meer leren werken, er komen tal van zaken bij kijken, zoals reflectie, bouncen, parameters van belichting...

    aan jou de keuze?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: een flister gezocht voor Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door repstyle Bekijk bericht
      Hoi iedereen,

      Ik lees af en toe bij op dit forum, maar ik ben niet dagelijks aanwezig, dus ben nooit echt op de hoogte van de nieuwste topics.
      Dus excuseer mij als dit de zoveelste dezelfde vraag is...
      Een verwijzing naar dergelijk topic waar informatie op staat is prima hoor.

      Het volgende:
      Ik neem vaak binnenshuis foto's met aanwezig licht.
      Dit zijn vaak foto's van terrarium en aquariumdieren onder kunstmatig licht.
      Dit zorgt vaak voor donkere, onscherpe en onderbelichte foto's... (kheb een Nikon D40 met 18-55 kitlens en Sigma macrolens 70-300 F4-5.6 DG)
      Onlangs kocht ik ook nog een statief van Vanguard.
      Mijn foto's zijn nu iets scherper, maar ik had toch graag eens van die heel mooie lichte en heldere foto's gehad.

      Binnenkort had ik graag enkele mooie babyfoto's genomen, ook binnenshuis.
      Dus ben ik op zoek naar een degelijke externe flitser.
      Mijn budget is heel beperkt (Max. 200 eu) omdat ik maar een beginneling ben en ik zou graag eerst wat meer ervaring op doen met de goedkopere foto-accesoires.
      Mijn oog viel hierbij op:
      Sigma EF-530 DG ST Nikon-D (deze kost +-149 eur)

      Nu was mijn vraag eigelijk:
      Is het in mijn geval een goed idee om te investeren in een externe flitser voor mijn donkere-foto-probleem, of kan ik beter doorsparen voor een degelijke lens dat meer licht opvangt ? Of is er nog iets wat ik kan doen?
      Als jullie mij kunnen doorverwijzen naar een goede website/boek (in groentjes-taal welliswaar...) is dit erg handig!

      Alvast bedankt voor de hulp!
      Ik zou gaan voor één van deze :
      SB400
      Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links


      SB700
      Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links
      Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

      Comment


      • #4
        Re: een flister gezocht voor Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
        Ik zou gaan voor één van deze :
        SB400
        Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links
        zou ik niet doen! ga zeker voor een model waar de kop naar alle richtingen kan draaien, dit heb je nodig om te kunnen bouncen...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: een flister gezocht voor Nikon

          Misschien is dit het overwegen waard ?



          Ships, reeds verkocht.
          Maar tweedehands kan een optie zijn.
          Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

          Comment


          • #6
            Re: een flister gezocht voor Nikon

            Voor binnenhuisfoto's met aanwezig licht op een aps-c: een 1.8/35mm. Deze is eveneens perfect bruikbaar voor leuke babyshots. Extra bijbelichten met een flash is soms handig maar ga dan zeker voor een speedlight met een zwenkbare kop (zodus niet die sb400) en genoeg power zodat je een scene kunt onrechtstreeks kunt oplichten via plafond. Ik heb geen ervaring met Sigma-flitsers en kan je enkel SB600, SB800 of SB900 van nikon aanraden.

            Voor je aquariumbeestjes is noch een snelle lens (f1.4-2.8) vanwege te kleine scherpte-diepte bij open diafragma (visjes zijn lastig in een scherpteveld te houden), noch een speedlight (reflecties op het terrariumglas, te snel verlies van frontale flitskracht en te zwakke spreiding in aquariumwater) een goede oplossing. Om beestjes apart schieten probeer je bij aquariumverlichting (externe lichtbronnen uitschakelen), je macro-objectief en zeer hoge ISO instelling op je toestel. Voor wat extra diepte en kleur zet je je aqua voor het raam tijdens het blauwe avonduurtje. Let wel dat het licht dat langsachter door je aqua komt niet sterker is dan de lampen in je aqua...
            Goede overzichtsresultaten (pano) in een aquarium zal je pas halen met meervoudige belichtingspunten: een glasplaat bovenop het aqua met daarop verschillende speedlights (afhankelijk van de groottevan het aqua) aangestuurd via I-TTL. Aan de voorkant van de aqua wordt de boven-, onder- en zijkanten dan afgedekt met zwart karton om enkel het licht uit en door het aqua te fotograferen; een apart belichte achtergrond (infini) die voor dieptewerking zal zorgen; camera op statief en een standaardlens op f9-F11 (ISO afhankelijk van de nodige sluiter op zich afhankelijk van de beweeglijkheid van de vissen), setup loodrecht op aqua. De camera, objectief en statief heb je al. Maar ik vrees dat een goede belichtingssetup voor je aqua niet binnen je budget valt.

            Comment


            • #7
              Re: een flister gezocht voor Nikon

              Iedereen alvast bedankt voor de aardige uitleg!
              Ik ben al een stuk vooruit geholpen en ik kijk nu eventjes uit naar jullie opgenoemde oplossingen!

              Erg bedankt iedereen!

              Comment

              Working...
              X