Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schoonmaken flitser, schimmel verwijderen, inwéndig.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schoonmaken flitser, schimmel verwijderen, inwéndig.

Het betreft een oudere Metz flitser. Type 20BC4.
    Deze heb ik alweer bijna een jaar terug gekocht voor een klein bedrag. De flitser was namelijk opgeslagen geweest in een toch wat klamme kelderruimte: Er zat schimmel achter het plexiglas.
    Dat heb ik destijds al rap verwijderd met een droge doek en glassex of zoiets.

Ik wil echter ook het inwendige reinigen van sporen van schimmel. Hoe doe ik dat ?
    Ik dacht aan doorspoelen met lampenlie/petroleum, omdat het daarvan bekend is dat het ééncellige organismen doodt.
    Maar .. hoe spoel ik het overtollige weer weg ? Met water ? Terpentine en dan water ? tast de terpentine de electronica dan niet aan (oplossen van platicomhulsel/behuizing)?

Wie heeft zoiets al eens aan de hand gehad ?
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Re: Schoonmaken flitser, schimmel verwijderen, inwéndig.

Ik denk dat schimmelsporen doden een onmogelijke taak is. Deze zitten overal en altijd. Condities zoals voedingsbodem, temperatuur en vochtigheid laten de schimmel groeien. Als er geen zichtbare sporen zijn zou ik zeggen: niets aan doen.
    Ik denk dat kritische delen voor aardolieprodukten zijn isolatierubbers (bv in hoogspanningsdeel), afdichtrubbers van electrolytische condensatoren, teerachtige isolatie in bv transformators.
    Stel dat je de flitser zou dompelen in petroleum en dat je daarna zou spoelen met bv terpentine: welke zekerheid heb je dat je alle sporen hiervan verwijdert, zodat je flitser niet door warmteontwikkeling spontaan vlamvat?

Persoonlijk zou ik geschimmelde spullen weggooien.

Groet Hans.

Comment

De beste schimmelbestrijder is Eau de Javel (natriumhypochloriet). Misschien lukt het hiermee.
      Pas wel op : flitsers gebruiken superhoge voltages,.

Nerdi
      Last edited by Nerdifant; 10 februari 2011, 01:41.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Petrolium en zo zou ik niet doen hoor.

Gewoon met een droge verfborstel tussen de componenten wat vegen en met een stofzuiger de boel opzuigen.

Voor optics en behuizing binnen en buiten kan je een goed kuismiddel kopen in de Lidl "Hygienespray" op basis van alcohol op spuitbus. maakt vuil goed los maar dood ook bacterieen, schimmels, virusen.

Zorgen dat de electronica mooi zuiver en DROOG is voordat je terug gaat monteren.

Voordat je aan de electronica komt met je handen, ZEKER de batterijen er uit halen want je kan een schok krijgen tot 400 volt!
        Best als je die nogmaar net getest hebt, de flits laden ontladen door em een tijd ter zijde laten liggen zonder batterijen in.

Comment

Ik weet niet of het schimmeldodend is, maar electronica kan je perfect wassen of spoelen met Isopropanol alcohol, het werkt ook antistatisch en is wateroplossend daarna in een oventje leggen op pakweg een graad of 40 om volledig uit te drogen.

Maar pas op, als het oudere electronica bevat, dan kan het zijn dat er nog papiergewikkelde condensatoren inzitten, dan zou ik het ook niet riskeren, eerlijk gezegd, ik zou hem ook richting containerpark verwijzen, tegenwoordig koop je reeds een Nikon SB24-25-26-80 enz. voor een prik, en deze zijn stukken beter.

Comment

Ik zou er ook niet aan beginnen.
            Oude condensatoren, oxidatie, schimmel, hoogspanning, brrr...
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
              Het betreft een oudere Metz flitser. Type 20BC4.
              je kan die tweedehands kopen aan pakweg 10€...

hoeveel kosten je schimmelwerende producten?

waar wil je hem voor gebruiken? Een YN460 II, splinternieuw flash kost je nog geen 35€, en die is vele malen krachtiger en functioneler...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                je kan die tweedehands kopen aan pakweg 10€...

hoeveel kosten je schimmelwerende producten?

waar wil je hem voor gebruiken? Een YN460 II, splinternieuw flash kost je nog geen 35€, en die is vele malen krachtiger en functioneler...
                Ik wil hem gebruiken, met een 2de, voor macrofotografie.
                Ik heb 2 neigkopjes, een splitter, en genoeg kabel, om dat te laten aansturen met een slave-unit. Dat geeft dus een belichting van 2, of 3 kanten.
                De bedoeling is het het gebruiken met een mamiya 645 Pro, en met een digitale pentax camera (K100D, maar dan zéker met de slave-unit ).

P.S.
                Isopropylalcohol heb ik in huis , en t andere spul zal ook zo duur niet zijn.
                Het ding kostte me meen ik € 5
                Al maanden geen batterijen in gehad, dus een schok oplopen zal denk ik niet gebeuren.
                Maar .. MD40 (dat heb ik namelijk ook wel in huis) ?
                Last edited by JohnB; 10 februari 2011, 13:25.
                Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                  P.S.
                  Isopropylalcohol heb ik in huis , en t andere spul zal ook zo duur niet zijn.
                  Het ding kostte me meen ik € 5
                  en wat je in huis hebt is gratis? ik kom af!

koop er nog ééntje van 5€...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    en wat je in huis hebt is gratis? ik kom af!

koop er nog ééntje van 5€...
                    Nee, wat ik in huis heb, hoef ik niet speciaal aan te schaffen.
                    En een nieuwe flitser kopen (laat staan 2) ... dat laten de financiën helaas niet toe.
                    Dus is repareren, of inderdaad maar weggooien.
                    In ieder geval wordt het welapart bewaard van andere apparatuur, waar geen probleem mee is, en dat beter is bewaard geweest.

Comment

MD40 ken ik niet, WD-40 is op dezelfde lijn als petroleum/terpentine/olie.
                      Als ik zou willen schoonmaken zou ik een borstelbeurt met isopropylalcohol of brandspiritus proberen.
                      De alcohol vervliegt vrij snel, zeker als je droogt op bv de verwarming. Het is ook wateroplosbaar, maar dat moet je dan langer drogen.
                      Sluit vooraf de contacten van de flitscondensator kort met een geďsoleerde schroevendraaier.

Groet Hans.

Comment

Working...
                      X