Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmeter

    Ik denk eraan om een lichtmeter te kopen, maar ken er eigenlijk niks van.
    Ik heb nu een Nikon D40 met een aantal lenzen, waaronder een 50 mm.
    De D40 heeft geen motortje, de 50mm lens ook niet, dus moet ik alles manueel instellen.
    Geen probleem, maar een lichtmeter lijkt me in dit geval wel nuttig. Of ben ik mis?
    Wat voor lichtmeter raden jullie aan?
    Nikon

  • #2
    Re: lichtmeter

    Dat motorke dat de Nikon niet heeft, da's een scherpstelmotor. De autofocus gebeurt in dit geval met een kleine schroef. Het diafragma wordt bedient met een actuator (een soort hefboom) dat met een electromagneet verbonden is.
    Met je lichtmeter zal je dat motorke niet vervangen. Een lichtmeter meet de belichting en geeft je een aanduiding "bij de gemeten helderheid gebruik je bij een sluitertijd van 1/250 een opening van f/3.5".
    Een lichtmeter kan gebruikt worden om de contrast van een foto te schatten (deel in de zon/deel in de schaduw), meer dan om de belichting in te stellen. Je kan hem gebruiken om het gereflekteerd licht te meten (dan werkt ie zoals de lichtmeter in het fototoestel zelf) of om het invallend licht te meten (wat de ingebouwde lichtmeter niet kan).

    Voor normaal gebruik is een lichtmeter overkill, zeker als je zegt dat je er niets van kent.
    Het kan in de studio gebruikt worden om de opening in te stellen, maar echt noodzakelijk is dit niet: na een paar tests weet je ongeveer hoe sterk je flitsers werken en welke opening je best gebruikt.
    Meer uitleg http://pics.idemdito.org/funkties/lichtmeter.htm
    Last edited by mdoigny; 5 februari 2011, 16:29.
    Marc Doigny | Portretfotografie

    Comment


    • #3
      Re: lichtmeter

      Oorspronkelijk geplaatst door olcha Bekijk bericht
      De D40 heeft geen motortje, de 50mm lens ook niet, dus moet ik alles manueel instellen.
      Geen probleem, maar een lichtmeter lijkt me in dit geval wel nuttig. Of ben ik mis?
      je bent mis! Lichtmeeting werkt wel met de D40 gecombineerd met de 50mm, enkel scherpstelling is manueel... dus je hebt geen lichtmeter nodig, eerder een lintmeter...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: lichtmeter

        Lichtmeting werkt inderdaad gewoon op de D40, maar bedoelt TS mogelijk om een externe lichtmeter aan te schaffen voor bijv. studiowerk?
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: lichtmeter

          Ik gebruik ook nog regelmatig een lichtmeter (Sekonic 758), maar in vele gevallen kun je best zonder.
          Deels door ervaring en deels ook omdat de ingebouwde lichtmeter (ook in je D40) vrij behoorlijk werken. Enkele testshots en het histogram een nakijken kan al veel helpen.
          Wens je specifiek te werken op invallend licht of je flashes balanceren tov ander licht dan is de externe lichtmeter een goed hulpmiddel.
          Maar alle middelen zijn maar zo goed als de kennis van de gebruiker - je kan natuurlijk alles leren en er heel prachtige resultaten mee verkrijgen. Een goeie multifunctionele lichtmeter kost ook wel wat geld. Dus goed overwegen vooraleer te investeren.
          Gossens en Sekonic hebben zeer goeie lichtmeters
          Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #6
            Re: lichtmeter

            Bedankt voor de info. Ga er toch eens op rondkijken.
            Nooit te oud om bij te leren!
            Nikon

            Comment

            Working...
            X