Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor cleaning - merk keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sensor cleaning - merk keuze

Heb in de vele topics die hier reeds over verschenen zijn de keuze gemaakt om met swabs mijn sensor te reinigen maar zit nog met enkele vraagjes;

- de visible dust swabs zijn veel goedkoper dan die van eclipse. Is er een verschil tussen
    deze twee?
    - Kan men de swabs van visible dust combineren met de vloeistof van eclipse?
    - Is zo een swab herbruikbaar of moet men telkens een nieuwe gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties.
    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

Re: sensor cleaning - merk keuze

Ben je zeker ?

Niet om moeilijk te doen of zo, maar de 3M tape (Scotch Magic - groene doosjes) is ongelooflijk handig en efficient... en kost twee keer niks
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Heb daar inderdaad ook veel over gelezen maar heb daar eigenlijk wat schrik van. (van die swabs ook eigenlijk).
      Zou dat eigenlijk eerst wel eens willen zien vooraleer ik daar zelf aan begin maar ik denk niet dat ze dat in een winkel willen doen met die tape.
      Heb nog nooit mijn sensor moeten reinigen maar die van de a700 die ik vorige week gekocht heb ziet verschrikkelijk vuil en denk daarom om voor de swabs te gaan.

Comment

Al van de artic butterfly gehoord? Zoek eens via de zoekfunctie. Vorige maand nog een vlek zo groot als een vlieg op mijn foto'swas direct opgelost.
        Reinig enkel nat als 't echt niet anders kan met sensor swabs en eclipse2, maar is zelden nodig. De AB is meestal voldoende...
        Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RBOOM Bekijk bericht
          Heb daar inderdaad ook veel over gelezen maar heb daar eigenlijk wat schrik van. (van die swabs ook eigenlijk).
          Eigenlijk heel simpel hoor. Gewoon de tape op de sensor plaatsen, zachtjes er van af halen, en herdoen indien nog niet helemaal zuiver.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

die artic butterfly heb ik ook over gelezen maar als het dan niet lukt moet ik toch de swabs nog kopen en dan zit ik met een dubbele aankoop. Of zie ik dit weer verkeerd?

Comment

K2 is daar weer met zijn plakband zunne
              Op een dag zal er es een zijn AA filter breken e en staan ze aan jou deur hoor.
              Ik weet da het werkt, maar laat da over aan mensen die van techniek goed weten waar ze mee bezig zijn.

Voor averidge-joe beter de borstel aanbevelen man.
              98% van de keren is het daarmee opgelost.

98% van de keren gaat het dus om stofdeeltjes die electrostatisch aan je sensor "hangen".

1% gaat het om vetten/olie uit het camerahuis zelf (smering van onderdelen die rondvliegt)
              Die moet je nat met Eclipse wegnemen.

1% gaat het om "diversen" zoals pollen, schimmels, bacterieen en weet ik wat nog allemaal. Die kunnen afhankelijk van omstandigheden in 1 van de twee bovenstaande gevallen gezet worden.

Best is om een borsteltje te kopen van ArcticButterfly (kost wel wat hoor )
              En kijk of je het daarmee al niet goed krijgt.
              Is droog, snel en goed

Krijg je het daarmee niet proper (vlek, streep of spot blijft zitten op zijn plaats) gebruik dan pas Eclipse en swabs.

Eclipse2 bestaat niet meer. is uit de productie genomen omdat gewoon Eclipse geen problemen geeft op AA filters (dat was de reden van bestaan van Eclipse2)

Eclipse zelf is gewoon Methanol grade pro analyse (in mensentaal: zeer zuivere methanol voor labo onderzoeken)
              Die vloeistof kan je gebruiken op alle swabs. Gebruik zeker GEEN methanol uit de drogistwinkel gemaakt voor vuurtjes of kuisen van kristallen of zo!!! (je zou wa meemaken LOL, direct vlekken zoveel je wil dan)

PS: Methanol is gekend om water uit de lucht te onttrekken (zeeeeeer snel trouwens !!)
              Je moet geen 5 minuten bezig zijn ermee of je swab hangt al vol waterdruppels en die slaan dan neer op je sensor.
              Dus kwestie van efficient en snel werken.

Doch gebruik het niet als het niet nodig is.

- Camera klaar zetten met spiegel open
              - neem verse swab
              - 2 a 3 druppels Eclipse op de top van je swab doen
              - flesje eclipse goed dicht doen (die tijd die je hier aan spendeerd is genoeg om de vloeistof mooi te laten intrekken in je swab)
              - direct 1 veeg naar rechts over sensor, 1 veeg naar links en stoppen
              - camera off
              - swap is voor de vuilbak
              - test camera

zijn er nog stofjes op de sensor? gebruik dan eerst terug articbutterfly

De swab is na 1 beurt weg te smijten trouwens, dus als het opnieuw moet, dan neem je nieuwe swab.

Conclusie:
              Je koopt eerst het borsteltje, daarmee ben je normaal voor de eerste jaren zoet.
              Is de vlek hardnekkig koop dan Eclipse en Swabs erbij.

Reken er op dat de eerste keer je moest met swabs werken, je waarschijnlijk 3 tot 5 swabs zal nodig hebben om de handeling te oefenen.

PS2: Swabs kopen op maat van je sensor !!

Comment

Hallo Xafke,

ook ik ben wel een beetje "plakbandfan"...
                Maar u hebt een reinigingsproces duidelijk en in gewone taal getikt.
                Daar kunnen er velen van leren.
                ... ook ik ...
                Wellicht dat ik zo'n borsteltje en swaps ook eens een keer ga proberen.
                Ik kan niet tegen iets zijn als ik niet weet wat het precies is (ook niet voor, overigens...).

Groet.
                Adrie

Comment

Bedankt voor de klaar en duidelijke uitleg.
                  Bij fotokonijnenberg hebben ze een visible dust HDF sensor brush voor 34,95 als vervanging voor de duurdere arctic butterfly.
                  Is dit ook voldoende?

De droge reiniging lijkt op het eerste zicht veiliger maar als dit niet lukt moet je toch nog nat reinigen en ben je toch direct wat eurootjes kwijt

Comment

Xhafke is daar weer met zijn op niets gebaseerde angsthazerij zunne.
                    Ik gebruik (de veel te dure) VisibleDust Butterfly wanneer het losse stofjes zijn, ook gebruikte ik de veel te dure natte Ecilpse methode met die papier omwikkelde ijsco lepeltjes wanneer er plakkerige pollen verwijderd moesten worden.
                    Maar het meest succesvol al jarenlang de 3M tape (Scotch Magic ) methode.

Comment

Working...
                    X