Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Nog nooit gedaan, nog nooit gezien, en niet van plan. (monopod he, concertfotografie voldoende :-))
Het hangt misschien wel wat af van het type concert natuurlijk. Wanneer je in't sportpaleis vanaf een balkon moet fotograferen, is een stevige tele een een monopod misschien wel handig.
Als er al een frontstage is waartoe je toegang hebt, kan ik me al niet inbeelden dat het handig is om daar met een monopod rond te lopen. Je bent ook beperkter om je camera te kantelen en draaien in allerlei hoeken, en da's voor concertfotografie toch wel vaak een vereiste.
Meestal is er zelfs geen frontstage (AB, Vooruit, Handelsbeurs...) en dan zie ik je al helemaal niet met een monopod door het publiek laveren.
Boven alles, een IS of een monopod kunnen enkel je eigen trillingen minimaliseren. De beweging van de artiest kan je niet onderuit. Om een bewegende artiest scherp te houden zal je toch wel snel 1/60 nodig hebben, en da's met een 70mm lens ruim voldoende om zonder statief of IS uit de hand te trekken.
Hoge ISO-capaciteiten en grote diafragma-openingen zijn (naast creativiteit) het belangrijkste voor concert-fotografie. (en ervaring om op de maat van de muziek mee te "pannen" met de artiest )
Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L
Wel ... ik heb al op enkele concerten mijn monopod gebruikt (precies wegens een gebrek aan gestabiliseerde lenzen en een wat minder vaste hand na verloop van tijd)). Nog nooit problemen mee gehad ivm. security en/of publiek. Handig als ik met een 70-200mm lens, noodgedwongen soms vanop enige afstand van het podium, niet het gehele concert het gewicht van het toestel + batterijpack + tele moet torsen.
Op de monopod gebruik ik een balhoofd. Manoeuvreren doe ik door voorover-/achteroverkantelen van de monopod (en soms zet ik het balhoofd 'een klein beetje los').
Guy
Nota: ik werk met een D200 en wil bij voorkeur niet boven de 800 ISO instellen vanwege ruis.
Vorige week foto's van I Like Trains in de Rotonde van de Botanique genomen vanop de eerste rij van t publiek. Ik had bij manier van spreken nog geen plaats om mijn zakdoek uit mijn broek te halen, laat staan een monopod mee te sleuren.
Zeer zeker dat je een monopod af en toe gebruikt. Als je vanaf de front of house moet shooten in het sportpaleis bv en je een 400 ofzo bij hebt dan is het altijd handig ;-) maar dit is dan ook het enige moment dat ik er eentje gebruik.
Het Sportpaleis zou ik nog niet willen doen, ik moet ook van de muziek kunnen genieten, en de muziek van de bands die daar komen is niet echt mijn ding.
Comment