Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statiefadvies voor trekking: GT1550T versus GT1541mountaineer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• statiefadvies voor trekking: GT1550T versus GT1541mountaineer

Ik gebruik momenteel een Gitzo GT3541LS Systematic met RSS BH55 balhoofd, maar ik zou nog een lichtgewicht en compact statief willen aanschaffen dat ik kan meenemen op een trektocht (deels met de rugzak) naar Patagonia.

Belangrijk is dat het compact op te vouwen is (niet meer dan 45-50 cm en met balhoofd max 1.5 kg). Het moet een Nikon D700 kunnen dragen (met L-bracket en zonder verticale grip) met lenzen.

Ik zal vermoedelijk mijn 35 mm F/1.4 AFS, een 50 mm F/1.4 AFS, een gemodificeerde Leica 35-70F/4 en een Nikkor 70-200 AFS of Leica APO 180 F/2.8 (afhankelijk van het feit of de Leica APO 180 verkocht is of niet) meenemen.
    Het statief zou dus (eerder occasioneel) een D700+70-200AFS moeten kunnen dragen. Ik gebruik mijn statief allen voor landschapsfotografie en gebruik dan toch eerder zelden de telelenzen en indien het het geval is heb ik nog de VR op de 70-200 en zullen de sluitertijden toch vaak vrij kort zijn (ik zie me niet een foto nemen van een waterval op 4 seconden op 200 mm).

Er moet een duidelijk verschil zijn met mijn GT3541LS anders lijkt het mij weinig zinvol om iets extra te kopen.

Ik twijfel nog tussen de volgende mogelijkheden:

- Gitzo GT1550T
    Dit is super compact (Dit is echt wel een duidelijk verschil met mijn GT3541LS.) en kan in principe 4.5 kg aan, op voorwaarde dat ik het balhoofd verwissel met een dat meer kan dragen. Iemand een tip daar? Ik dacht aan de Markins Q3, maar misschien is een balhoofd van RSS (vindt ik wel goed) of Arca beter? Ik wil zowieso een quick release (zonder schroef) en heb een RSS L-bracket die erin moet passen.

- Gitzo mountaineer series GT1541 (dus niet de traveler). Hiervan zou ik de centrumkolom verwijderen en een Kirk basis plaat op moneteren. Dit is vermoedelijk een heel stuk stabieler maar ook weer een stuk groter om mee te nemen (wel niet zoveel zwaarder).Welk balhoofd raden jullie me hier aan om toch licht en goed te zijn?

Ik heb een lichte voorkeur voor de 1550T (minder stabiel maar compact) over de GT1541 (al heel stabiel, maar minder compact en al meer in het vaarwater van mijn ander statief), maar is dit echt wel een goed statief?

Zou het fijn vinden om jullie ervaringen te kennen.

Peter

Re: statiefadvies voor trekking: GT1550T versus GT1541mountaineer

even onder de aandacht brengen

Comment

http://titanium.gitzo.com/#
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

Comment

Hallo,

ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn gewoon statief is een 055 Magfiber van Manfrotto en is met kop eigenlijk alleen maar comfortabel mee te nemen met de auto.
        Bij trektochten met rugzak zal het comfort van een vederlicht statief niet zoveel schelen als u al die lenzen meeneemt. Ik zou eerder voor de rugzaktocht een G10 of zo met ministatiefje meenemen. Heb je al eens gekeken hoeveel gerief er mee moet op de rug zonder fotomateriaal?
        Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Working...
        X