Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits met 'stroboscoop' effect?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flits met 'stroboscoop' effect?

Hallo

Onlangs heb ik mijn oog laten vallen op de Holgon flash, een speeltje van Lomography dat het mogelijk maakt om bewegingen vast te leggen op een foto door meerdere keren te flitsen terwijl de camera in Bulb mode staat.
    Een linkje naar de mini-site van de bewuste flash met meer informatie en voorbeelden;
    http://microsites.lomography.com/holgon/
    Na even op zoeken bleek dat de Canon Speedlite 580EX II een soortgelijke functie bevat.
    Nu zou ik graag experimenteren met dit effect maar vertrouw ik die Holgon niet volledig, het veelvuldig flitsen zou enkel werken bij Holga camera's en de flits zou mogelijks de elektronica in je camera kunnen beschadigen. Aangezien dit om een effect gaat dat ik maar sporadisch zou gebruiken vind ik de 580EX II veel te duur.
    Heeft iemand van jullie ervaring met de Holgon flash of kent er iemand een flash met een soortgelijk effect voor een interessante prijs?

PS; de flits zou zijn trucje moeten uitvoeren op een Canon 500D.

Alvast bedankt.

Re: Flits met 'stroboscoop' effect?

Zoals u het beschrijft is dat met iedere flits uit te voeren, op voorwaarde dat U ze los van de camera gebruikt en de flits zelf manueel doet flitsen, dat kan best gebeuren met een radio trigger terwijl de flits op statief staat. Dit is echter geen stroboscopisch flitsen maar gewoon een aantal flitsen terwijl de sluiter van de camera openstaat.

Voor echt strobo is de 580 perfect, misschien kan je der is eentje huren.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik zou toch kiezen voor een merkeigen flits, maar vergeet niet meervoudig flitsen is een techniek op zich, die toch wat ervaring vereist.

Comment

Bedankt voor de snelle reactie!

Dus als ik het goed begrijp (Ik ben helemaal niet thuis in de flitswereld.) staat mijn flits (eender welke) los op een statief en klik ik op een op een knopje telkens ik wil dat mijn flits 'flitst'?
        Zo'n trigger blijkt, na een zeer snelle zoekronde, tussen de 50 en de 200 euro te kosten. Of heb ik het foute opgezocht? Verder is dit systeem, in mijn geval, slechts in beperkte mate bruikbaar, zo is het niet mogelijk om je statief ten midden van een fuifzaal neer te planten.
        Nu is mijn vraag of ik een flits niet manueel kan bedienen terwijl ik (of iemand anders) hem in mijn hand hou en op het knopje duw (als mijn idee over 'het knopje' al klopt) via een flitskabel of zo...

Ideaal zou natuurlijk de 580 zijn. Maar om deze, misschien wel een paar keer, te huren betaal je waarschijnlijk al snel meer dan het kost om zo'n Holgon te kopen. Die kost iets van een 50 euro. Maar dan ben ik wel niet zeker of hij het zal doen op mijn 500D en of hij hem al dan niet naar de vaantjes zal helpen.

Nogmaals bedankt voor de hulp,
        Donk

Comment

Een 580 huren zal plus minus 15 euro per dag kosten.

MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ik zou toch kiezen voor een merkeigen flits, maar vergeet niet meervoudig flitsen is een techniek op zich, die toch wat ervaring vereist.
            Bedankt voor je reactie,
            het probleem is een beetje dat mijn flits-interesse zich momenteel beperkt tot dat ene sporadische effect. Als dan blijkt dat het toch niet mijn ding is dat flitsen, of als ik het niet onder de knie krijg dan zit ik daar met mijn peperdure Canon flitser. Daarom ik op zoek ga naar een goedkoper alternatief. Moest ik zeker zijn van die Holgon dan kocht ik hem, want het lijkt me toch gewoon een leuk ding.

Comment

lijkt me zelfs voor die prijs te duur...

wat doet die flash? elke halve seconde een flash uitsturen aan vol vermogen...
              d'r is nieks aan te regelen... noch de sterkte van de output noch de frequentie van de flashes...
              daar kan je zelfs veel beter een stroboscoop van een dancing voor gebruiken...

je kan veel beter in een merkeigen flash investeren die ook als gewone flash te gebruiken valt...

of zelfs tweede hands een nikon SB24 voor 50€ op de kop tikken die dat ook kan... maar dan volledig regelbaar!!
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Een Metz 58-AF2 heeft deze functie ook, kost iets minder als de Canon.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Donk Bekijk bericht
                  ........ dan zit ik daar met mijn peperdure Canon flitser. Daarom ik op zoek ga naar een goedkoper alternatief. Moest ik zeker zijn van die Holgon dan kocht ik hem, want het lijkt me toch gewoon een leuk ding.
                  Mijns inziens kun je beter uitgaan van goed gereedschap, met fatsoenlijke instelmogelijkheden. De Canon heeft meer in huis dan alleen stroboscopisch flitsen. Misschien ga je ook nog van die andere mogelijkheden gebruik maken.

Mocht blijken dat stroboscopisch flitsen tegenvalt of niet je ding is, kun je 'm toch altijd weer verkopen.

Groet Hans.

Comment

Working...
                  X