Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van filters tegenwoordig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik van filters tegenwoordig

Hoi,

Ik vraag mij eigenlijk een en ander af over het al dan niet gebruiken van filters, filtersystemen of het toepassen van filters enkel tijdens de digitale nabewerking van foto's.
    Aangezien de kostprijs van één filter met diameter 77mm al gauw tussen de 50 a 100 honderd euro ligt. Voor een polarisatiefilter eigenlijk nog een pak duurder.

Voor zwart-wit fotografie bijvoorbeeld, hebben we het dan over een polarisatiefilter, een verloopfilter, een grijsfilter, een geel filter, een roodfilter, noem maar op, alle filters die ik in photoshop of zelfs op de camera digitaal kan toepassen.
    Hoe nuttig is het om alsnog echte filters aan te kopen? Wordt dat in de praktijk, onder de (semi-)professionelen nog gebruikt? zo ja, of neen, waarom dan wel of niet?

Uit sommige artikels blijkt dat filters wel degelijk een verschil uitmaken, enfin, eigenlijk zou ik hier graag mee experimenteren, maar aangezien het toch dure dingen zijn,.. graag eens jullie mening, praktische ervaring en/of (eventuele, aankoop)tips.

Alvast bedankt!
    Last edited by Galileo; 8 januari 2011, 23:10. Reden: schrijffoutjes :)
    "Why fake it, when you can create it"

Re: Gebruik van filters tegenwoordig

De enige filters die ik gebruik zijn de polarisatiefilter en m'n ND110 ND filter. Het effect wat ik met deze filters kan creëren kan ik niet met photoshop nabootsen. Dus heeft het wel degelijk zin om deze filters te gebruiken
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Polarisatiefilter kan je soms niet zonder, effect kan je nooit in PS nabootsen.
      Schiet maar eens een plaatje van je auto in de zon het zit er dik in dat je zelf ook op de foto staat als reflectie in de ramen.
      Of wolken mooi op je landschap krijgen kan je best met een ND verloop filtertje doen toch. Heb je veel meer dynamish bereik van je camera over om detail mee te pakken die je anders verliest door highlights of donker partijen in het veld die totaal onderdruk zijn door de lichtmeting.
      Persoonlijk vind ik dat voor goed z/w kleurfilters beter effect hebben maar anderen zijn het mss niet met me eens, dus laat ik dat nog open.

UV filter kan je laten vallen allesins, die heeft geen enkel nut meer op DSLR.

Comment

Een CP, ND grijs en ND grijs verloopfilter zijn voor sommigen onmisbaar. Kleurfilters kunnen gesimuleerd worden in nabewerking maar als je niet graag aan de computer zit of je je foto's recht van je camera naar de printer wil sturen, zijn ze natuurlijk nog altijd nuttig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Polarisatiefilter kan je soms niet zonder, effect kan je nooit in PS nabootsen.
          Schiet maar eens een plaatje van je auto in de zon het zit er dik in dat je zelf ook op de foto staat als reflectie in de ramen.
          Of wolken mooi op je landschap krijgen kan je best met een ND verloop filtertje doen toch. Heb je veel meer dynamish bereik van je camera over om detail mee te pakken die je anders verliest door highlights of donker partijen in het veld die totaal onderdruk zijn door de lichtmeting.
          Persoonlijk vind ik dat voor goed z/w kleurfilters beter effect hebben maar anderen zijn het mss niet met me eens, dus laat ik dat nog open.

UV filter kan je laten vallen allesins, die heeft geen enkel nut meer op DSLR.
          Reflectie wegwerken gaat niet in PS, maar de lucht blauwer of donkerder maken of de kleuren verzadigen gaat wel. Ik twijfel zelf over aankoop van ND grads maar met bracketing weet ik niet of die nog nodig zijn. Zelfs zonder bracketing kun je in CS5 makkelijk belichting selectief aanpassen. Voor de prijs van een setje ND grads koop je een statief en dat lijkt toch nuttiger.
          Last edited by Hocus Focus; 9 januari 2011, 12:53.

Comment

Een polarisatiefilter blijft nog steeds handig dus. Ik denk dat bracketing inderdaad het gebruik van grads opheft ? .. ik zou het moeten kunnen zien eigenlijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
              Een polarisatiefilter blijft nog steeds handig dus. Ik denk dat bracketing inderdaad het gebruik van grads opheft ? .. ik zou het moeten kunnen zien eigenlijk
              Probeer eens zelf uit: adjustments -> highlights/shadows. Onder extra options verhoog je de radius totdat het melkachtige effect verdwijnt. Da's maar één optie zonder bracketing. Werkt prima voor mij.

Passen ND grads zo goed dat je nadien niet moet nabewerken? Het lijkt mij logisch dat de filter zelden precies met de horizon zal verlopen, ofdat je niet altijd een rechte scheiding hebt, en dan is nabewerking nog steeds nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                ....
                Passen ND grads zo goed dat je nadien niet moet nabewerken? Het lijkt mij logisch dat de filter zelden precies met de horizon zal verlopen, ofdat je niet altijd een rechte scheiding hebt, en dan is nabewerking nog steeds nodig.
                Je hebt ND grads met harde of met zachte overgang.
                Als je landschap behoorlijk krom is aan de horizon ben je beter met een zachte.
                Is de horizon redelijk dan is een harde beter.

Het is niet zo dat je een lijn op je foto ziet heh

Je kan ook spelen met de afstand tot je lens.
                Zo word de overgang iets zachter/harder naar gelang het slotje waar je de filter steekt.

Bijwerken nadien om "doorschieters" weer recht te trekken is nog nodig.
                Bv electriekpaal, muren/gebouwen, standbeelden,...
                Het groot voordeel met ND grads is dat je camera zijn dynamisch bereik houd.
                Het idee is dat je het veel te felle licht wegduwd en dan later foutjes gaat terug halen.

Je zal dus zowiezo in alle gevallen moeten bijsturen nog, of je nu werkt met bracketing, grads of niets.
                Is de overbelichting niet TE in de lucht of zaten er toevallig zwaar wolken dan heb je voldoende aan software.
                Gaat het om een paar streepjes wolk op een knalhelder-middag-zomer-zon, dan krijg je met software die wolkjes nooit goed terug. Daar heb je de ND grad nodig.
                Zijn er geen bewegende zaken in de scene dan is bracketing beste optie omdat je het dynamisch bereik gewoon kan vergroten.

Veel is ook afhankelijk van je voorgrond welke keuze je gaat maken.

Het is dus een en-en en niet of-of verhaal

En hopelijk maken ze binnenkort een sensor met een dynamisch bereik van ev30 of zo Dan kan heel de meuk het stort op alhoewel je nog steeds een pol flter zal nodig hebben

Comment

Ik zelf gebruik zelden een filter, staat een neutrale op voor bescherming maar dat's it. Alhoewel ik in de bergen al eens een UV durf te gebruiken.

Mijn echtgenote gebruikt ze "voor de fun" (infrarood) en als ze nog eens haar nikkormat bovenhaald
                  Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Probeer eens zelf uit: adjustments -> highlights/shadows. Onder extra options verhoog je de radius totdat het melkachtige effect verdwijnt. Da's maar één optie zonder bracketing. Werkt prima voor mij.

Ik heb had het hier eigenlijk over het resultaat van die voorzet-filters, ter vergelijking

Comment

Hier een plug-in van Tiffen voor Photoshop:
                      http://www.tiffen.com/dfx_v2_home.html

Het voordeel is dat de resultaten "vergelijkbaar" zijn met echte filters en ze niet gebonden zijn
                      aan de filtermaat van je lens.
                      Ook nog dat als je een echt filter gebruikt, je niet meer terug kan, met deze plug-in filters wel.

Groeten,
                      Eric

Comment

Wat je bij de opname kan goed doen, hoef je achteraf niet meer te corrigeren. Minder tijd achter het scherm = meer tijd om te fotograferen. Je ritme van fotografie verlaagt, en dat is voor de meesten een schone deugd.
                        Gebruik dus filters wanneer je die denkt nodig te hebben.

Dit is natuurlijk enkel van toepassing als je van tevoren een idee hebt welk beeld je wil verkrijgen.

G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Wat je bij de opname kan goed doen, hoef je achteraf niet meer te corrigeren. Minder tijd achter het scherm = meer tijd om te fotograferen. Je ritme van fotografie verlaagt, en dat is voor de meesten een schone deugd.
                          Gebruik dus filters wanneer je die denkt nodig te hebben.

Dit is natuurlijk enkel van toepassing als je van tevoren een idee hebt welk beeld je wil verkrijgen.

G
                          Wat Geert zegt is min of meer wat ik ook kan afleiden uit de verschillende artikels die ik ondertussen heb opgezocht. 'Een paar minuten extra werk in het veld, verbetert je foto's en bespaart je uren werk in de digitale doka' (Photodigitaal-special zwart wit fotografie)

wat ik tussendoor kan besluiten:
                          Een polarisatiefilter is voorlopig nog steeds onvervangbaar, plug-in filters zijn een handig alternatief maar dat resulteert dan weer in meer tijd nodig voor de nabewerking. En in sommige situaties blijven filters dus onmisbaar. Bracketing en achteraf werken met lagen is een optie, maar waarom niet meteen een goede foto maken. Daarbij komt kennis van de theorie altijd van pas, kent iemand toevallig goede handboeken of alternatieven waar het gebruik van filters (voldoende uitgebreid) uit de doeken wordt gedaan?

Comment

Reflectie wegwerken gaat niet in PS, maar de lucht blauwer of donkerder maken of de kleuren verzadigen gaat wel. Ik twijfel zelf over aankoop van ND grads maar met bracketing weet ik niet of die nog nodig zijn. Zelfs zonder bracketing kun je in CS5 makkelijk belichting selectief aanpassen. Voor de prijs van een setje ND grads koop je een statief en dat lijkt toch nuttiger.
                            En wat met bewegende beelden????

Comment

Working...
                            X