Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dioptrie-correctie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dioptrie-correctie

goeieavond beste leden,

ben nu een weekje bezig met het fotografie met mijn D3100, en het de dioptrie-correctie laten staan op fabrieksinstelling, aangezien ik volgens medische testen mijn ogen nog volledig in orde zijn, maar nu vanavond zat ik hier wat mee te experimenteren toen ik op een das met hokjes zat te scherpstellen.
    Ik zag nu namelijk als ik wat positiever zet de dioptrie dat ik het nu ietsje scherper zag. Is de foto dan ook scherper als ik het hierop laat staan of is het enkel wat ik zie door de oculair die ik scherper zie.

Zijn er ook bepaalde voorwerpen waarop jullie kunnen zeggen daarop kun je het best testen om de dioptrie correctie correct te zetten? want ik vind het nu heel moeilijk om de kleine verschillen erin te zien.

groetjes
    wouter

Re: dioptrie-correctie

Dioptriecorrectie heeft enkel en alleen invloed op wat je ziet in de zoeker, en zeker niet op je foto's.
    Ik regel dat af door vanaf een meter of 2 naar tekst te kijken, de kop van de krant bv...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Dioptriecorrectie heeft enkel en alleen invloed op wat je ziet in de zoeker, en zeker niet op je foto's.
      Ik regel dat af door vanaf een meter of 2 naar tekst te kijken, de kop van de krant bv...
      OK, zal dat eens uitproberen,
      dus het is niet omdat je het scherper ziet door de zoeker dat het scherper op je lens invlt en een betere foto geeft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wout_88 Bekijk bericht
        OK, zal dat eens uitproberen,
        dus het is niet omdat je het scherper ziet door de zoeker dat het scherper op je lens invlt en een betere foto geeft
        Je hebt het juist: zo is het, en niet anders!

Comment

De lens projecteert een beeld onder op het matglas, dat je boven door het oculair bekijkt. Een lichte afwijking in je oog kun je corrigeren; je kunt comfortabel kijken alsof het beeld op bv 2 m, 3 m afstand staat. Ik kan met zowel mijn vertebril als leesbril kijken als ik de zoekercorrectie anders instel. Zoekercorrectie heeft geen enkele invloed op de scherpte van de foto.

Groet Hans.

Comment

Dioptrie moet je afstellen op de scherpstelhokjes of de tekst onderin de zoeker niet op het beeld op je matglas, want als dat niet scherp is......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Dioptrie moet je afstellen op de scherpstelhokjes of de tekst onderin de zoeker niet op het beeld op je matglas, want als dat niet scherp is......
              Inderdaad zo hoort het.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Hangt ervanaf wat je scherp wilt zien. De scherpstelvlakjes liggen in een doorzichtig LCD vlak boven het matglas. Er zijn dus twee verschillende scherpstelpunten: de AF vlakken in het LCD of het matglas. Dat laatste wil je goed kunnen zien bij een handmatige scherpstelling.

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                  Hangt ervanaf wat je scherp wilt zien. De scherpstelvlakjes liggen in een doorzichtig LCD vlak boven het matglas. Er zijn dus twee verschillende scherpstelpunten: de AF vlakken in het LCD of het matglas. Dat laatste wil je goed kunnen zien bij een handmatige scherpstelling.

Groet Hans.
                  Bij een goede camera liggen deze op eenzelfde scherpstelvlak.

Comment

Working...
                  X