Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Combatibiliteit flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Combatibiliteit flitser

Hallo

Onder de kerstboom ligt dit jaar een Canon SX30IS klaar, ter vervanging van een oud Nikon compact toestelletje. Na lang wikken en wegen viel de keuze op een bridge camera en geen reflex. Ik weet namelijk uit ervaring dat ik toch geen amateurfotograaf zal worden en tegelijk heb ik nood aan iets meer (zoom-)mogelijkheden dan wat ik heb op het Nikon apparaatje.

Nu heb ik op zolder nog een fototas uit mijn tienerjaren, met daarin een oude Canon reflex (EOS 500) en een externe flits bij dat toestel: een Sakar 27M. De vraag is nu of ik die flitser (die op zich niet van hoge kwaliteit is, maar bon) ook op die SX30 kan/mag gebruiken? Een externe flits geeft meestal toch een beter resultaat dan een ingebouwde, alleen wil ik vermijden dat ik iets verkeerd zou doen en de nieuwe camera om zeep zou helpen. Mocht het wel kunnen, dan moet ik voorlopig toch geen extra kosten doen voor een Speedlite.

Alvast bedankt voor de tips!

Re: Combatibiliteit flitser

Ik zou het me niet riskeren als ik van jou was.
    Veel van die oude flitsers hebben een te hoog voltage waardoor je toestel kan beschadigd worden.
    Ik vind hem niet terug op volgende site : http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Dus behalve als er iemand is die je kan bevestigen dat hij ook zo een model gebruikt op digitaal(en dan nog) zou ik hem gebruiken.

Het beste is eigenlijk dat je er een voltmeter opzet dan weet je direct het voltage dat hij geeft.

Sven
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Je moet twee dingen vaststellen:
      wat mag je camera hebben?
      wat is de ontsteekspanning vande Sakar 27M? (bv. meten met een voltmeter met hoge ingangsweerstand).
      Na een beetje rondgoogelen lijkt het erop dat de Sakar 27M een 300 V ontsteekspanning zou hebben. Als dit zo is, dan NEEN.
      Een slavecel zou dan een oplossing zijn, mits je weet wat de slavecel kan hebben. Andere mogelijkheid is zelf een hoogspanningstrigger bouwen.

Groet Hans.
      Last edited by J.Hoes; 25 december 2010, 14:10. Reden: spelling

Comment

Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties, ik ben alleszins heel blij dat ik dit eens heb nagevraagd alvorens te testen. Met een spanning van 300V (vond ik inderdaad ook terug) kan je inderdaad niets aanvangen als je digitale camera maar een factor 1/100 aankan...

Een electronicus ben ik niet, dus denk ik de flitser maar in de oude tas te laten en in de plaats uit te kijken voor een ander type (tweedehands Canon of nieuw van een goedkoper merk). Tenminste, als de ingebouwde flash inderdaad ontoereikend zou blijken.

Comment

een yn460 ii kost amper 35 eurootjes... waarom risico's nemen met zo'n oude flits?
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
          X