Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser en ISO

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser en ISO

Ik heb me recent een Metz Flitser 50-AF1 aangeschaft. Als ik die in TTL mode zet en de camera op diafragma voorkeur dan zet die de ISO altijd op 800. Ik heb het alleen binnenshuis effe getest en als ik die op ISO200 zet zie ik geen verschil, uiteraard omdat die in TTL mode zit past die de lichtsterkte aan. Kan ik dus de ISO altijd op 200 laten staan, of heeft dit toch nut in bepaalde omstandigheden ?
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Re: Flitser en ISO

hoe lager de iso hoe beter, hoe minder ruis dat je hebt op je foto

het enige voordeel dat ik aan iso 800 kan linken is dat je flitser minder krachtig gaat moeten afgaan en je dus een langere batterij-levensduur gaat hebben van je flitser
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Zet de iso zo hoog mogelijk, zodat jij de ruis nog acceptabel vindt, varieert van 400 tot 1600 iso of hoger. het grote voordeel hiervan is dat de flitser niet zo hard moet werken(dus niet van die donkere schaduwen), maar ook dat je veel van het omgevingslicht nog meeneemt en als je dan ook nog een wat langere sluitertijd neemt, heb je nog meer omgevingslicht en daardoor ook de flitsschaduwen weer minder worden.

Flits op de camera en oefenen op de schemerlamp in de hoek of zo. Vaak zet ik de camera zo, dat er net onderbelicht wordt(in M), zodat je een bijna goed belichte foto hebt en dan flits de schaduwen en donkere plekken verlicht. Niet makkelijk, maar te leren.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

het grote voordeel hiervan is dat de flitser niet zo hard moet werken(dus niet van die donkere schaduwen),
        Zo had ik het nog niet bekeken, toch wel belangrijk bij portretten, soort van invulflits, . De camera heeft het toch (bijna) altijd bij het rechte eind.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Working...
        X